اهمیت حساسیت در ترکیب کابینه چهاردهم و ایستادگی رئیس جمهور مقابل سهم خواهان زیر ذره بین "عصرآزادی"

استقامت مسعود

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
در روزهایی که پرزیدنت مسعود پزشکیان و اعضای شورای راهبری، مشغول بررسی و انتخاب کابینه چهاردهم بودند فشارها برای گرفتن سهم از دولت جدید افزایش یافته و به یک مشکل جدی پیش‌ روی آنان تبدیل گشت اما اکنون که مسئولیت شورای راهبری به اتمام رسیده، گویا شخص رئیس جمهور منتخب، نظر نهایی را در انتخاب کابینه اعمال خواهد کرد تا در دو هفته فرصت مقرر، این امر مهم به حفظ منافع مردم ختم گردد.
در بین فعالان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و رسانه ای یک نوع نگرانی‌ همراه با امید درباره انتخاب اعضای هیئت دولت چهاردهم وجود دارد زیرا با توجه به وعده‌های پرزیدنت پزشکیان، امیدها بر این اساس است که یک دولت متخصص تشکیل شود اما نگرانی‌ها حاکی از آن است که سهم‌ خواهی و عدم شفافیت، این هدف را تحت تاثیر قرار داده و مبادا که چهره های برآمده از سایه، وضعیت اسفناک و دشوار سابق را تکرار نمایند.
در حقیقت، مسعود پزشکیان اکنون امتحان مهمی را باید از سر بگذارند و آن انتخاب اعضای کابینه چهاردهم است که دو هفته آینده، آنها را به مجلس معرفی کرده و از خانه ملت رای اعتماد بگیرد؛ به شرطی که تندروها و افراطی ها ساز ناسازگاری را کوک نکرده و به فکر منافع مردمی باشند که توسط آنها بر کرسی بهارستان تکیه زده اند اما اکثراً در مسیر خلاف جهت ملت حرکت می کنند…
استقامت اول
رئیس‌ جمهور منتخب ملت ایران از فردای ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ که پیروز رقابت های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد، روزهای دشواری را می‌ گذراند اما به هر میزان که تاکید بر تعیین کابینه از طریق مجاری و مکانیسم‌ تعیین‌ شده خود دارد با فشار سهم‌ خواهان و رادیکال‌ها روبروست.
اصولگرای اصلاح‌ طلب و رئیس‌ جمهور منتخب امروز با رادیکال‌‌هایی مواجه شده که تمنای پُست داشته و می‌ کوشند رنگی از جنس تکنوکرات‌ ها، بوروکرات‌ها و تحول‌ خواهان به دولت چهاردهم دهند و متاسفانه فشار رادیکال‌ها هرچه بیشتر شده اما، هزار ماشالله استقامت پزشکیان نیز سخت‌ تر شده است.
این روزها رئیس جمهور منتخب از وضعیت به وجود آمده درباره مشاوره جهت انتخاب ترکیب کابینه ناراضی است، آنجا که می گوید: انتخاب مسئولان به یک معضل تبدیل شده است، ما شعار انتخاب برتر داده‌ ایم و به همه می گوییم کمک کنید اما آدم‌های خودشان را معرفی می کنند و نمی‌ دانم باید چه کنیم.
مسعود پزشکیان با تاکید بر اینکه باید کابینه وفاق ملی تشکیل دهیم تاکید دارد: باید کاری کنیم وفاقی که از آن حرف می زدیم و شعار اینکه کشور با یک گروه و جناح اداره نمی شود را محقق کرده و پای بند شویم که نکند یک گروه و دسته و جناح شویم.
او اضافه می کند: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که افراد باتجربه، باعلم و صادق در آن باشند و کابینه ای تشکیل دهیم تا به سمت سیاست‌هایی که رهبری تعیین کرده اند، حرکت کنیم، یعنی هر کس بخواهد در دولت مسئول شود یک اصل را با آنها توافق می کنیم که اگر خلاف آن باشد قبول نمی کنیم و آن رضایت مردم است زیرا اگر در اداره‌ای کسی به اسم ما می خواهد خدمت کند باید مردم را راضی کند؛ به طور حتم رضایت مردم شاخص مدیریت ماست.

