اهمیت گزینه های پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب و حساسیت بر روی حوزه اقتصادی از نگاه "عصرآزادی"

انتظار چهاردهم

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

وقتی ظهر روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ از لیست وزرای پیشنهادی پرزیدنت مسعود پزشکیان رونمایی شد لحظه غیرقابل وصفی اتفاق افتاد؛ برخی ها تعجب کردند و برخی دیگر ابراز رضایت نمودند اما در این میان، برخی از چهره‌هایی که دولت یازدهم، دوازدهم و همچنین دولت سیزدهم همکاری داشتند در این لیست به چشم می‌خورد.
به اعتقاد کارشناسان، عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت خارجه و سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در دولت یازدهم و دوازدهم حضور داشتند.
همچنین از وزرای دولت سیزدهم نیز گزینه هایی همچون سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و امین حسین رحیمی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری در لیست کابینه چهاردهم به چشم می‌خورد.
در حقیقت، مسعود پزشکیان در لیست کابینه پیشنهادی‌اش به مجلس در حوزه اقتصادی، از ۶ چهره جدید در عرصه وزارت رونمایی کرده است که شاید گزینش این چهره‌ها به خاطر عدم سابقه وزارت آنهاست که برخی از منتقدان بر آن تاکید دارند در حالی که شواهد نشان می دهد باسابقه های گذشته نتوانستند دردی از معضلات اقتصادی را حل نمایند که احتمالاً فقط این “آپشن” را در اختیار داشته اند و دیگر هیچ…

◾️انتظار اول

فهرستی که از همان دقایق اول قرائت از سوی رئیس مجلس و انتشار در رسانه‌ها با واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی، فعالان فضای مجازی و روزنامه‌ نگاران روبرو شد قابل توجه بود به طوری که منتقدان تاکید دارند که این کابینه مورد انتظار کسانی که به پزشکیان رای داده و خواستار تغییر در وضعیت گذشته بودند، نیست.
اگر چه لیست‌هایی که طی روز‌های گذشته در فضای مجازی می‌چرخید، از قرار داشتن یک وزیر اهل سنت در کابینه حکایت می‌کرد، گزینه مذکور در نهایت از لیست خط خورد که همین موضوع نیز انتقاداتی را برانگیخت.
سن وزرای پیشنهادی نیز از جمله موضوعاتی است که انتقاد‌هایی را به همراه داشت، در این لیست ستار هاشمی و فرزانه صادق با ۴۸ سال سن جوان‌ ترین وزرا و عبدالناصر همتی با ۶۷ سال سن، مسن‌ ترین وزرای پیشنهادی هستند.
منتقدان با توجه به اینکه جوان‌ ترین وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۵۵ و مسن‌ترین فرد متولد سال ۱۳۳۶ است و متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس‌ جمهور، ۵۹.۷ سال است، بر این نظر هستند که این میانگین سنی با شعار‌های پیشین پزشکیان مبتنی بر جوان‌ گرایی در تعارض است و از دیگر انتقاد‌هایی که به حضور سه وزیر دولت سیزدهم در لیست کابینه است که از نظر منتقدان به معنی ادامه راه دولت قبل است.
همزمان با این انتقاد‌ها، برخی لیست مذکور را محصول تقسیم جناحی می دانند از جمله آنکه برای مثال از ظفرقندی به عنوان سهم اصلاح‌ طلبان پیشرو، نوری‌ قزلجه و همتی سهم کارگزاران، میدری، ستار‌ هاشمی، پاک‌ نژاد و فرزانه صادق سهمیه بهبودخواهان، عباس صالحی، صالحی‌امیری، عراقچی و سیمایی سهمیه دولت روحانی، اسکندر مومنی، دنیا‌مالی و علی‌آبادی سهم اصولگرایان، خطیب و نصیرزاده و رحیمی به عنوان وزرای توافقی و اتابک نیز سهم بخش خصوصی یاد می کنند.

