اهمیت استفاده از تمام ظرفیت های داخل کشور در تشکیل کابینه چهاردهم زیر ذره بین "عصرآزادی"

شایسته سالاری نیاز اساسی دولت چهاردهم

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

با مرور اسامی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم و مطالعه بیوگرافی آنها مشخص می شود که از ۱۹ وزیر پیشنهادی ۳ نفر شامل عباس عراقچی، محمدرضا ظفرقندی و محسن پاک نژاد که به ترتیب برای وزاتخانه های امور خارجه، بهداشت و نفت معرفی شده اند متولد استان تهران هستند و ۲ وزیر هم به نام های اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات و علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش نیز سهم استان خراسان جنوبی هستند.
وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی و دفاع شامل غلامرضا نوری قزلجه و امیر عزیز نصیرزاده هم متولد استان آذربایجان شرقی هستند و زادگاه وزرای علوم و فرهنگ یعنی حسین سیمایی صراف و عباس صالحی نیز استان خراسان رضوی است.
زادگاه ستار هاشمی وزیر ارتباطات با ۴۸ سال سن به شهر یاسوج می‌رسد و استان همدان هم دو وزارتخانه اقتصاد و دادگستری را در اختیار دارد که تحت عناوین عبدالناصر همتی و امین حسین رحیمی مشخص شده اند.
برخلاف کابینه‌ دولت‌های پیشین ایران، کابینه دولت چهاردهم که قرار است مبتنی بر وفاق ملی باشد حاصل توازن نیروهای سیاسی کشور است و دقیقاً از این رو، به جای تمرکز روی نگرش سیاسی، باید روی کارآمدی و توانمندی هر عضو کابینه متمرکز شد به شرطی که کارت برنده اقوام داخل کشور در لا به لای جریانات تندروی سیاسی نسوزد…

◾️مشورت اول

تردیدی نیست که نقش مردم مناطق مختلف کشور با اقوام گوناگون در پیروزی مسعود پزشکیان برای رئیس جمهوری بر کسی پوشیده نیست زیرا متاسفانه علیرغم آنکه در سال های گذشته و در دولت های ادوار پیشین، کم لطفی ها و تبعیض های ناروایی نسبت به اقتصاد و صنعت مناطق مستعد شمالغرب، غرب و جنوبغرب ایران شد که هرگز از حافظه تاریخی این ملت پاک نمی شود لذا اینک، بهترین زمان جهت برخورداری این مناطق باظرفیت و توانمند از امکانات و بهره گیری از مدیران و وزیران خودی است.
در حقیقت، پیروزی مسعود پزشکیان در جدال با رقیب ناکارآمد خود که با شعارهای محوری عدالت و رفع تبعیض و توزیع امکانات به پیروزی رسید امید مردمان استان های غیرمرکز نشین برای رسیدن به پیشرفت و رفاه دو چندان شده است زیرا می دانند فردی که رئیس جمهوری شده است راستگو بوده و محکم به وعده ها و قول هایی که به مردم داده، عمل خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به اینکه رئیس جمهوری منتخب چینش وزرای کابینه و حضور افراد در راس مدیریت های اجرایی کشور را بر اساس شایسته سالاری مبنا قرار داده و انتخاب مدیران و وزرا را با مشورت انجام می دهد لذا انتظار این است که نخبه های صنعتی و اقتصادی استانهای صنعت محور و تولیدمحور نیز در تیم اقتصادی کابینه چهاردهم حضور موثر داشته باشند و با تفویض اختیار به این افراد، توانایی هایشان محرز گردد که این امر نه سهم خواهی، بلکه مطالبه حداقلی اقوام داخل کشور از رئیس دولت چهاردهم است.
واقعیت این است که داشته های مناطق مختلف ایران فقط به ظرفیت های اقتصادی و صنعتی یا فرهنگی خلاصه نمی شود بلکه دارای سرمایه انسانی مجرب و تحصیل کرده ای در حوزه های متنوع هستند که اگر به آنان میدان داده شود می توانند تحول آفرین شده و جایگاه واقعی مناطق تحت امر خود را ارتقا بخشند.

