ضرورت حمایت دولت چهاردهم از سرمایه گذاری در بخش صنعت آذربایجان شرقی به روایت "عصرآزادی"

داغ توسعه بر دل صنعت آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در فعالیت ۳ ساله دولت سیزدهم، به علت نبود رویه واحد و رویکرد حمایتی مسئولان دولتی از جذب سرمایه، عدم حمایت حقیقی بانک های عامل از سرمایه گذارها و تسهیل نشدن ساز و کارهای اداری و مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، موانع اصلی سرمایه گذاری در سطح آذربایجان شرقی کماکان باقی ماند.
دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی آذربایجانی مقیم پایتخت و شهرهای دیگر و حتی تورک های ساکن خارج از کشور برای آوردن سرمایه های خود به وطن می توانست راهکار موثری برای رونق بخشیدن به سرمایه گذاری در بخش های مختلف باشد اما متاسفانه به دلیل ضعف دولت ابراهیم رئیسی در تعاملات اقتصادی، از این ظرفیت غافل شد و اکنون از دولت چهاردهم انتظار می رود نسبت به جذب این سرمایه ها اقدام نماید.
فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی همواره تاکید کرده اند که حاضرند نقشه راه و برنامه مناسبی جهت رشد و توسعه اقتصادی این استان را ارائه کند نمایند اما کو گوش شنوا!؟ در حالی که اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن، انجمن ها و تشکل های مختلف متولی رشد تولید در استان هستند و دستگاه های متولی فقط باید با تامین زیرساخت ها در حوزه های برق، آب، گاز، زمین مناسب صنعتی و مواد اولیه به سرمایه گذاران بخش خصوصی کمک کنند نه اینکه با بهانه های بنی اسرائیلی، چوب لای چرخ سرمایه گذاران بگذارند…

◾️سرمایه اول

آذربایجان شرقی یکی از استانهای پیشرو در حوزه‌ های تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی است که در این استان برندهای مطرحی در صنایع مختلف فعالیت دارند و در مجموع در تولید ناخالص ملی نقش جدی دارند اما می توان با حمایت از سرمایه گذاران، به برندهای جدیدی هم دست یافت.
در سطح این استان صنعتی و معدنی مهم، صنعتگران با چالش‌های جدی و مهمی مواجه هستند که باعث فرار سرمایه گذار و صنعتگر از منطقه شمالغرب و مهاجرت سرمایه گذاران به مرکز کشور می‌شود که از تداوم چالش‌ها و موانع حوزه سرمایه گذاری صنعتی حکایت دارد.
اینکه برخی از خلاء قوانین سوء استفاده کرده و موجب ضرر زدن به سایر صنایع هم می‌شود، یکی از مسایلی است که باید مورد توجه قرار گرفته و با محدود کردن یک صنعت، سایر صنایع هم آسیب نبیند.
مدیرعامل یک شرکت تولیدی که در سالهای گذشته، کارخانه‌اش درگیر سودها و جرائم بانکی بود و در آستانه تعطیلی قرار داشت معتقد است: در آذربایجان شرقی به دلیل وجود نگاه تنگ نظرانه و کوته فکرانه نامسئولان، نحوه سرمایه گذاری در صنعت این استان عقب مانده است.
ح.ن افزود: متاسفانه بانک به دنبال سود خود است و ثانیه به ثانیه به دنبال پول خود می گردد، یک و نیم سال بود که یکی از بانکها، کارخانه ام را توقیف کرده بود و دولت هم، با کمال بی مهری، مرا در وسط میدان رها کرد و باعث شد پشت دست خود بزنم که چرا در این استان وارد کار صنعت شدم.
این صنعتگر با سابقه ۲۰ سال فعالیت صنعتی با اشاره به اینکه در کشور ما افراد کاربلد تصمیم گیر نیستند و باید صنعتگر در این زمینه‌ها تصمیم بگیرد اضافه کرد: سوء مدیریت زیاد است و امیدورام نگذارند سرمایه‌های فکری و مالی از این استان و کشور فرار کنند کمااینکه شاید روزی به این نتیجه برسم که در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده و از این مشکلات رهایی یابم.