استقامت دوم

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس معتقد است: رای اعتماد به کابینه جدید دولت باید با رعایت کامل اصول مجلس و توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب انجام شود و ما اصول رهبری را در بررسی کابینه رعایت می‌کنیم.
علیرضا منادی افزود: فرآیند بررسی کابینه چهاردهم باید به صورت سریع و دقیق پیش رود تا دولت بتواند هرچه زودتر کار خود را آغاز کند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت اضافه کرد: مردم از ما انتظار دارند که مشکلات کشور با انسجام و قدرت بیشتری مدیریت شود و این تنها با همکاری سریع و موثر مجلس امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به اهمیت نقش کمیسیون آموزش در بررسی وزرای پیشنهادی مرتبط با حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد: در کمیسیون آموزش تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا وزرای پیشنهادی را به دقت بررسی کرده و مطمئن شویم که افراد شایسته برای مدیریت این بخش حساس انتخاب می‌ شوند.
منادی خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل میان قوای سه‌گانه می‌ تواند به پیشبرد اهداف نظام و حل مشکلات کشور کمک کند و نمایندگان مجلس آمادگی کامل دارند تا با دولت جدید در جهت تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و ارتقای کیفیت زندگی مردم همکاری کنند.
وی اظهار کرد: امیدواریم با تشکیل سریع کابینه و شروع به کار دولت جدید، شاهد تحولات مثبت و پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف کشور باشیم و این همکاری و همدلی می‌تواند به آینده‌ای روشن‌ تر برای ایران منجر شود.
استقامت آخر
یادمان نرفته که در دولت سیزدهم، برخی وزرا مهره‌های مرتباط با س.ج و برخی دیگر، از حلقه یک دانشگاه خاص بودند، لذا شنیده‌ها درباره نحوه تشکیل دولت چهاردهم این است که راهبران آن قصد دارند یک دولت متخصص و شایسته‌ سالار با تاکید بر وفاق ملی تشکیل دهند و شیوه قبل را منسوخ کنند و سنجه‌ها و شاخص‌های مورد نظر دولت چهاردهم تاکنون مشخص شده و از قصد مسعود پزشکیان برای به کارگیری اقوام، اقلیت‌ها و زنان متخصص خبر می‌ دهد تا روندی که دولت سیزدهم در استفاده از افراد بدون تخصص و صرفاً با یک عنوان خاص را بر سر کار آورده بود را باطل نماید.
به اعتقاد کارشناسان، تنها راه خروج کشور از بحران اقتصادی و سیاه‌ چاله‌های فساد فعلی و غلبه بر ائتلاف غالب ضد‌منافع مردم، مشارکت ظرفیت‌های داخلی و اجرای یک برنامه دقیق و با‌کیفیت توسعه است.
در حقیقت، کارشناسان سیاسی خطاب به نهمین منتخب کشور تاکید دارند که تنها با مشارکت همه جانبه است که معجزه مشارکت مردم و معجزه شکست تحریم‌ کنندگان را همگان شاهد خواهند بود لذا دانشگاه‌های کشور در انتظارند شاهد قطع دست مافیاهای قدرت و ثروت باشند تا به کمک شما آمده و همه ایثارهای گذشته خود را به میدان آورند.
بدین ترتیب باید گفت مسعود تورک ایران ناآشنا با ذات و کُنش رادیکال‌ها نیست، نیروهایی که اگر دیروز خود را احیاگر می‌خواندند، حال از تجدیدنظر می‌ گویند؛ از تغییرات بنیادین و میل به غربی‌سازی حکمرانی و غیره! اما پزشکیان داستان و نیت این سهم‌ خواهان زالو صفت را تا آخر خوانده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.