◾️مشورت دوم

یک فعال فرهنگی – سیاسی در آذربایجان شرقی معتقد است: با وجود تحریم انتخابات ۱۴۰۳ از سوی سلطنت طلبان و گروه های معاند حدود ۴۰ درصد از واجدین شرایط در پای صندوق های رای حاضر شدند و در این بین، آذربایجانی ها و سایر اقوام نقش مهمی ایفا کردند و نشان دادند که ایران از اقوام گوناگون تشکیل شده است.
“مهدی حافظ زاده” افزود: با این وصف، حال که نوبت تعیین کابینه دولت پزشکیان رسیده، احزاب سیاسی به ویژه جبهه اصلاحات که کمترین تاثیر را در موفقیت رئیس جمهوری داشتند سعی در مصادره پزشکیان به نام خود داشته و از رئیس جمهوری منتخب سهم خواهی دارند.
وی اضافه کرد: با تحلیل میزان مشارکت و آرای استان های کشور به پزشک جمهور عیان می‌ شود استان هایی همچون یزد، اصفهان و کرمان به عنوان خاستگاه لیدرهای اصلاحات تقریباً آرای مساوی به ۲ کاندیدای دور دوم ریاست جمهوری داده اند و در مقابل، تورک ها، کردها، بلوچ ها، گیلک ها و دیگر اقوام، عامل اصلی پیروزی رئیس دولت چهاردهم بوده اند.
حافظ زاده با اشاره به اینکه آذربایجان با وجود خلق حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ و سرنگونی رژیم پهلوی، متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب آنچنان که باید و شاید نتوانسته از توسعه یافتگی همتراز با استان های اصفهان، فارس و خراسان رضوی برخوردار شود تاکید کرد: ۱۵ تیر ۱۴۰۳ بهترین فرصت بود تا مردم این دیار با خلق حماسه ای دیگر، این بار رئیس جمهوریبرای ایران انتخاب کنند که در ۸ سال آینده شاهد تحقق یافتن دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شان باشند.
وی خاطرنشان کرد: برای این هدف، قطعاً یکی از ابزارها، انتخاب نخبگانی از مدیران اقوام کشور در کابینه، از مدیران کل و معاونت گرفته تا سطح وزیران است زیرا رئیس جمهوری منتخب می داند انتخابش، بهترین فرصت برای جبران عقب ماندگی های مناطقی است که مطالبه مردمی از او، برای انتخاب چندین مدیر از مناطق اقوام در کابینه چهاردهم نه سهم خواهی، بلکه حق خواهی است.

◾️مشورت آخر

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز به اهمیت استفاده از نخبگان آذربایجانی در هیات دولت تاکید کرد و گفت: مردم آذربایجان به بلند طبعی و ماخوذ به حیا بودن مشهور هستند و این باعث شده حتی نخبگان این خطه نیز به دور از جنجال و سهم‌خواهی های متداول در انتخابات‌ مختلف، خودشان کنار بنشینند و تا دعوت به یاری و کمک نبینند خودشان را به مقام بالاتر تحمیل نکنند.
“علیرضا نوین” خطاب به رئیس جمهوری منتخب افزود: این روزها مردم آذربایجان همانند سایر اقوام کشور چشم انتظار شما هستند؛ مردمی که بیشترین رای را به شما جهت ریاست جمهوری دادند منتظرند به حق خود در اداره کشور برسند؛ لطفاً نگذارید اتفاقات سنوات اخیر تکرار و شایستگان آذربایجانی پشت خط بمانند.
وی اضافه کرد: شما بهتر از همه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های مدیران آذربایجان را می‌دانید، نخبگان آذربایجان در وزارتخانه‌ های مهم همچون صمت، راه و شهرسازی، نفت، تعاون، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، نیرو، آموزش و پرورش و وزارت علوم سرآمد نیروهای موجود هستند.
نوین تاکید کرد: چند سال است یک جریان خاص با مقاومت در برابر خواست بسیاری از مردم ایران در به کارگیری از مدیران تورک زبان در وزارتخانه‌ها، این طیف دنبال کوچک کردن جایگاه این افراد در تبادلات سیاسی و اقتصادی کشور هستند که این امر موجب نگرانی نخبگان تورک زبان شده و لیست کابینه دولت چهاردهم نیز به این نگرانی ها می افزاید.
بدین ترتیب، مشخصاً مسئله این است که مشورت خواهی‌های مسعود پزشکیان و تیم او، تلاشی برای خنثی کردن سهم خواهی‌هاست که موفقیت دولت چهاردهم در این راستا نیز قطعی است زیرا پزشک جمهور همواره از وفاق ملی و استفاده از ظرفیت تمام تفکرات سیاسی کشور سخن به میان آورده است که واقعاً بی همتا بوده و امید روزهای مسرت بخش را تداعی می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.