در یازدهمین سمینار بین المللی شیمی و محیط زیست دانشگاه شهید مدنی آذربایجان عملیاتی شد؛

اقدام مشترک ایران، آذربایجان و ترکیه در رشد و توسعه اقدامات زیست محیطی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: یازدهمین سمینار بین المللی شیمی و محیط زیست با همکاری انجمن شیمی ایران از ۶ الی ۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در تبریز برگزار شد.
این سمینار با حضور پرفسور آلتون رئیس دانشگاه ارجیس ترکیه و پرفسور عیسی خانلی بنیانگذار دانشگاه خزر باکو در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در تبریز برگزار شد و یمینی، عضو انجمن شیمی ایران نیز در آن حضور داشت.

◾️انعقاد تفاهمنامه مشترک دانشگاه شهید مدنی با دانشگاه های خزر باکو و ارجیس ترکیه

در این سمینار، تفاهمنامه ای مابین دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با دانشگاه های خزر باکو و ارجیس ترکیه جهت همکاری با هدف رشد و توسعه اقدامات محیط زیستی به امضای طرفین رسید که با امضای این تفاهم نامه سه جانبه در ۶ ماده و ۸ بند در تبریز، تعاملات علمی طرفین تداوم خواهد داشت.
مباحثی در مورد دریاچه اورمیه، مشکلات محیط زیستی و احیای آن، روش های نوین اندازه گیری، کنترل و حذف آلاینده های شیمیایی، ارزیابی مخاطرات محیط زیستی آلاینده های شیمیایی، شیمی و فناوری تولید و ذخیره سازی انرژی های پاک، پسماندهای شیمیایی، مدیریت و بازیافت پسماندها، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و راه حل شیمی دانان و شیمی سبز از جمله محورهای این سمینار بین المللی بود که در پنل های مختلف این رویداد شیمی و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

◾️ارائه ۴۰ مقاله داخلی و خارجی به صورت سخنرانی در حوزه شیمی و محیط زیست

عمده اهداف این سمینار و تفاهم نامه منعقد شده در آن، همکاری نزدیک برای توسعه آموزش دانشجویان بود که علاوه بر آموزش، توسعه همکاری ها در زمینه های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی تاکید گردید.
دبیر علمی یازدهمین همایش بین المللی شیمی و محیط زیست دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز نیز گفت: ۳۲۵ مقاله از محققان داخلی و ۲۵ مقاله از محققان خارجی ۶ کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
“امیرعباس متین” افزود: مقالات خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق، پاکستان، سودان و به صورت آنلاین از فرانسه ارسال شده است.
وی با بیان اینکه همایش یازدهم به صورت ۲ سالانه و به مدت سه روز در این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: در مجموع ۳۵۰ مقاله به دبیرخاته این همایش ارسال شده بود که از این تعداد ۳۲۷ مقاله پذیرفته شد.
متین، با بیان اینکه مقالات پذیرفته شده به صورت‌ پوستر منتشر می شود تاکید کرد: ۴۰ مقاله داخلی و خارجی نیز به صورت سخنرانی در این همایش ارائه گردید.

◾️محیط زیست یک میراث کم نظیر از گذشتگان و امانت در اختیار امروزی ها

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در این سمینار گفت: بر این امر مهم باور داریم که محیط زیست، میراث کم نظیر گذشتگان و به صورت امانت در اختیار ماست لذا همه باید تلاش کنیم تا این امانت مهم را بدون واردن کردن هر گونه آسیب به نسل آینده انتقال دهیم.
“​محمدباقر محمدصادقی آزاد” افزود: امروزه باور جهانی بر این استوار گردیده است که پیشرفت صنایع و افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش نیازهای بشری، بهره برداری از منابع طبیعی را افزایش داده و همه این رخدادها دست به دست داده و تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست به بار آورده و همچنان این روند ادامه دارد و باید چاره اندیشی گردد.
وی اضافه کرد: این فرآیند تکلیف دانشمندان و محققان را بسیار سنگین تر می کند تا با ورود به حوزه پژوهش های علمی و تحقیقاتی روش‌های تاثیرگذار به این سیکل معیوب ارائه نموده و برای رفع چالش های زیست محیطی چاره جویی کنند.
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تاکید کرد: در این رخدادها محققان این دانشگاه نیز همگام با جامعه علمی جهانی پژوهش های خود را در تمام زمینه های علمی در قالب ۷ دانشکده، ۳۰ گروه آموزشی و ۴ پژوهشکده با حدود ۳۰۰ استاد و بیش از ۷ هزار دانشجوی ایرانی و یکهزار دانشجوی خارجی دنبال می کنند تا بتوانند سهمی در ارتباط با تولید علم و توسعه ارتباط با صنعت نقش ایفا نمایند.

◾️حضور دانشمندان حوزه شیمی و محیط زیست کشورهای ترکیه و آذربایجان

سمینار شیمی و محیط زیست برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ توسط انجمن شیمی ایران و به میزبانی دانشگاه یاسوج برگزار گردید، از آن تاریخ به طور مستمر و به صورت دو سالانه در یکی از دانشگاههای ایران برگزار می‌گردد.
پس از گذشت سالها و با درخواست گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و موافقت انجمن شیمی ایران برای برگزاری این سمینار به صورت بین‌ المللی در سال ۱۴۰۳، یازدهمین دوره این رویداد علمی به شکل بین‌ المللی و با حضور دانشمندان و کارشناسان حوزه شیمی و محیط زیست کشورهای ترکیه و آذربایجان برگزار گردید.
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعالیت های آموزشی خود را از سال ۱۳۶۷ با نام دانشگاه تربیت معلم تبریز آغاز نمود، در سال ۱۳۸۰ با توجه به بازنگری کلی در اهداف و نیازهای منطقه به عنوان یک دانشگاه جامع تغییر ماهیت داده و از سال ۱۳۹۱ بنام دومین شهید محراب – شهید مدنی – مزین شد و در حال حاضر به عنوان دومین دانشگاه جامع آذربایجان شرقی، برنامه های آموزشی، فرهنگی اجتماعی و پژوهشی خود را ادامه می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.