عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل پست استان آذربایجان شرقی گفت: واحد پیگیری و امور مشتریان شرکت پست برای اولین بار در سطح کشور در این استان مورد اجرا قرار گرفته است که با شماره گیری خط ویژه ۱۹۳ از تلفن های ثابت مقدور است.
“جواد دباغ صادقی پور” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی به مناسبت گرامیداشت ۱۷ مهر به عنوان روز جهانی پست به تشریح عملکرد یکساله این اداره کل در پارامترهای ترافیک صادره و وارده، سرانه مرسولات، خدمت خرید و فروش دیجیتال و سرویس احراز نشانی پرداخت.
آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین استانهای مرسوله فرست سطح کشور
وی مجموع مدیریت ترافیک آذربایجان شرقی را بیش از ۷ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۰۰ مرسوله با رشد ۲۱ درصدی اعلام کرد و ادامه داد: این مقدار مدیریت مرسوله حدود ۲،۵۵ درصد از ترافیک کشوری را شامل می گردد.
دباغ صادقی پور اضافه کرد: مجموع وزن این تعداد مرسوله نیز بیش از ۸ میلیون تُن بوده است که رشد ۲۱،۰۹ درصدی را نشان میدهد.
وی، تعداد سالانه مرسولات وارده از سایر مناطق به آذربایجان شرقی را ۶ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۰۹ مرسوله دانست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷،۳۸ درصد رشد دارد و اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین استانهای مرسوله فرست سطح کشور محسوب میشود.
سرویس خدمت الکترونیکی و جلوگیری از انجام سفرهای زائد درون استانی
دباغ صادقی پور در بخش دیگری از اظهارات خود به گام های مناسبی که در حوزه زیرساخت و بستر مجازی شرکت پست انجام گرفته اشاره کرد و یادآور شد: سرویس خدمت الکترونیکی احراز نشانی از جمله آنهاست که سهولت در فرآیند پلاک گذاری خودرو، صدور دسته چک و غیره را شامل شده و به صورت الکترونیکی و از طریق موبایل انجام میگیرد که از این حیث، از انجام ۲۸۷ هزار سفر زائد درون استانی و شهری جلوگیری به عمل آمده است که رشد ۷۷ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
مدیرکل پست استان آذربایجان شرقی، سهم دفاتر دولتی و پیشخوان در ارائه خدمات به شهروندان را بسیار حائز اهمیت دانست و متذکر شد: سیاست کاری شرکت پست ایران، برون سپاری خدمات از طریق بخش خصوصی است و لذا مراجعه شهروندان از ۴۵ درصد در سال گذشته به مراکز پستی به ۴۲ کاهش یافته و نشان میدهد مردم به طرف استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان ترغیب شدهاند.
پیشگامی آذربایجان شرقی در اقتصاد دیجیتال و تراکنش فروشگاه های اینترنتی
دباغ صادقی پور درباره اهمیت اقتصاد دیجیتال و فروشگاه های اینترنتی نیز گفت: این مقوله یکی از مهمترین مباحث روز شرکت پست است، در سال گذشته با ۵۶۰ فروشگاه و امسال با ۹۶۷ فروشگاه انعقاد قرارداد همکاری داریم که در انعقاد این قراردادها، قبول و توزیع از طریق فروشگاههای اینترنتی انجام می گیرد و از این منظر، کل کالاهای به فروش رفته به ارزش ۲۴۵ میلیارد تومان تراکنش مالی را به همراه داشته است.
وی درباره میزان رضایت مندی شهروندان آذربایجان شرقی نیز تاکید کرد: متاسفانه نمی دانیم علت عجله در دریافت مرسوله پستی و عدم شرکت در نظرسنجی این شرکت در چیست اما در حدود ۴۵ درصد از مشتریان استان در نظرسنجیهای تحویل مرسوله در درب منزل یا محل کار شرکت کردهاند که از این تعداد رضایت مندی ۹۵ درصدی به عمل آمده و در مرحله توزیع نیز این رقم، حدود ۹۷ درصد را نشان میدهد.
طراحی واحد پیگیری و امور مشتریان شرکت پست برای اولین بار در این استان
دباغ صادقی پور در مورد G-NAF طرح فایل آدرس استاندارد موسوم به ژئو کُد نیز توضیح داد: بزرگترین بانک اطلاعاتی مکانی کشور جهت اجرای طرح ژئو کُد در اختیار شرکت پست ایران قرار گرفته است تا زبان مشترک ۴۱ دستگاه اجرایی و خدمت رسان به یک زبان واحد از طریق کدپستی مکانی انجام گیرد که از این رقم امسال به تمام شهرهای استان تسری یافته است.
وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۴ برنامهریزی ژئو کد برای اماکن روستایی مناطق مختلف آذربایجان شرقی به پایان خواهد رسید خاطرنشان کرد: طراحی واحد پیگیری و امور مشتریان شرکت پست برای اولین بار در سطح کشور در استان آذربایجان شرقی مورد اجرا قرار گرفته است که طی آن با شماره گیری خط ویژه ۱۹۳ به حل مشکلات مردم پرداخته خواهد شد که البته در مرحله اول از طریق تلفنهای ثابت و در مرحله بعد نیز با موبایلها می توان تماس گرفت.
تداوم تلاش آذربایجان شرقی برای ایجاد هاب پستی شمال غرب کشور در تبریز
مدیرکل پست آذربایجان شرقی به اهمیت این استان در ارسال مرسوله های پستی به اقصی نقاط کشور پرداخت و افزود: استانهای تهران با ۲۱ درصد، شهرهای داخل استان با ۱۹ درصد، اصفهان با ۵ درصد، آذربایجان غربی با ۴ درصد و خراسان رضوی و فارس با کمتر از ۳ درصد بیشترین سهم گیرندگی از این استان را به خود اختصاص دادند.
دباغ صادقی پور در پایان اظهارات خود، ایجاد هاب پستی شمال غرب کشور در تبریز را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این امر باید طبق قانون هفتم توسعه مدنظر مسئولان استانی قرار گیرد اما در خصوص تخصیص ملک مربوط به آن در شهر تبریز مشکلاتی وجود دارد که مورد تاکید استانداران اسبق نیز بوده و برای استاندار جدید نیز این امر مورد تاکید قرار خواهد گرفت تا با اجرای آن، آذربایجان در پیشانی شرکت پست ایران بدرخشد.