در نشست هم انديشی مديريت مطلوب آب در بخش های مختلف استان مطرح شد؛

مسئله آب ابر چالش حکمرانی کشور است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: نشست هم انديشی مديريت مطلوب آب در بخش های مختلف آذربایجان شرقی به صورت ويدئو كنفرانس با حضور رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار گردید و در آن به شروع برنامه هفتم پيشرفت كشور و توجه ويژه به مسئله آب در آن پرداخته شد.

◾️به اهداف مقوله آب به مفهوم عام آن نرسيده‌ ايم

رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: مسئله آب جزو ابرچالش‌هاي حكمراني كشور به شمار می رود كه اثرات آن ساير بخش‌ها را متاثر كرده و بخش آب هم متاثر از رفتار نابهنجار ساير بخش‌هايي است كه در اين حيطه خدمات ارائه می دهند.
“محمد ابراهيم نيا” افزود: با وجود همه تلاش‌ها و برنامه‌ ريزی هاي صورت گرفته در برنامه ششم به اهدافي كه قرار بود در مقوله آب به مفهوم عام آن در برسيم، نرسيده‌ ايم و با وجود توفيقاتی كه داشتيم جای كار هنوز بالاست به طوري كه موضوع بيلان منابع آب حلقه مفقوده در كشور است و در ۱۲ سال گذشته نتوانسته‌ايم بيلان آب را با متدهاي پيشرفته منتشر كنيم.
وی تاکید کرد: اگر پايداری سرزمين شاخص ورودی توسعه باشد، اتفاقات عميق‌ تري در اين ارتباط بايد بيفتد و همه كمک كنند نگاه بخشی را تغيير دهيم و به موضوع پايداری سرزمين بپردازيم و محيط زيست قدرتمندی داشته باشيم.
اين مقام مسئول با بيان اينكه از آذربايجان شرقی انتظار داريم با خيل عظيم صنايع و فعالان اقتصادی خود در جهت هوشمندسازي بخش كشاورزي و استفاده از منابع آبي نامتعارف اقدام كند یادآور شد: منابع عمومی دولت محدود بوده و لازم است دولت بخش خصوصی احياء و بازار سرمايه به كمک بخش دولتی بشتابد.

◾️همه بايد در اجتماعی كردن موضوع آب احساس مسئوليت كنند

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقی نیز با بيان اينكه بايد راهبرد آبی آذربایجان شرقی در ۴ سال آتی مشخص شود گفت: حدود ۱۲ شهر و تعدادي از روستاهاي استان از لحاظ تامين آب شرب پايدار با چالش مواجه هستند.
“حيدر فتح‌ زاده” در این جلسه هم اندیشی افزود: در سطح آذربایجان شرقی چالش‌های بيشماری در بخش آب وجود دارد كه ساير بخش ها از جمله كشاورزي، صنعت و محيط زيست را متاثر كرده است.
وی اضافه کرد: تعدد سدها، اراضی كشاورزی، هدر رفت آب در شبكه، آلاينده‌ های رود ارس و انتقال آب ارس به تبريز، همگی مسائلی هستند كه بايد تعيين تكليف شده و راهبرد آبی آذربایجان شرقی در خصوص اين مسائل مشخص گردد.
فتح‌ زاده تاكيد كرد: بايد تعريف شود در ۴ سال آينده برنامه‌ هاي اولويت دار آبی این استان در خصوص تامين و مديريت منابع آبی با مشاركت بخش خصوصی كدامند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی آذربايجان شرقي در عين حال خاطرنشان کرد: همه بايد در ارتباط با نگاه به آينده و اجتماعی كردن موضوع آب احساس مسئوليت كنند.

◾️سعی می شود در بخش آب پروژه نيمه تمام باقی نماند

در اين جلسه، محمد خانی مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي نیز متذكر شد: تا زمانی كه تعداد پروژه‌ها بدون توجه به تامين اعتبارات لازم گسترش يافته و نيمه كاره رها شود، نخواهيم توانست به اهداف آبی مورد انتظار دست يابيم و پروژه ها تبديل به هزينه‌های ريخته می شوند.
مديرعامل شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نيز تاکید کرد: اولويت اول اين شركت اتمام پروژه‌ هاي نيمه تمام است و تمام تلاش خود را صورت می دهيم تا از تعريف پروژه‌هاي غيرضرور اجتناب شود و در بخش آب پروژه نيمه تمام باقی نماند.
يوسف غفارزاده بر ضرورت تثبيت وضعيت آب‌هاي زيرزميني تاكيد و اضافه كرد: تبريز شهر اولين هاست و بايد فرهنگ سازي كنيم تا در كاهش مصرف سرانه آب و افزايش بهره وري كشاورزي نيز اولين باشيم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.