گزارش "عصرآزادی" از آنچه در تور رسانه ای خبرنگاران آذربایجان شرقی به مناسبت روز صنایع کوچک گذشت؛

بعثت، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه

عصرآزادی آنلاین ????گزارش از: شهرام صادق زاده

جمعی از خبرنگاران رسانه‌ های گروهی آذربایجان شرقی به مناسبت ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ روز حمایت از صنایع کوچک، از دو واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ سرمایه گذاری خارجی تبریز بازدید کرده و در جریان نحوه تولید، صادرات و مشکلات آنها قرار گرفتند.
اصحاب رسانه‌های استان در این بازدید، از صنایع تجاری پارلامنسوجات با سرمایه‌گذاری مشترک یک فعال اقتصادی اهل کشور ترکیه و نیز شرکت واگن سازی آروین تبریز که تولیدکننده پلتفرم واگن در سطح کشور است آشنا شده و در پایان این تور رسانه ای، از طرح توسعه شهرک صنعتی بعثت تبریز بازدید کردند که بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
نکته جالب توجه این بازدید، اظهارات لِونت Levent – یک سرمایه‌ گذار اهل کشور ترکیه در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز  – بود که به خبرنگار “عصرآزادی” گفت: قبل از اینکه در این شهرک سرمایه گذاری کنیم از وضعیت حقوقی آن مطلع بودیم ولی گفتند که دولت از طریق مجاری قانونی نسبت به حل مشکلات اقدام خواهد کرد اما تاکنون حل نشده است.
مشکلات مالیاتی و ناترازی انرژی در شهرکهای صنعتی به یک عادت تبدیل شده است
استارت تور رسانه ای خبرنگاران آذربایجان شرقی از واحد تولیدی “صنایع تجاری پارلا منسوجات تبریز” شکل گرفت که با سرمایه گذاری یک فعال اقتصادی اهل کشور ترکیه به فعالیت می پردازد.
مدیر اجرایی این واحد تولیدی که محصولات خود را با برند جهانی BRiLLANT به بازارهای داخلی و خارجی ارائه می دهد گفت: این شرکت با سرمایه‌ گذاری خارجی به تولید محصولات نساجی و پرده پرداخته و برای یکهزار نفر اشتغال زایی کرده و به ۲۰ کشور جهان صادر می‌ گردد.
“سید احمد احمدی” با اشاره به اینکه کارخانه مادر در کشور ترکیه قرار دارد افزود: تولیدات این شرکت در ۱۸۲ کشور جهان بازار فروش دارد و ۸۰ درصد بازار کشور را با برند بریلانت در اختیار داشته و سالانه ۹۰ میلیون مترمربع به تولید می پردازد.
وی اضافه کرد: متاسفانه مشکلات زیادی برای سرمایه‌ گذاران خارجی در این شهرک وجود دارد که مسیل شهرک، امور مالیاتی، ناترازی انرژی و غیره که البته به یک عادت تبدیل شده است کلی ضرر و زیان وارد می کند.
احمدی یادآور شد: متاسفانه سازمان مالیاتی، این شرکت را بدهکار تلقی می‌کند در حالی که با ورود تکنولوژی به کشور، ارز وارد کشور نمی‌شود بلکه تنها ورود تکنولوژی جهت افزایش و بهبود تولید صورت می‌گیرد کمااینکه مشکل زمین‌های وقفی شهرک سرمایه‌ گذاری خارجی نیز به یک مشکل بزرگ برای سرمایه‌گذاران این مجموعه تبدیل شده است.
شرکتهای خارجی نقش مهمی در اشتغال و صادرات آذربایجان شرقی دارند
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: این شرکت در اشتغال و صادرمحوری نقش بسیار مهمی را در سطح استان ایفا می‌ کند بر عهده دارد لذا مطالعات حل مشکلات انجام گرفته و پیمانکار مربوطه جهت حل مسیل شهرک با هزینه ۴۲ میلیارد تومان کار خود را آغاز خواهد کرد.
“رحیم بابایی” به بحث مشکل موقوفه اراضی شهرک سرمایه گذاری خارجی پرداخت و افزود: ما نیز به این مشکل اعتراض کرده‌ و در جلسات استانی و وزارتی برای تبدیل موضوع اسناد رسمی واحدهای صنعتی به صورت یکجا اقدام نموده ایم که در حال انجام است.
تولید انحصاری پلتفرم و رام کامل واگن های باری کشور در تبریز تولید می شود
خبرنگاران رسانه‌های گروهی در بخش دیگری از این تور رسانه ای از “شرکت واگن سازی آروین تبریز” بازدید کردند که به تولید پلتفرم واگن پرداخته و از حدود ۳۱ سال پیش، قطعاتی همچون ریل و بوژی واگن های باری را تولید کرده و اکنون به تولید انحصاری رام کامل واگن های باری و مطالعه بر روی بوژی مترو دست یافته است.
مدیرعامل این واحد صنعتی با اشاره به اینکه کارخانجات تولید واگن در شهرهای اصفهان، اراک، کرمان و زنجان قرار دارد گفت: از آنجایی که اتصال به ریل در محل این کارخانه در تبریز وجود ندارد در کارخانه‌های مذکور به صورت مشارکتی به تولید واگن‌ اقدام می گردد.
“رضا محمدی” با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش وارد تولید لوکوموتیو نیز شده‌ایم افزود: ظرفیت سالانه این شرکت حدود ۱۸۰۰ بوژی و ۹۰۰ دستگاه واگن است که برای امسال نیز ۱۲۰۰ دستگاه را پیش‌بینی کرده‌ایم و ۶۰ درصد بوژی واگن های ساخت داخل در این کارخانه تولید می‌شود و با کشورهای صربستان ترکیه و ایتالیا همکاری فنی داریم.

