رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی مهمترین اولویت‌ توسعه آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: سابقه مدیران آذربایجان نشان داده که هر جایی بوده‌اند، نقش بسیار موثری در توسعه کشور داشتند، فلذا نخبگان آذربایجان قطعاً می‌توانند در دولت نقش های موثری ایفا کنند.
“علیرضا نوین” در مورد وزیران پیشنهادی دولت افزود: آنچه از شورای راهبری دولت می آید هر روز متفاوت است و آقای رییس‌ جمهور دو هفته فرصت دارند که هیات وزیران را به مجلس معرفی کنند. آنچه که ما در حد پیشنهاد انجام دادیم، معرفی تعدادی از نخبگان آذربایجان به چهار وزارتخانه بود، اما ما مخالف سهم‌ خواهی و دخالت در امور دولت هستیم.
وی اضافه کرد: چهار وزارتخانه برای معیشت مردم بسیار مهم هستند و از رییس‌ جمهور درخواست داشتیم که با مجمع نمایندگان استان جلسه داشته باشند، با اینکه دکتر پزشکیان با ظرفیت‌های موجود آذربایجان و مشکلات آن آشنا هستند امیدواریم از ظرفیت‌ نخبگان آذربایجان در تشکیل دولت استفاده شود.
نوین تاکید کرد: سابقه مدیران آذربایجان نشان داده که هر جایی بوده‌اند، نقش بسیار موثری در توسعه کشور داشتند. فلذا نخبگان آذربایجان قطعاً می‌توانند در دولت نقش های موثری ایفا کنند، ما در بررسی وزرای پیشنهادی با عینک همدلی و همراهی به دولت نگاه می‌کنیم و نمانیدگان استان حداکثر همراهی را با دولت خواهند داشت.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی انرژی در آذربایجان شرقی ادامه داد: این امر مشکل بزرگی ایجاد کرده است و برخی صنایع استان در هفته دو روز قطعی برق دارند، بحث آب شرب تبریز و انتقال آب ارس نیز جزو اولویت‌های مهم استان است که از رییس‌ جمهور می‌خواهیم در دولت این موضوعات را پیگیری کنند.
وی اظهار کرد: حدود ۴ نیروگاه قرار بود در سطح استان ایجاد شود اما در حد مطالعات و کلنگ زنی مانده اند، در مورد گاز هم در آخرین نقطه خطوط انتقال گاز هستیم و لازم است زیرساخت های انتقال گاز به آذربایجان تقویت شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در بحث راه‌آهن میانه به تبریز، مهمترین مطالبه ما اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه اصلی راه آهن تبریز و اتصال آن به کریدورهای ارتباطی بین‌المللی است و آزادراه تبریز- بازرگان نیز جزو پروژه های زیرساختی کشور برای اتصال به اروپاست که باید سرعت یابد و تکمیل این زیرساخت ها منطقه شمالغرب کشور را متحول خواهند کرد.
وی ادامه داد: آزادراه هایی که در کرمان، اصفهان، فارس و حتی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده‌اند در اینجا نیستند. این زیرساخت ها باید تقویت شوند. همچنین جاده های روستایی و مناطق گردشگری استان اصلا خوب نیستند و این جاده ها باید اصلاح شوند.
نوین اظهار کرد: در بخش صنعت دچار فرسودگی تجهیزات و تکنولوژی تولید شده‌ایم. امروز لازم است پالایشگاه و پتروشیمی دوم تبریز ایجاد شوند.
وی گفت: در بحث خطوط هوایی با اینکه شرکت آتا در تبریز حضور دارد، اما در جاهایی مثل مشهد پروازهای بیشتری صورت می‌گیرد. ترمینال دوم فرودگاه بین‌المللی تبریز در حد حرف و وعده باقی مانده است.
نوین اظهار کرد: معادن آذربایجان شرقی در حد ظرفیت استان فعال نیستند و مس سونگون باید به عنوان پیشران توسعه آذربایجان باید مستقل شده و ما مجمع نمایندگان به کمک رییس‌جمهور محترم این مهم را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: باید از پتانسیل منطقه آزاد ارس، منطقه ویژه اقتصادی سهلان و گمرکات استان برای توسعه استان بهره‌برداری کرد. حتی خود تبریز می‌تواند به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح شود.
نوین گفت: ایجاد بانک توسعه آذربایجان می تواند موجب همت جمعی برای جذب سرمایه توسعه توسط بخش خصوصی باشد، چرا که بانک‌های خصوصی تنها ۱۰ درصد سرمایه خود را در استان وام می‌دهند.
وی افزود: سرانه ورزشی استان هم بسیار پایین است و برای این موضوع در شهرهای کوچک و روستاها باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای شود. این مشکل را در دیدار اخیر با وزیر ورزش مطرح کردم، چرا که قهرمانان ورزشی هم اکثراً از روستاها و شهرهای کوچک به عرصه می آیند.
نوین در پایان یادآور شد: امیدوارم که از این فرصت طلایی که پس از مشروطه به دست آمده، برای توسعه کشور، استان و احیای دریاچه اورمیه و توسعه زیرساخت‌های مختلف با همدلی و همراهی نمایندگان و دولت استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.