رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

موفقیت آذربایجان شرقی در استفاده از ظرفیت زنجیره های ارزش

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش جوجه ریزی در آذربایجان شرقی با استفاده از ظرفیت زنجیره های ارزش خبر داد.
“اکبر فتحی” در جلسه شورای هماهنگی معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی حوزه ای است که حساسیت زیادی نسبت به آن وجود دارد و کوچکترین تعللی در این حوزه رخ دهد، سریعاً اثر آن به سفره مردم منتقل می شود.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی متولی طیف گسترده ای از فعالیت هاست بنابراین باید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل به همه این فعالیت ها رسیدگی کنیم.
وی بر جذب کامل اعتبارات خصوصاً در حوزه آب و خاک تاکید کرد و گفت: پروژه ها باید به صورت مستمر مورد رصد قرار گیرد و گزارشات روزانه ای از پیشرفت آنها تهیه شود تا پروژه ها حتی برای یک روز نیز متوقف نشود.
فتحی با اشاره به ضرورت آمادگی برای کشت پاییزه افزود: بعد از پایان برداشت در سطح استان، فصل کاشت پاییزه آغاز می شود و باید آمادگی کامل در حوزه های مختلف از قبیل تهیه بذر، کود، سوخت و سایر نهاده ها وجود داشته باشد در توزیع سوخت برای ماشین آلات کشاورزی نیز باید مدیریت لازم انجام شود تا کوچکترین کمبودی در این زمینه ایجاد نشود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: تعهدات مقرر شده در کشت قراردادی از قبیل بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت هزینه حمل محصول باید به صورت کامل انجام شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این مهم را تا تحقق کامل پیگیری خواهیم کرد.
فتحی از اداره کل تعاون روستایی استان خواست به بازار سیب زمینی در شهرستانهایی که قطب این محصول هستند ورود کرده و اجازه ندهد سیب زمینی کاران استان متضرر شوند و تاکید کرد: ثبت اطلاعات اراضی زیر کشت در سامانه سامکا برای محصولات سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی بیشتر از نیاز استان است لذا زمینه لازم برای کسب مجوز خرید تضمینی مهیا و از کاهش سود کشاورزان جلوگیری گردد.
وی بر اهمیت افزایش جوجه ریزی تاکید کرد و یادآور شد: آرامشی که در حال حاضر بر بازار مرغ آذربایجان شرقی حاکم است ناشی از حفظ میزان جوجه ریزی است که در بالاترین حد آن است بنابراین باید در سطح استان نسبت به شناسایی و فعال نمودن واحدهای مرغداری اقدام کنیم و با حل مشکلات آنها و انجام جوجه ریزی بر اساس برنامه ابلاغی، آرامش موجود در بازار حفظ شود.
فتحی خاطرنشان کرد: زنجیره های ارزش و پشتیبانانی که در سطح استان فعالیت می کنند این امکان را برای مرغداران فراهم کرده اند که بدون نگرانی از کمبود سرمایه در گردش و فروش محصول اقدام به جوجه ریزی کنند، این پشتیبانان در قالب قرارداد، نهاده ها و جوجه مورد نیاز مرغداران را فراهم کرده و در پایان دوره نیز محصول نهایی را خریداری می کنند بنابراین باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد تا رشد جوجه ریزی را شاهد باشیم.
وی متذکر شد: نباید واحد مرغدارای به دلیل مشکلات امکان جوجه ریزی نداشته باشد، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت پشتیبانان و زنجیره های ارزش، میزان جوجه ریزی را به بیشترین حد خود برسانیم تا با تنظیم بازار آرامشی که در حال حاضر در بازار مرغ وجود دارد حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.