در ۳ سال اخیر ۷۰۰ هکتار از فاز توسعه‌ای شهرک صنعتی بعثت انجام گرفته است

خبرنگاران رسانه‌های گروهی آذربایجان شرقی در واپسین بخش از این تور رسانه ای از محل طرح توسعه شهرک صنعتی بعثت بازدید کردند که با احتساب اراضی کلی این شهرک، از آن به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه یاد می شود.
مدیر نظارت بر توسعه شهرک صنعتی بعثت به خبرنگاران گفت: فاز کلی این شهرک ۱۰ هزار هکتار است که ۱۲۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و حدود ۷۰۰ هکتار در حال تکمیل شدن است که با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان، قرارداد آن با پیمانکار مربوطه منعقد شده و از سال ۱۴۰۱ شروع شده است.
“عزیز یوسف زاده” با اشاره به اینکه در ۳ سال اخیر ۷۰۰ هکتار از فاز توسعه‌ای این شهرک کار شده که در سطح کشور بی‌نظیر است افزود: با اتمام فاز توسعه این شهرک حدود ۵۶۰ واحد صنعتی مشغول به فعالیت خواهند شد و در مکان‌ هایی که کارخانه‌ها مستقر هستند انشعابات برق و آب انجام شده و گاز نیز در جریان انتقال می‌باشد.
وی با ذکر این نکته که در جاده سازی و راهسازی این شهرک از روش WR استفاده می‌شود اضافه کرد: این روش موجب صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شود و به جای حفاری از یک لایه سیمانی استفاده می‌شود.
در شهرک‌های غیردولتی استان برای ۱۵ هزار نفر اشتغال مستقیم فراهم شده است
بخش پایانی تور رسانه ای خبرنگاران استان، شرکت در نشست خبری مدیرعامل شرکت شهرک‌ های صنعتی آذربایجان شرقی بود که در آن تاکید شد تاکنون ۵ هزار و ۹۰۰ قطعه زمین از طرف این مجموعه واگذار شده و در حال حاضر ۴ هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی معتبر فعال در شهرک‌های صنعتی استان به فعالیت می پردازند.
“سهراب فیض‌ زاده” با اشاره به اینکه ۹۴ درصد اقتصاد کشور در دست صنایع کوچک و متوسط است گفت: شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی دارای ۵۷ شرکت صنعتی مصوب دولتی، ۱۰ شرکت صنعتی غیردولتی دارای پروانه صادر شده و ۲ شهرک در حال تاسیس است.
وی با تاکید بر اینکه ۶۷ درصد واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند افزود: تاکنون ۵ هزار و ۹۰۰ مترمربع زمین واگذار شده و شهرک صنعتی بعثت در فاز نهایی به مساحت ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار پیش بینی شده که فاز اول آن به مساحت یکهزار هکتار شروع شده که در مقایسه با شهرک سلیمی ظرفیت بزرگی را در استان داراست.
فیض زاده با بیان اینکه برای ۳ هزار و ۲۴۵ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری صادر شده است تاکید کرد: ۲ هزار و ۹۷۰ واحد در شهرک‌های صنعتی فعال و ۸ درصد مابقی غیرفعال هستند لذا ۹ شهرکت تخصصی، یک شهرک کارگاهی و دو شهرک عمومی داریم که در شهرک‌های غیردولتی برای ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم در رابطه با فعال سازی واحدهای راکد در حوزه صنایع کوچک در حال انجام است بیان کرد: تعداد کل واحدهای صنعتی غیرفعال در سطح استان ۲۷۵ واحد است که ۵۸ واحد از آنها باز چرخانی شده اند.
فیض‌ زاده، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را جزو اولویت‌های این مجموعه دانست و یادآور شد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از طریق واگذاری زمین و کمک به دریافت تسهیلات انجام می‌گیرد به طوری که تاکنون ۸۹ واحد تولیدی مستعد شناسایی و ۵۷ مورد از آنها نیز تبدیل به شرکت های دانش بنیان شده اند.
حمایت از سرمایه‌ گذاران خارجی شهرکهای صنعتی مستلزم قوانین بالادستی است
شایان ذکر است مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه حمایت‌ های این مجموعه از سرمایه‌ گذاران خارجی و تعداد سرمایه‌ گذاران خارجی مستقر در این استان، از فعالیت ۲۴ سرمایه گذار خارجی مستقر در شهرکهای صنعتی استان سخن به میان آورد که ۱۲ مورد از آنها در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز به فعالیت می پردازند و توضیح داد: حمایت از سرمایه‌ گذاران خارجی مستلزم قوانین بالادستی است، اما شهرک سرمایه‌ گذاری خارجی تبریز الگوی بسیار مناسب و موفقی در سطح کشور بوده و اغلب آنها علیرغم مشکل سند مالکیت خواستار توسعه واحد صنعتی خود هستند، در واقع برخی از مشکلات از جمله تحریم‌ها باعث شده تا نحوه حمایت از سرمایه‌ گذاران خارجی به غیر از برنامه‌ ریزی‌های خاص در قالب دیگری نگنجد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.