یادداشت/ نسبت امروزی تبریز با نهضت مشروطه

عصرآزادی آنلاین/ محمدباقر واصلی باسمنجی – پژوهشگر حقوق و توسعه

امسال یکصدو هجدهمین سالروز انقلاب مشروطه را گرامی می داریم و به رسم‌ همه ساله بزرگداشت های متعددی در خاستگاه مهم این جنبش یعنی شهر تبریز در حال برگزاری است. به همه این عزیزان و فرهیختگان و سازمان‌های مردم‌نهاد و مجموعه های فرهنگی خدا قوت می گوییم که بار کم کاری نهاد های رسمی دولتی را در این موضوع به دوش کشیده و با برگزاری نشست های مشروطه، پرچم نقش آفرینی تبریز و آذربایجان را در پهنه سیاسی ایران همچنان‌ بالا نگاه می دارند. امسال نیز این واقعه تاریخی کم‌نظیر را در حالی گرامی می داریم که مهمترین‌ پایگاه فکری و مبارزاتی آن یعنی تبریز عزیز در تکاپوی استمرار نقش آفرینی در قامت ملی بوده و سعی در حفظ جایگاه تاثیرگذاری تاریخی خود دارد. متاسفانه گهگاهی عده ای خواسته یا ناخواسته سعی در کم‌رنگ‌ کردن‌ این‌ نقش تاریخی دارند. باید به شدت هوشیار بوده و تلاش شود این وحدت عمل در موضوع جایگاه تبریز و استان فدای اندک‌ اختلافات سیاسی و سلیقه ای نخبگان نشود..
این شهر و دیار مستحق برخورداری از مواهب آن نقش های تاثیر گذار تاریخی در گذشته و امروز است. اما چرا چنین‌ نیست؟ چرا توجه مرکزنشینان به آذربایجان همچنان کم‌رنگ‌ است؟ همان‌هایی که به پشتوانه غیرت آذربایجان و تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، بر آن‌ مسند تکیه زده اند چرا مبدا خیزش اسلامی ملت را از یاد برده و فقط در مناسبت هایی اندک و حضور در اجتماعات مردمی در مناطق آذربایجان به ذکر رشادت مجاهدان مشروطه طلب تبریزی اشاره می کنند و در عمل توجهی به این‌ مناطق نداشته و ندارند.؟
بخشی از مشکل نیز به خود ما بر می گردد! سوالی اساسی از جامعه شناسان و پژوهشگران حوزه فرهنگی این است که چرا علی رغم ظهور افراد شاخص و نخبه در شاخه ها و صنوف مختلف از تبریز و آذربایجان و تاثیر ملی و میهنی ایشان که انقلاب مشروطه یکی از برجسته ترین های آن‌ است، امروزه تبریزی ها در شکل دهی کار جمعی برای توسعه و عمران این شهر ضعیف عمل می کنند؟ چرا نخبگان این شهر دیگر تحمل نظرات یکدیگر را ندارند و به جای همگرایی برای این دیار پرافتخار سعی در تخریب یکدیگر دارند؟ مگر در مشروطه همین غیرت و اتحاد ایشان‌ نبود که قلدری محمد علیشاه و ستم‌ روس را به زیر کشید؟ به نظر نگارنده این‌ سطور، در کنار واکاوی های تخصصی تاریخی و سیاسی مطرح شده در نشست های مشروطه که همه ساله و معمولا به صورت روتین برگزار می شود‌، توجه به موارد فوق و تبیین رابطه نسل امروز با چنین رویدادهای تاریخی و پیوند صحیح خواسته ها و داشته ها جزو الویت های پژوهش فرهنگی اجتماعی این شهر می تواند باشد که سمن ها می توانند بدان بپردازند. ظرفیت بالقوه نخبگان این شهر بر اثر تک‌روی های مدیران قبلی و احیانا آتی به هدر می رود. ما هر کدام به تنهایی یک ایران را تحلیل کرده و با هر جناح و مکتب سیاسی که داریم راه حل ارائه می دهیم‌ اما به وقت کار جمعی برای شهر و استان خود، هر یک‌ ساز جداگانه زده و وحدت گریز می شویم.
در هر نهادی چه محلی چه حاکمیتی، تبریزی جماعت به تنهایی مدیری موفق است اما در کارنامه کار جمعی که لازمه اش کنار گذاشتن سلایق شخصی است، هیچ موفقیتی نداریم. با انگ‌های مختلف همدیگر را دفع می کنیم و و و.
بزرگداشت واقعی مشروطه و پاسداشت آن‌ مجاهدت های ملی و دینی، مطالبه سهم واقعی آذربایجان قهرمان از حکمرانی و رفاه ملی است.
یاد و نام مجاهدان سلحشور و عالمان و روشنفکران نهضت مشروطیت را گرامی می داریم.
@vaseli.law

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.