گزارش مراسم تحلیف رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی

عصرآزادی آنلاین / سرویس پارلمانی:
مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در محل برگزاری جلسات علنی مجلس و با حضور نمایندگانی از ۸۶ کشور متشکل از ۱۰۴ هیات و سازمان بین المللی برگزار گردید
عصرآزادی آنلاین -علیرضا نیاکان؛ مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور هیأت‌های خارجی دعوت شده به این مراسم، مقامات کشوری و لشکری، سفرای حاضر در تهران، در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس مجلس: بر عهد خود با مردم خواهیم ماند موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم پس از آغاز رسمی مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور ایران، محمد باقر قالیباف گفت: حادثه تلخ و ناگهانی عروج شهادت گونه شهید رئیسی و همراهان گرانقدرش در چشم تحلیل گران عرصه جهانی آزمونی مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زد که دیدیم با مدیریت هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب بار دیگر تبدیل به نماد ثبات و اقتدار نظام سیاسی در ایران اسلامی شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط پر تلاطم منطقه ای و بین المللی و با وجود دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی، ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچکترین تنش سیاسی و امنیتی نگردید و در اداره کشور نیز ذره ای اخلال ایجاد نشد.
قالیباف اظهار کرد: همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، وفق قانون اساسی در یک انتخابات کاملا رقابتی و سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشور انتخاب شد. همه این واقعیت ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه مردم سالاری دینی بنا گذاشته شده است.
وی تصریح کرد: امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است. انقلابی که قریب به پنج دهه در مسیری پرشکوه و تمدن ساز آغاز شده است. امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است، اینکه ما ایستاده ایم و بر سر عهدی که با مردم و شهدای انقلاب بسته ایم خواهیم ماند و ایران با همدلی همه ایرانیان از هر طیف، گروه ،قوم و مذهب و زبان خواهیم ساخت.
قالیباف اضافه کرد: امروز روزی تاریخی است، روزی که نه تنها دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می خورد بلکه ما نیز متعهد می شویم که برای پیشرفت و اعتلای کشور و تامین رفاه مردم و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.
وی افزود: امروز مجلس شورای اسلامی از تمام ابزارها تقنینی، نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند.
وی ادامه داد: ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین راستا مجلس خود را در کنار دولت تعریف می‌کند و اطمینان داریم که در صورت رعایت این اصول از سوی دولت مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.
وی ادامه داد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی گری و کار آمدی می‌باشد که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نو آوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری که باید با چشم اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه امید و زندگی و عدالت را برای مردم به ارمغان بیاورد.
وی گفت: تمامی ارکان و قوای کشور باید عظم جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند.
قالیباف گفت: گسترش صلح و ثبات در منطقه دغدغه اصلی ما بوده و هست و همانطور که در سال‌های گذشته با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت برای این منظور همت گماشته‌ایم به این راه مقدس ادامه خواهیم داد، امروز نه تنها مساله اول جهان بلکه مساله اول انسانیت قضیه غزه است، ماجرای غزه رویا رویی محور شرافت در برابر محور جنایت است، همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته‌اند در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.
رئیس جمهور: امروز نیازمند «آزادی، حفظ کرامت و حقوق انسان ها» هستیم دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دولت و شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است. با لطف خداوند، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رای هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.
وی در ادامه افزود: فرصتی برای وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر، فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو.
پزشکیان اضافه کرد: فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.
وی بیان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند.
پزشکیان گفت: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در این چشم‌انداز، ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری. در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام. با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی؛ امن، مستقل و مقتدر.
وی ادامه داد: در این چشم‌انداز ایران برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب است.
پزشکیان تاکید کرد: ایرانی که فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی‌بودن است و تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام راحل؛ دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اصول عزت، حکمت و مصلحت.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافتمندانه و پیشرفت و صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟
وی تصریح کرد: مگر نشانه ولایت‌مداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟ وفاق ملی یعنی دست‌برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز. مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواستند؟
پزشکیان گفت: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: باید به مردم ایران، به زنان، جوانان و قومیت‌ها به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بودند را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه، پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد. رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و جنسیتی و بین نسلی لازمه تحقق این هدف است. مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای کشور و مردم است.
پزشکیان گفت: باید به عزت و کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دختران که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده‌اند بازگردیم.
گفتنی است طبق اعلام «علیرضا شریفی» معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، ۸۶ کشور و ۱۰۴ هیات خارجی در مراسم تحلیف حضور داشتند. پیش از شروع مراسم تحلیف پس از ورود هیات‌های خارجی به ساختمان مجلس، «محمدباقرقالیباف» از آنها استقبال کرد و در ادامه در تالار آفتاب مجلس عکس یادگیری گرفته شد.
حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این مراسم حضور داشتند و هیات‌های پارلمانی به تدریج وارد مجلس شدند.
انریکه مورا قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، نخست وزیر عراق، نخست وزیر جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس الجزایر، رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس مجلس ازبکستان، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی، مولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان، رئیس مجلس مالی،  رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال،  نخست‌وزیر گرجستان، دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای، نخست وزیرکوبا، نخست وزیر میانمار، رئیس مجلس مالزی، رئیس مجلس سریلانکا، رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، رئیس مجلس کومور،  دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا، ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی- ۸)، رئیس پارلمان بلاروس، وزیر دفاع امارات، رئیس مجلس دومای روسیه و نخست وزیر پاکستان، مهمترین مقامات خارجی هستند که در مراسم تحلیف حضور دارند.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، علی لاریجانی، احمد وحیدی وزیر کشور، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، علی اکبر ناطق نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، حجت الاسلام غلام حسین محسنی اژه‌ای، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حجت الاسلام سید حسن خمینی، علی طیب نیا، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی، غلامعلی حدادعادل و زینب سلیمانی هم دیگر میهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور بودند.
سران و مقامات کشورهای خارجی حاضر در مراسم تحلیف رییس‌جمهور با مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه ای عکس یادگاری گرفتند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.