◾️انتظار دوم

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: در مجلس نگاه یکپارچه‌ای نسبت به وزرا وجود ندارد و این موضوع کاملاً طبیعی است لذا برخی از وزرا با چالش‌های جدی مواجه نیستند اما برخی دیگر، چالش‌های سیاسی دارند و برخی نیز چالش‌های تجربی؛ بنابراین نمی‌توان گفت نگاه جامعی راجع به همه وزرای پیشنهادی وجود دارد.
“مجید نصیرپور” افزود: جریانات مختلف با نگاه‌های متنوع به وزرای پیشنهادی نگاه می‌کنند و این موضوع در رای شان اثر خواهد داشت لذا باید منتظر ماند تا جلسات مشترک وزرای پیشنهادی و نمایندگان شکل گرفته و شرایط روشن شود اما حتماً ۴ نفر از وزرای پیشنهادی کار سختی برای کسب رای اعتماد خواهند داشت.
وی اضافه کرد: برخی از دوستان اصولگرا با نگاه سیاسی مخالف صالحی‌ امیری، عراقچی و ظفرقندی هستند، بر این اساس این افراد باید تلاش زیادی کنند تا بتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند اما برخی نمایندگان با نگاه تخصصی با برخی از وزرا مخالف هستند.
نصیرپور تاکید کرد: از سوی دیگر دوستانی که تجربه نمایندگی دارند و با آقای علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو همکاری داشتند اغلب از نحوه مدیریت ایشان اظهار رضایت نمی‌کردند؛ لذا علی‌آبادی هم باید بسیاری از موضوعات را تبیین کند تا بتواند رای اعتماد بگیرد.
او در خصوص اینکه لیست وزرای پیشنهادی چقدر منطبق بر وعده‌های پزشکیان بود نیز یاداور شد: از آنجایی که امیدواری‌ مان به دکتر پزشکیان بسیار زیاد است، دوست داشتیم که همگرایی بیشتری وجود می‌ داشت اما باز هم باید منتظر ماند و سیر طبیعی بررسی وزرای کابینه را رصد کرد.

◾️انتظار آخر

رئیس جمهوری منتخب، احمد میدری را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالناصر همتی را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس پیشنهاد داده است که با مطرح شدن این دو فرد به عنوان وزرای اقتصاد و کار، تیم اقتصادی دولت چهاردهم در آستانه تکمیل شدن قرار دارد اما به نظر می‌رسد در میان وزرا و مدیران اقتصادی که تا به اینجا توسط دولت پیشنهاد داده شده یا منصوب شده‌اند یک وجه اشتراک مهم وجود دارد و آن، سابقه تحصیل در دانشگاه تهران است.
زمزمه‌هایی در رابطه با منصوب شدن یک فارغ التحصیل دیگر از دانشگاه تهران به سمت ریاست بانک مرکزی نیز به گوش می‌رسد که در صورت این انتصاب، می‌توان نتیجه گرفت علی طیب‌ نیا به عنوان مشاور عالی رئیس‌ جمهور در این انتصابات به‌ شدت موثر بوده است.
در یک جمع‌ بندی کلی در رابطه با تیم اقتصادی دولت چهاردهم می‌توان گفت وزرای پیشنهادی و مدیران منتصب از کارنامه نسبتاً قابل‌ قبولی برخوردارند اما با‌ این‌ حال، این امر به معنای موفقیت مدیران اقتصادی نیست و به طور حتم باید به این مدیران اجازه پیشبرد اصلاحات اقتصادی را در بلندمدت داده شود و مهمتر اینکه سایر نهاد‌ها از مداخله در امور این سازمان‌ها نهی شوند.
افزون بر اینها، نگاهی به سوابق مدیران انتصابی مسعود پزشکیان در تیم اقتصادی نشان می‌ دهد که اعضای این تیم، به تقویت جایگاه جوانان در کادر اجرایی دولت توجه ویژه‌ای دارند، اگر چه بررسی‌ها نشان می‌ دهد میانگین سنی اعضای تیم اقتصادی دولت چهاردهم برابر با ۶۲ سال است و اگر در تحقق اهداف اقتصادی مدنظر رئیس جمهور منتخب موفق شوند واقعاً شق القمر اتفاق خواهد افتاد.
بدین ترتیب، تیم اقتصادی دولت مسعود پزشکیان با ارائه لیست پیشنهادی وزرا به مجلس، تقریباً تکمیل شده است که از میان افراد مطرح‌ شده به عنوان مدیران کلیدی اجرایی اقتصاد کشور، تنها رئیس بانک مرکزی است که تاکنون در دولت جدید تغییر نکرده است و لذا گمانه‌ زنی‌ها در رابطه با احتمال ابقای فرزین در این سِمت در روز‌های اخیر بالا گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.