اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۲۰۶ پارلمان شهری تبریز به روایت تحلیلی "عصرآزادی"

شورای شهر تبریز در انتظار چهره خبرساز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
دویست و ششمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز که قرار بود طبق روال یکشنبه های هر هفته روز ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شود به دلایل نامعلوم که حاکی از غیبت چند نفر از اعضای شورا داشت با دو روز تاخیر در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.
در حقیقت، نشست این هفته نخستین جلسه ای بود که در غیاب ۱۰ ساله شهرام دبیری و به ریاست جدید غلامرضا احمدی برگزار شد و در آن، اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری حضور داشتند اما شهردار تبریز به دلیل مشغله کاری و نیز پرویز هادی که در سفر خارج از کشور به سر می برد غایبان نخستین جلسه پسادبیری بودند.
عمده مباحث نشست شماره ۲۰۶ شورای ششم شهر تبریز حول محور انتخابات کمیسیون های تخصصی شورا برای سال آخر این دوره به همراه تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم تبریز و نیز قدردانی از زحمات یکساله خبرنگاران حوزه شورایی آذربایجان شرقی چرخید.
نکته جالب توجه جلسه این هفته، عدم معرفی رسمی اسماعیل چمنی عضو علی البدل شورا جهت جایگزینی کُرسی شهرام دبیری – رئیس ادوار شورای شهر تبریز در یک دهه اخیر – بود که پس از انتخاب او به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهوری دولت چهاردهم، می بایست به تالار شورا می آمد اما گویا هنوز فرمانداری تبریز تکلیف عضویت چمنی را که سابقه حضور در ادوار قبلی شورا را هم دارد، مشخص نکرده است.
به گفته غلامرضا احمدی – رئیس جدیدِ سال آخر شورای ششم – از آنجایی که تعداد اعضای کمیسیون ها باید فرد باشد از اولین عضو علی‌البدل خواستیم که تمایلشان را برای حضور در کمیسیون‌ها اعلام کنند که برای سه کمیسیون اعلام آمادگی کردند و لذا برخلاف شایعات هفته گذشته، باید منتظر حضور چهره خبرساز ادوار شورای شهر تبریز در عمارت ساعت باشیم…
در دقایق ابتدایی نشست فوق العاده این هفته، اعضای شورای شهر و شهرداری تبریز با اعطای لوح تقدیر از ۱۱ خانواده شهدای مدافع حرم تبریز به پاس قدردانی و پاسداشت یاد شهدای مدافع حرم با امضای غلامرضا احمدی رئیس جدید شورای شهر و یعقوب هوشیار شهردار تبریز  به خانواده شهیدان سید صمد امام پناه، حامد جوانی، صادق شیبک، محمدرضا فخیمی هریس، وحید فرهنگی والا، اکبر زوار جنتی، وحید نومی گلزار، سید رضا مراثی لیلان، صادق عدالت اکبری، ذاکر حیدری و عباس عبداللهی تقدیم گردید.
سپس، اعضای شورای شهر تبریز به همراه خانواده‌های شهدای مدافع حرم حاضر در صحن شورا به مناسبت روز خبرنگار و همچنین قدردانی از همکاری فعال رسانه ای جلسات شورای شهر از “شهرام صادق زاده” خبرنگار “عصرآزادی” و سایر خبرنگاران تقدیر نمودند.

در نشست شورای ششم شهر تبریز اعضای کمیسیون‌های تخصصی سال آخر انتخاب و معرفی شدند و پس از اعلام اسامی و با رأی اعضای شورا، روح الله رشیدی، فریدون بابایی اقدم و روح الله دهقان‌ نژاد در ترکیب جدید کمیسیون معماری و شهرسازی سال آخر قرار گرفتند.

