یادداشت/ اگر در ایران برف ببارد در ترکیه احساس سرما می کنیم

عصرآزادی آنلاین/ رمضان کورکماز| Ramazan KORKMAZ – رئیس اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های منطقه قفقاز

وجود دولت های ملی قدرتمند، بزرگترین تهدید برای شهرت و تثبیت قدرت امپراتوری استعماری است که باندهای بین المللی در سایه آن سعی در تبدیل دنیا به جهنم دارند. شعار اصلی دو قرن اخیر «ببر، جدا کن و قورت بده!» بوده است.
شعار قرن بیست و یکم «دولت زدایی، سلب مالکیت، دین زدایی/خدا زدایی، خنثی سازی جنسیتی و بی پولی» است.
به همین دلیل است که مقاومت، ایستادگی و شکست دادن قدرت های بین المللی بسیار دشوار می نماید زیرا همه جا و در هر شکلی هستند و در صورت تداوم چنین شرایط، کِشتی بشریت در حال غرق شدن خواهد بود.
و اما ایران؛ این شانس بزرگی است که مسعود پزشکیان در انتخابات کشور دوست پیروز شود زیرا ایران با تاریخ، فرهنگ و تجربه سیاسی یکی از کشورهای تاثیرگذار و بازی ساز منطقه و جهان است، پزشکیان نیز یک لیدر فرهیخته اصلاح طلب است که پذیرای گفتگوهای بین المللی است، تفاوت ها را می پذیرد، به واقعیت های انسانی اهمیت می دهد و به زبان های فارسی، تورکی، کردی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط است.
منتخب شدن چنین فردی فکور و پای بند اصول اخلاقی و انسانی و متعصب به ارزش های اصیل به عنوان ریاست جمهوری یکی از کشورهای کلیدی خاورمیانه و قفقاز، همانند پوشیدن پیراهن آتشین است که به منطقه ما امید به ارمغان آورد و به قول ایشان “برای ایران” گامی رو به جلو است.
اما آنچه پرزیدنت پزشکیان باید حل کند این است؛ پیوند مجدد ایران با دنیا که سعی کرده اند از جهان منزوی کنند و دارایی هایش در کشورهای خارجی را مصادره نمایند، رفع تحریم ها و توسعه قدرت اقتصادی و سیاسی ایران؛ تامین امداد اجتماعی از طریق حل مشکلاتی که باعث ناآرامی در داخل کشور می شود، مانند عدالت اجتماعی، برابری و رفع تبعیض جنسیتی. مشکلات بزرگی مانند یافتن راه حل های مشترک با قدرت های منطقه ای و جهانی برای مشکلات قانقاریای منطقه قرار داده است، نباید فراموش کرد که ایرانی که یکپارچگی خود را حفظ کرده و روابط موفقی با ترکیه و کشورهای همسایه برقرار کند، برای ترکیه و کشورهای همسایه موفقیت، صلح و آرامش تلقی خواهد شد.
بنابراین، توسعه روابط ترکیه و ایران برای هر دو کشور و همچنین برای صلح و آرامش منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است زیرا نزدیکی ترکیه و ایران بیشترین مزاحمت را برای باندهای امپراتوری جهان ایجاد خواهد کرد و آنها برای جلوگیری از این اتفاق مبارک، تلاش خواهند کرد.
در «سمپوزیوم بین‌ المللی پیوند اعضا» که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد پزشکان متخصص پیوند اعضا از کشورهای ترکیه، ایران، گرجستان و آذربایجان با حمایت YÖK در تبریز گردهم آمده و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند که بسیار مثمرثمر بود و با برگزاری سمپوزیوم ها، روابط ایران و ترکیه توسعه بیشتری یافته و فاز ایجاد چشم انداز مشترک آینده آغاز می گردد.
دیپلماسی آکادمیک که توسط دانشگاه‌های معتبر عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز KÜNiB انجام شد نه تنها به نزدیکتر شدن کشورهای منطقه کمک کرد، بلکه فرصت‌هایی را ایجاد نمود تا با هم در مورد سرزمین‌ هایی که سرنوشت ما هستند فکر کنیم.
هم اکنون ۱۸ دانشگاه از ایران عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز هستند که ریاست مشترک اجرایی آن برعهده دکتر کامران پاشایی فخری به عنوان رئیس موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان است.
قدر مسلم این یک تناقض تاریخی غیرقابل توضیح است که کشورهای ما که اکثریت مواد معدنی جهان مانند نفت، آهن، مس، بور و طلا را در اختیار دارند با فقر و فلاکت دست و پنجه نرم می کنند.
در این ناگواری ها، نه با جنگیدن بلکه می‌ توان با توسعه راه های تجاری و مناطق تجاری، متحد شدن حول میراث فرهنگی مشترک و انجام اقداماتی که به جهان در برابر امپریالیسمی که به چیزی جز منافع خود فکر نمی‌کند امیدی داشته و نجات پیدا کرد.
اگر در ایران برف ببارد در ترکیه احساس سرما می کنیم… برای همین، جناب دکتر پزشکیان! شما که با شهامت فراوان پیراهن آتش را پوشیدید، در این سفر و مسیر سخت و معنوی برایتان آرزوی موفقیت داریم.
هر گام موفقی که ایران با حفظ یکپارچگی خود بردارد موفقیت ترکیه نیز محسوب می شود لذا لازم است دو کشور مهم ایران و ترکیه که می توانند در مقابل امپریالیسم جهانی که خواهان نابودی دولت های ملی و گسترش مستعمرات وابسته به خود هستند ایستاده و روابط خود را به یک مشارکت استراتژیک تبدیل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.