آنچه در سفر مسئولان عالی رتبه آموزش و پرورش کشور به آذربایجان شرقی گذشت؛

لبخند بر لب دانش آموزان آذربایجانی نشست

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: اواخر هفته پیش وزیر آموزش و پرورش به همراه رئیس سازمان نوسازی کشور جهت بازدید و افتتاح ۲۰ پروژه ورزشی مدارس مناطق کم برخوردار آذربایجان شرقی با ۴۹ کلاس درس به این استان سفر کرد.
حضور در دانشگاه فرهنگیان و شرکت در اجلاس روسای آموزش و پرورش، افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه شهید جمهور رئیسی، حضور در شهرستان چاراویماق، افتتاح چند پروژه ورزشی دانش آموزی در شهر جدید سهند و غیره از جمله برنامه های مقام عالی وزارت آموزش و پرورش بود.
در جریان این سفر یک روزه، پروژه شاخص در چاراویماق با متراژ ۱۸۰۲ مترمربع و محوطه ۳۷۸۴ مترمربع در ۲ طبقه و با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی افتتاح و تحویل اداره کل آموزش و پرورش این استان گردید.

◾️فضاسازی ۴ میلیون مترمربعی سازمان نوسازی کشور در سه سال گذشته

وزیر آموزش و پرورش در دیدار خود با نماینده ولی فقیه‌ در آذربایجان شرقی با بیان اینکه کلید شکوفایی کشور در مدارس است بر نقش مدارس و آموزش و پرورش در حل مشکلات کشور تاکید کرد و گفت: سازمان نوسازی در سه سال گذشته به اندازه ۴ میلیون مترمربع فضاسازی کرده و افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیران نیز در این دولت محقق گردید به طوری که خیرین و گروه‌های جهادی ۱۱ هزار میلیارد تومان آورده داشتند.
رضا مراد صحرایی، ساخت ۷۲۰۰ مدرسه شامل بیش از ۳۰ هزار کلاس که ۶۴ درصد آن در شهرهای محروم قرار دارد را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در دستگاه تعلیم و تربیت دانست و افزود: نیمی از این پروژه‌ ها با مشارکت خیرین و مردم ساخته شده و ما نه تنها با مشارکت مخالفت نمی‌کنیم بلکه استقبال هم می‌کنیم لذا تمام دستگاه‌ها در بحث مردمی‌ سازی کوشیدند؛ اما باجلوه ترین آنها در آموزش و پرورش بود.
وی با اشاره به اینکه ۸ هزار مدرسه در کشور در حال ساخت است اضافه کرد: در طول سه سال گذشته سالانه ۳۲ هزار جذب دانشگاه فرهنگیان شده و ۳۳۰ هزار ردیف استخدامی ایجاد شد که بیش از ۵ سال قبلش بود و ۲۴۸ هزار نفر شامل ۷۰ درصد کل استخدام‌ ها مربوط به آموزش و پرورش بود.

◾️ضرورت عدم ورود جریان‌های سیاسی و جناحی به بدنه آموزش‌ و پرورش

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر ثبات مدیریتی در وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم‌ و تربیت باید فراجناحی باشد زیرا ورود جریان‌های سیاسی با تفکرات جناحی به مدیریت و بدنه آموزش‌ و پرورش و نبود ثبات در رأس این وزارتخانه مهم، باعث بروز مشکلات کنونی شده است.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمد مطهری اصل با اشاره به آسیب‌ زا بودن عدم ثبات مدیریت افزود: در برهه‌ های مختلف، دشمن با توطئه‌ های متفاوت و جریان نفوذ به‌ نظام تعلیم‌ و تربیت تمرکز کرده و باعث جابجایی اولویت‌ های این نهاد مقدس شده و نبود ثبات مدیریتی این آسیب‌ها را تشدید کرده است.
وی با اشاره به سند تحول نظام و تعلیم تربیت در دولت سیزدهم اضافه کرد: در این میان باید نگاه نمایندگان مجلس به آموزش‌ و پرورش جزو اولویت‌ های نخست باشد.
امام‌جمعه تبریز خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور جدید کشورمان دکتر پزشکیان با توجه‌ به سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی، شناخت کاملی از شرایط و استعدادهای استانهای مختلف خصوصاً آذربایجان شرقی دارد و می‌ تواند در جهت رفع مشکلات موجود گام‌ های مؤثری بردارد.

◾️تقدیم ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی در یکهزار روز فعالیت شهید رئیسی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در آیین افتتاح مدرسه شهید رئیسی گفت: در یکهزار روز فعالیت عاشقانه و خادمانه شهید رئیسی حدود ۳۳ هزار مترمربع به فضای آموزشی سطح کشور اضافه شد که نشان از توجه ویژه آن شهید بر ضرورت آموزش و تحصیل دارد.
حمیدرضا خان محمدی افزود: این مدرسه از رهاوردهای همان سفر شهید بزرگوار است که از طریق اعتبارات و مسئولیت اجتماعی تامین و تقدیم دانش‌ آموزان گشت لذا به همت دولت سیزدهم، مدارس کانکسی این استان ساماندهی شده و امید است تا مهر ماه ۱۴۰۳ تمام این مدارس سامان یابند.
وی اضافه کرد: وجود هر چه بیشتر مدارس و مکان های آموزشی و تربیتی در سطح کشور سبب خواهد شد تا فرزندان این مرز و بوم در آرامش و رفاه کامل تحصیل کرده و تعداد نفرات قشر باسواد جامعه روندی رو به رشد داشته باشد.
خان محمدی اضافه کرد: امر مدرسه‌ سازی امروزه یک امر فراگیر و همگانی است که همواره شاهد کمک های شایان خیرین جهت گسترش مدارس در کشور هستیم و این فعالیت‌ها نشان می‌ دهند که ضرورت تعلیم و تربیت در بین همه مردم جامعه عنوان گشته است.
شایان ذکر است آیین افتتاح مدارس جدید به صورت پایلوت شهرستانی در مدرسه ۶ کلاسه روستای اورتاسو شهرستان چاراویماق برگزار شد که با متراژ ۴۰۷ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و برای کلیه این پروژه های آموزشی حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.