فعالان اقتصادی و سیاستمداران ایران و ترکیه به میزبانی مجمع دیپلماسی عمومی ایپک یولو گردهم آمدند؛

شبِ دوستی ایران و ترکیه در استانبول

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: نشست فرهنگی ایران و ترکیه تحت عنوان “شب دوستی” با حضور تعدادی از سیاستمداران، بازرگانان، اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه دو کشور در سالن کنفرانس هیلتون بومونتی استانبول برگزار شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن اقتصادی مجمع دیپلماسی عمومی ایپک یولو به عنوان میزبان این رویداد، با بیان این که ۳۵۰ بازرگان و فعال اقتصادی سرشناس از دو کشور در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند گفت: این نشست برای نخستین بار با هدف گسترش و تقویت روابط دو کشور دوست و برادر برگزار گردید.
سیف‌ الله تورک سوی افزود: از تمامیت ارضی و ارزش‌های ایران دفاع می‌ کنیم و در راستای توسعه اقتصادی منطقه‌ ای میزبان فعالان اقتصادی از دو کشور بودیم.
در بخش دیگری از این رویداد دوجانبه، الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی پیام ویژه مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران را قرائت کرد.
در متن این پیام آمده است: همکاری و حسن همجواری با همسایگان ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد تا جایی که در قانون اساسی کشورمان جای گرفته است، از این رو از مبانی سیاست خارجی ایران است و دولت‌ ما هم بر اجرای آن تاکید دارد.
در میان همسایگان پرشمار ما، روابط با ترکیه به لحاظ اشتراکات گسترده ظرفیت‌های قابل توجه و از همه مهمتر در قدمت و بلوغ دولتمردی دو کشور همیشه ممتاز بوده و به رغم تحولات مختلف داخلی، منطقه‌ ای و بین‌ المللی از ثبات و پایداری مطلوبی برخوردار بوده است.
در این مناسبات دوستانه و همکاری دو جانبه، نقش مردم دو کشور به ویژه دو گروه اندیشمندان و بازرگانان شایان توجه بوده و قابل تحسین است زیرا اندیشمندان با وقوف بر تاثیر متقابل حوادث سرنوشت‌ ساز دو ملت و مکمل هم بودن ظرفیت‌ های اقتصادی دو کشور، ضرورت همکاری نزدیک دو دولت با تبیین کرده و موجب هم‌افزایی توان دو ملت ایران و ترکیه در این خطه جغرافیایی بسیار مهم و در عین حال پر آشوب توصیف کرده‌اند و بازرگانان فعالان اقتصادی این اندیشه مهم را عینیت بخشیده و پیوندهای دو جانبه را در بین آحاد ملت گسترش داده‌اند.
امروز که منطقه ما عرصه تاخت و تاز بدخواهان و فتنه‌ جویان شده و ملت فلسطین در میان بی‌ قیدی باور نکردنی دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین‌ المللی یکی از ناگوارترین برهه‌های حیات مظلومانه خود را سپری می‌کند و فتنه‌ گران در صدد گسترش این جنگ و بی‌ثباتی در منطقه ما هستند لذا همکاری و نزدیکی دو کشور و ملت بزرگ ایران و ترکیه بیش از گذشته ضرورت دارد.
پرزیدنت پزشکیان در پایان تاکید کرده که این همکاری‌ در سطح دولتی و حاکمیتی مایه امیدواری دو کشور مسلمان است و امروزه بازرگانان و فعالان اقتصادی بحق سربازان عرصه خودکفایی منطقه‌ای و عناصر مودت بین دو کشور محسوب می‌ شوند.
در ادامه این رویداد همچنین پیام ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به دنبال پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای وی ارسال کرده بود، قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: امیدوارم نتایج انتخابات برای ملت دوست و برادر ایران مایه خیر و برکت باشد، لذا صمیمانه بر این باورم که در دوره ریاست‌ جمهوری جنابعالی، همکاری بین کشورهایمان بیش از پیش استحکام خواهد یافت. در این راستا، مایلم ابراز کنم که تشریک مساعی با جنابعالی موجب خرسندی اینجانب خواهد بود.
محسن مهرعلیزاده معاون سابق رئیس جمهور و رئیس فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران، محمد عباسپور نماینده سابق مجلس ایران و نامیق کمال زیبک وزیر سابق گردشگری ترکیه به همراه برخی اساتید دانشگاه و سیاستمداران از دو کشور در این رویداد فرهنگی به سخنرانی پرداختند.
شایان ذکر است در این رویداد که توسط مجمع دیپلماسی عمومی ایپک یولو به افتخار مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران برگزار شد، هنرمندانی از کشورهای ایران، ترکیه و آذربایجان از جمله عالیم قاسم‌ اف و مقصود فریادی جهت اجرای موسیقی به روی صحنه رفتند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.