◾️سرمایه دوم

آنطور که کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند گویا سرمایه گذاری در بخش صنعت آذربایجان شرقی متناسب با ظرفیت های موجود این استان نیست، به طوری که در حال حاضر از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی، رتبه چهارم کشور را در اختیار آذربایجانی هاست اما به دلیل خصوصی بودن بخش صنعت در منطقه، این استان از نظر حجم سرمایه‌ گذاری در جایگاه هشتم قرار دارد.
علیرغم اینکه نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش بخش صنعت نسبت به گذشته حداقل ۵ برابر افزایش یافته است اما، بر اساس آمار اعطای تسهیلات به بخش صنعت به این میزان افزایش نداشته و این موضوع باعث رکود نسبی در بخش صنعت آذربایجان شرقی شده است که جهت خروج از این وضعیت، باید نقدینگی مورد نیاز به بخش صنعت استان تزریق شود.
حفظ وضعیت موجود واحدهای صنعتی و ایجاد سرمایه‌ گذاری‌های جدید و پیگیری راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام باید از اهداف کوتاه مدت اداره کل صمت آذربایجان شرقی باشد زیرا نباید در حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری های بزرگ و عظیم این استان سهل انکاری گردد.
به اعتقاد برخی از سرمایه گذاران، با اینکه همواره تاکید می شود که تمام موانع و مشکلات واحدهای صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌شود اما، در عمل مهم‌ ترین مشکلات بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی موضوع ناترازی‌هاست که عمدتاً در تامین انرژی آب، برق و گاز شکل گرفته و متناسب با تعداد واحدهای تولیدی و طرح‌های در حال اجرا نیست.
موضوع ناترازی‌ها در سیستم بانکی نیز از دیگر مشکلات حوزه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است که با توجه به افزایش نیاز واحدهای صنعتی به تامین نقدینگی، میزان تسهیلاتی که از سوی سیستم بانکی پرداخت می‌شود متناسب با نیاز بخش صنعت استان نیست بنابراین بانک ها باید در کنار بخش تولید باشند تا بتوان بخشی از نیاز حوزه صنعت را با واحدهای صنعتی جدیدالاحداث رفع نمود.

◾️سرمایه آخر

مشکلات بسیاری در مسایل زیرساختی جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود دارد که مسئولان ما به آنها اشرافیت نداشته و تنگ نظرانه عمل می کنند و با هزار و یک دلیل خنده دار و من درآوردی در پروسه استعلام و غیره، سرمایه گذاران را دلسرد و حتی فراری می دهند؛ گویا دستورات فراقانونی فقط در منطقه آذربایجان اعمال می گردد.
در واقع، علیرغم اینکه در همه جای دنیا زیر پای سرمایه گذاران بخش صنهت فرش قرمز پهن می‌کنند اما سرمایه گذارانی که راهی آذربایجان شرقی می شوند آنقدر با مشکلات عدیده مواجه می شوند که فرار به کشورهای همسایه از جمله ترکیه را بر قرار ترجیح می دهند.
مشکلات زیادی در شهرک های صنعتی جدیدالاحداث و حتی قدیمی وجود دارد که سرمایه گذار داستان ما در اینگونه شهرک های به اصطلاح صنعتی سرمایه گذاری کرده و حتی ماشین آلات خود را نیز نصب می کند اما با مشکلات برق، آب، گاز، مخابراتی، اسناد اراضی، راههای دسترسی و غیره مواجه می شود در حالی که استاندار اسبق این استان همواره تاکید می کرد که مشکلی برای سرمایه گذاران وجود ندارد؛ او از این دنیا رفته، اما مشکلات همچنان پابرجاست!
به اذعان برخی از فعالان حوزه صنعت آذربایجان شرقی، دولت سیزدهم با تصمیمات نابخردانه خود بر صنعت تأثیر منفی گذاشت در حالی که اگر بخواهیم به سمت رشد و توسعه حرکت نماییم باید منابع را به درستی مدیریت کرده و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاران فراهم گردد.
بدین ترتیب، برای حمایت از سرمایه گذاران که حقیقتاً موجب رشد اقتصادی منطقه شمالغرب کشور می شوند، به همت جمعی نیاز داریم تا با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، مشکلات موجود شده و به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم، دولت جدید نیز باید مسئولیت تأمین زیرساخت‌ها را جدی گرفته و به تسهیلگری سرمایه‌گذاری‌ ها جامه عمل پوشانده و به سیاست نادرست دولت قبل در بخش صنعت پایان دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.