"عصرآزادی" سوابق و جزئیات گزینه های نهایی تصدی وزارت کار دولت چهاردهم را بررسی می کند؛

وزیر سفارشی، پشیمانی به بار می آورد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: این روزها بحث بر سر انتخاب وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم به شدت از سوی تشکل های کارگری و بازنشستگی سراسر کشور به ویژه استانهای صنعتی همچون تهران، آذربایجان شرقی، خراسان و غیره دنبال می شود تا شاید با انتصاب وزیری از جنس قشر زحمتکش کارگران، مشکلات معیشتی و صنفی این عزیزان به حداقل برسد.
در حالی که در طول عمر دولت سیزدهم، وضعیت معیشتی و مشکلات صنفی طیف کارگری و بازنشستگی کشور به شدت افزایش یافته و با بی تفاوتی وزیر کار روبرو گردید اما، با پیروزی مسعود پزشکیان اکنون انتطار می رود تا با انتخاب وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی آشنا با درد چندین ساله این قشر، نقطه قوتی در توجه به این قشر آسیب پذیر به وجود آید.
با این اوصاف، چهار نامزد نهائی با تجربیات، تفکرات و حامیان متفاوت در بررسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور مدنظر قرار گرفته است که بررسی سوابق و وضعیت فعالیت آنها می تواند در کمک به رئیس جمهور منتخب ایران موثر باشد، کمااینکه اعتقاد کارشناسان در وزارت کار، انتخاب شخصی است که در جریان مصائب بازار کار کشور قرار گرفته باشد نه اینکه صرفاً از پشت میز خود نظاره گر اعتراضات کارگری بوده و ککش هم نگزد!

◾️اولویت اول

“علیرضا محجوب” از آن دست از گزینه هایی است که مورد اقبال شدید قشر کارگری و بازنشستگی کشور بوده و با اظهارات انتقادی در دولت سیزدهم، همواره حملات تندی به بی تفاوتی وزیر کار آن دولت داشته است.
او، دانشجوی دکترای دانشگاه بین المللی قزوین است و با سوابق ممتد کارگری که دبیرکلی خانه کارگر کشور، شش دوره نمایندگی و حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس و بازرس ویژه دولت های مختلف در امور کارگری و تولیدی را در کارنامه خود دارد.
محجوب از سوی تشکلات کارگری و بازنشستگی و حتی انجمن های کارفرمایی و بخش تعاون که بیش از ۷۵ درصد از جمعیت کشور را هدایت می کنند،حمایت می شود، زیرا تخصص اصلی وی، حوزه روابط کار، تامین اجتماعی و تعاون است و ۱۲ سال با مسعود پزشکیان در مجلس همکار بوده است، برای همین است که بسیاری از کارشناسان معتقدند منظور رئیس جمهوری دولت چهاردهم از معرفی” فردی از طبقه کارگر، آگاه و توانمند برای تصدی وزارت کار” دقیقاً علیرضا محجوب بوده است.

◾️اولویت دوم

“احمد میدری” که دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه تهران دارد، او نماینده مجلس ششم از حوزه آبادان و معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی است که در زمان استیضاح علی ربیعی – وزیر وقت کار – وی در معاونت وزارتخانه مذکور فعال بوده و طیف وسیعی از اصلاح طلبان و اقتصاددانان از میدری حمایت می کنند.
در حقیقت، تخصص اصلی احمد میدری، حوزه رفاه اجتماعی و مباحث اقتصادی است و در برخی از محافل گفته می شود که محمد جواد ظریف و علی ربیعی به دنبال متقاعدکردن مسعود پزشکیان برای معرفی او به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم هستند در حالی که باید تمام ابعاد سوابق گزینه های نهایی مورد بررسی قرار گرفته و از سفارشی کردن صرف متصدی یک وزارتخانه مهم که رابطه مستقیمی با زندگی کارگران و بازنشستگان دارد پرهیز گردد.

◾️اولویت سوم

اما سومین اولویت برای متصدی وزارت کار، “علی زینی وند” است که فارغ التحصیل روابط بین الملل از دانشگاه آزاد بوده و در دولت سیزدهم نیز استاندار کرمان بوده است.
او در سال ۱۳۹۷ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد نیز بوده که از همانجا با سیاسیون یزد ارتباط گرفته و اینک از سوی محمد صدوقی – نوه آیت الله صدوقی که نماینده سیدمحمد خاتمی در شورای راهبری دولت چهاردهم است – حمایت می شود.
گفته می شود فشارها به محمدرضا عارف معاون اول رئیس دولت چهاردهم بابت حمایت از زینی وند به اوج خود رسیده است در حالی که شنیده ها حاکی از آن است که در حوزه های تحت پوشش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تجربه خاصی برای علی زینی وند وجود ندارد و برای همین، نباید فشارهای کاذب جهت بازی با آینده کارگران و بازنشستگان به کار گرفته شود که بطور حتم، تنفرانگیز خواهد بود.

◾️اولویت آخر

و دست آخر اینکه، “سید کامل تقوی نژاد” که دکترای سیاستگذاری از دانشگاه تهران را دارد اولویت آخر برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که از اهالی استان کهکیلویه و بویراحمد بوده و در زمان وزارت علی طیب نیا – رئیس سازمان امور مالیاتی – و مدتی نیز در دولت سیدمحمد خاتمی معاون وزیر تعاون بود.
جالب اینکه تقوی نژاد، در دولت حسن روحانی نیز مدتی مدیرعامل بانک سپه و معاون وزیر بهداشت بوده و تخصص اصلی او با توجه به سوابق مدیریتی اش، حوزه برنامه ریزی و اقتصادی است و گفته می شود که طیب نیا سخت در تلاش برای معرفی او به عنوان وزیر کار دولت چهاردهم است.
با این اوصاف، باید متذکر شد که کارگران و بازنشستگان بار دیگر در صحنه سیاسی کشور حضور پیدا کردند و برای نجات ایران از تحجر و توهم آمدند و از مسعود پزشکیان حمایت کردند و اکنون وقت آن است تا رئیس جمهوری منتخب ایران نیز به حمایت از آینده این قشر پرداخته و اسیر سفارشاتی نشود که در آینده، عملکرد وزارت کار دولت قبل تکرار شده و موجب رنجش قشر زحمتکش ایران گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.