گفتگوی "عصرآزادی" با کارشناس ارشد صنعت نفت ایران پیرامون گزینه پیشنهادی وزارت نفت؛

پاک نژاد یا منگنه زنگنه!؟ 

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: این روزها خبرهای جالبی از بهارستان به گوش می رسد؛ از جمله اینکه “محسن پاک نژاد” وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت نفت از کمیسیون انرژی و سایر کمسیون ها رای اعتماد نگرفت.
در آخرین جلسه اعضای کمیسیون انرژی مجلس با محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی دولت جدید، اعضای کمیسیون انرژی با ۱۷  رای منفی و ۷ رای مثبت به پاک نژاد جهت تکیه بر کُرسی تصدی وزارت نفت رای اعتماد ندادند.
در حقیقت محسن پاک نژاد با ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در کمیسیون تخصصی حوزه انرژی، نتوانست آنها را قانع کرده و نمره قبولی بگیرد.
کارشناس ارشد صنعت نفت کشور در خصوص این گزینه پیشنهادی دولت به عنوان وزیر نفت به “عصرآزادی” گفت: آقای پاک نژاد که به عنوان گزینه تصدی وزارت نفت دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده بودند در واقع، خودِ آقای بیژن زنگنه میباشند  که اگر از یک زاویه دیگر نگاه کنیم چهره زنگنه را در صورت و سیرت و سابقه کاری ایشان مشاهده خواهیم نمود.
“امید وطن خواه” افزود: قطعاً با توجه به وضعیتی که آقای زنگنه در وزارت نفت ایجاد کرده، ورود این گزینه به بدنه دولت صلاح نبود و چالش های بزرگی را در این صنعت به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه نخبگان و متخصصان صنعت نفت ایران و فعالان ستاد دکتر پزشکیان نیز با ورود این گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم به تصدی گری وزارت مهم نفت مخالفت کردند اضافه کرد: به طوری که رسانه ها اعلام کرده اند قضیه ایشان با یک شرکت اماراتی، باعث می شد تا اگر استعفا ندهد مدارک و مستندات را فاش نمایند.
وطن خواه تاکید کرد: اینگونه موارد ایجاب می کرد که قبل از اینکه این گزینه پیشنهادی از سوی مجلس دوازدهم رای عدم اعتماد بگیرد خودشان کناره گیری می کردند و گزینه مناسب  دیگری جایگزین ایشان می شد که این امر اتفاق نیفتاد و رای عدم اعتماد گزینه پیشنهادی وزارت نفت توسط کمیته تخصصی صادر گردید.
وی بیان کرد: زنگنه به مدت ۲۰ سال در حوزه انرژی از جمله وزارتخانه های نیرو و نفت فعالیت داشته و در این سالها تنوع سبد انرژی، همان دوران قاجار شد و تغییری در آن ایجاد نگردید لذا امروزه کشور ترکیه با ۷ نوع سبد انرژی و بدون داشتن نفت و گاز حدود ۱۱۰ گیگا وات برق تولید می کند در صورتی که ایران با این همه منابع فقط ۶۲ گیگا وات برق تولید می کند.
وطن خواه اظهار کرد: زنگنه و شاگردانش مسببان اصلی « ابر بحران انرژی» در کشورند و اگر اینها را از درب بیرون می اندازیم از پنجره وارد می شوند و بزرگترین مافیای نفت و انرژی کشور را راهبری می کنند.
مدیر اسبق فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش یادآور شد: معتقدم مجلس انقلابی با این کاندیدای پوششی برخورد انقلابی خواهد کرد، کمااینکه این نوع برخورد و دست رد در کمیسیون های انرژی، امنیت ملی، اجتماعی و غیره مشاهده گردید.
رئیس هیئت مدیره اسبق شرکت پالایش نفت خوزستان گفت: در صورت دسترسی یاران زنگنه به وزارت نفت باید فاتحه انرژی و حتی کشور را بخوانیم زیرا امروز ناترازی شدید برق و فرآورده های نفتی، عملاً کشور را تعطیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این ناترازی در چند سال به وجود نیامده و دست پخت چند دهه این وزیر ناکارآمد است به طوری که در دولت روحانی این ناترازی به اوج خود رسیده بود و ویروس کرونا این ناترازی از حالت بالفعل به حال بالقوه و آتش زیر خاکستر تبدیل کرد و درصدی از این سوخت ناشی از کاهش مصرف به خارج از کشور صادر شد که اشتباهاً و با ترفند می گویند «ما صادرکننده» فرآورده بودیم در صورتی که به دلیل کاهش شدید مصرف فرآورده های نفتی و کرونا این اتفاق افتاد و بعد از رفع کرونا به دلیل عدم مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم، این ناترازی به اوج خود رسید.
وطن خواه با اشاره به اینکه زنگنه مخالف گسترش صنعت بوده و معتقد به واردات است افزود: بزرگترین پالایشگاه میعانات نفتی جهان – ستاره خلیج فارس – ابتکار وزیر وقت و اخلاق محور آقای وزیری هامانه می باشد که با پشتیبانی قاطع مقام معظم رهبری ساخته و به بهره برداری رسید و ارتباطی به زنگنه و حتی حسن روحانی و محمود احمدی نژاد ندارد و روحانی تنها از این دستاورد ملی پرده برداری کرد.
وی با ذکر این نکته که اگر تدبیر مقام معظم رهبری و آقای وزیری هامانه در فرماندهی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نبود امروز اقتصاد کشور فلج شده می شد اضافه کرد: پاک نژاد از نیروهای امنیتی و حراستی است و دانش نفتی ندارد و بر همین اساس، تمام کمیته ها، کارگروه ها و نیز شورای راهبری انتخاب وزرای دکتر پزشکیان، ایشان را رد کرده و مناسب پست وزارتی ندانستند.
وطن خواه که رزمنده ۸ سال دفاع مقدس است در پایان گفتگوی خود با “عصرآزادی”، پاک نژاد را منگنه زنگنه قلمداد کرد که هر کجا زنگنه رفته ایشان را نیز با خود برده است گفت: زنگنه و یارانش نابودکنندگان سرمایه های منابع انسانی، مالی و صنعتی کشور می باشند و دکتر پزشکیان برای نجات کشور الزاماً می بایست از این گروه مافیایی عبور نماید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.