حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی مجلس اظهار داشت؛

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با انصاف کامل

عصرآزادی آنلاین / سرویس پارلمانی:
جلسه علنی روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۴۸ نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ دستورکار این جلسه به شرح زیر  بود
انتخاب اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی (اعاده شده از شورای نگهبان)
انتخاب اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس برای عضویت در هیأت بررسی و نظارت بر فراکسیون‌های مجلس
انتخاب ۵ نفر از نمایندگان مجلس با معرفی کمیسیون آئین‌نامه داخلی به عنوان عضو در هیأت مدیره مؤسسه خبرگزاری خانه ملت
گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تأمین اجتماعی
گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار
گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل
انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها
بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده ۶۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۶۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس مخالفت شد.
نمایندگان مخالف و موافق این طرح نظرات خود را مطرح کردند و در انتها با این طرح دو فوریتی مخالفت شد.
عباس بیگدلی در تشریح دلایل خود برای طرح دو فوریتی گفت: اعضای رئیسه چون هم در بین مردم و هم در مجلس شورای اسلامی جایگاه دارند باید به افرادی که از کمیسیون‌های تخصصی خود بیرون هستند فرصت بدهند که به جای آنها در کمیسیون‌ها وارد شوند.
نخعی نماینده خراسان جنوبی در مجلس گفت: ما پیرامون به فوریت این طرح باید بحث کنیم و اگر در خصوص متن و محتوای این موضوع مشکل داریم باید آن را اصلاح کنیم ما در مجلس در خصوص موضوعات مختلفی در حال تصمیم گیری هستیم و صحیح نیست که برخی از نمایندگان در حال حاضر بدون کمیسیون هستند و مشکل آنها را حل نکنیم.
سلمان اسحاقی نماینده خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های کلی این طرح مهم است و اگر قرار هست در بحث کمیسیون‌ها قانون گذاری جدیدی را انجام بدهیم بهتر است که ساز و کارهایی را تعیین کنیم که نظارت کمیسیون‌ها را قوی  محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز یکشنبه( ۲۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی پس از اعلام فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: با معرفی این عزیزان از فردا صبح بر اساس جداول پیش بینی شده، کمیسیون‌های مجلس در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل می‌شوند تا برنامه‌ها، عملکرد و اهداف وزرای پیشنهادی را بررسی کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته از امروز صبح کمیسیون‌های مجلس بر اساس دستور قبل فعالیت لازم را انجام دادند. اما معرفی وزرای پیشنهادی امروز انجام شده و باید کمیسیون‌ها بر اساس جدول تنظیم شده بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که به جدول پیش‌بینی شده برای حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها پایبند باشند تا وزرا بتوانند در تمامی کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و یادآور شد: تا آخر هفته بررسی‌ها به صورت کامل انجام می‌شود. البته اگر ادامه بررسی‌ در کمیسیون‌ها تا شنبه هفته آینده ادامه یافت، درباره برگزاری جلسات علنی در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
قالیباف تاکید کرد: از فردا تنها وزرای پیشنهادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و کارشناسان همراه وزرا می‌توانند در پارلمان حضور پیدا کنند که متشکل از یک نفر معاون پارلمانی و دو نفر کارشناس است و غیر از این اجازه حضور کسی در مجلس شورای اسلامی داده نمی‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسات کمیسیون‌ها از ۸ صبح تا ۸ شب برگزار می‌شود، لذا اگر نمایندگان خواستند خارج از کمیسیون‌ها با وزرای پیشنهادی جلسه داشته باشند، می‌توانند از قبل از ساعت هشت و همچنین بعد از ساعت هشت این جلسات را در مجلس شورای اسلامی برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: مجلس از بعد از اذان صبح تا ۱۲ شب آمادگی حضور وزرای پیشنهادی و برگزاری جلسات نمایندگان را دارد و ضرورتی ندارد که نمایندگان خارج از مجلس شورای اسلامی با وزرای پیشنهادی جلسه تشکیل دهند چون در مجلس همه امکانات پیش‌بینی شده است  حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون‌ها یک هفته فرصت دارند تا صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کنند و حتماً مجلس با انصاف کامل و مطابق با شاخص‌های رئیس جمهور محترم و مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد ضمن اینکه ما بعد از آن ۳۶ ساعت فرصت می‌خواهیم تا موافقان، مخالفان و وزرای پیشنهادی صحبت کنند و در نهایت رأی‌گیری کنیم به همین دلیل هیأت رئیسه منتظر است تا کار کمیسیون‌ها به پایان برسد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: ما روز جلسه علنی را بعدا انتخاب می‌کنیم یعنی یا روز شنبه یا یکشنبه مطابق با کاری که کمیسیون‌ها انجام می‌دهند، بنابراین دوستان عنایت کنند اگر ما بخواهیم ۴ روز کاری هم کار کنیم روزانه ۱۰ ساعت وقت لازم است که بتوانیم تا چهارشنبه کار را به پایان برسانیم و هم فرصت کافی در اختیار همه قرار داشته باشد بنابراین ما جلسه بعدی را متعاقباً اعلام می‌کنیم.
وی تصریح کرد: کمیسیون‌ها نهایت تلاش را داشته باشند و بعد از آن فرصت‌هایی که در اختیار کمیسیون‌ها قرار داده شده طبق جدول تا ۱۲ شب هم فرصت دارند که اگر کمیسیون‌ها، افراد گوناگون، تعداد از نمایندگان یا شبه فراکسیون‌ها نیاز است بتوانند در کمیسیون‌ها و سایر مکان‌های مجلس حضور پیدا کرده و در مورد صلاحیت وزرای پیشنهادی پیگیری کنند.
حاجی بابایی تأکید کرد: البته رئیس محترم مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گزارش کامل را دادند بنابراین دوستان آمادگی کامل داشته باشند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.