در کمیسیون برنامه و بودجه، حجت الاسلام رسول برگی، حکیمه غفوری، علی نوای باغبان و احد صادقی به عنوان اعضا جدید آغاز به کار کردند.
کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز با انتخاب حکیمه غفوری، محمدحسن اسوتچی، روح‌ الله رشیدی، روح الله دهقان‌ نژاد و احد صادقی اعضای جدید خود را شناخت.
همچنین حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، علی نوای باغبان و یاسین بجانی در کمیسیون سرمایه‌ گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار سال پایانی شورای ششم به فعالیت خواهند پرداخت.
جالب اینکه حکیمه غفوری در کنار حسن اسوتچی و نیز روح‌ الله دهقان‌نژاد و غلامرضا احمدی اعضای جدید کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای ششم در سال آخر را تشکیل دادند.
در ادامه انتخابات کمیسیون های تخصصی شورای شهر تبریز، روح‌ الله رشیدی، احد صادقی و روح‌ الله دهقان‌نژاد به عنوان اعضای جدید کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست انتخاب شدند.
از سوی دیگر، یاسین بجانی، روح‌ الله رشیدی، فریدون بابایی اقدم و احد صادقی به عنوان اعضای جدید کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک آغاز به کار کردند.
کمیسیون ورزش و جوانان شورای ششم شهر تبریز با انتخاب حکیمه غفوری، یاسین بجانی و پرویز هادی مشخص گردید.
کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند نیز با انتخاب حکیمه غفوری، حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر و روح‌الله دهقان‌ نژاد اعضای جدید خود را شناخت.
اما نکته جالب توجه انتخابات کمیسیون های تخصصی شورای ششم شهر تبریز برای سال آخر انتخاب غیابی اسماعیل چمنی عضو علی البدل شورا و جایگزین شهرام دبیری بود که به گفته غلامرضا احمدی – رئیس جدید شورای شهر تبریز، عضو چهاردهم این دوره از شورا برای عضویت در کمیسیون‌ های برنامه و بودجه و محیط زیست و خدمات شهری اعلام آمادگی کرده است که برخلاف شایعات چند روز گذشته، ظاهراً حضور این چهره خبرساز ادوار گذشته شورای شهر تبریز در ترکیب سال آخر دوره ششم قطعیت می یابد.
در بخش دیگری از نشست فوق العاده و علنی شورای ششم شهر تبریز، لایحه شهرداری مبنی بر تجویز اصلاح در برنامه و بودجه ۱۴۰۳ در راستای افزایش همکاری و مشارکت پلیس راهور با هدف ارتقای نظم و ایمنی حمل‌ و نقل تبریز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با بیان اینکه تبریز در حوزه ترافیک با مشکلات زیرساختی همچون کمبود پلیس راهور مواجه است گفت: در این مورد، مطابق بخشنامه وزارت کشور مقرر شده به جای افزایش نیروی انسانی پلیس راهور، تجهیزات موردنیاز در حوزه ترافیکی افزایش یابد.
“محمدرضا روشنی” با اشاره به مصوبه ۱۵ میلیارد تومانی شورای شهر تبریز برای تامین تجهیزات ترافیکی افزود: مبلغ مصوب کفاف هزینه های تامین تجهیزات ترافیکی را نمی دهد بر همین اساس بودجه مورد نیاز تامین تجهیزات ترافیکی در قالب اصلاحیه این لایحه به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی ضمن اشاره به هزینه بالای خرید ماشین آلات برای تامین تجهیزات موردنیاز ترافیک اضافه کرد: سیاست شهرداری در مرحله نخست تعمیر و نوسازی ماشین آلات مورد نیاز در حوزه ترافیکی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به وجود پروژه های عمرانی متعدد در شهر و نقش آن در افزایش ترافیک خاطرنشان کرد: مساعدت و همکاری شهرداری در تامین تجهیزات پلیس راهور یکی از ملزومات کاهش ترافیک تبریز است.
در نهایت، اعضای شورای شهر پس از تبادل نظرات، با لایحه شهرداری مبنی بر تامین منابع مالی لایحه فوق از محل جابجایی و اصلاح در متمم بودجه سال جاری  به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان موافقت کردند.
شایان ذکر است که دستور جلسه پایانی نشست شماره ۲۰۶ شورای ششم شهر تبریز، انتخاب نمایندگان کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری، ماده ۷۷، ماده ۳۸، ماده ۷، بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری ها بود که در این بخش نیز، با رای اعضای شورا حکیمه غفوری به عنوان نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷۷، علی نوای باغبان نماینده شورا در ماده ۳۸ و همچنین احد صادقی و حکیمه غفوری نیز در ماده ۷ ابقا شدند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.