در نیکو داشت کار آفرین خشکبار ایران زنده یاد حاج محسن رحمانی مراغه

عصرآزادی آنلاین، محمد فرج پور باسمنجی

■مجسمه سلطان کشمش ایران را درورودیهای بناب و مراغه نصب کنید.
■صدور کشمش با۵ برند رحمانی از بناب’مراغه’تبریز و تهران به ۹۳ کشور جهان
●●●●●●●●●●●●●●●●●
۳ آبان اولین سالروز در گذشت کار آفرین نامی بخش خشکبار ایران زنده یاد شادروان حاج محسن رحمانی است.
در این روز کارآفرینان، تجار، باغداران و کشاورزان به احترام مردی خود ساخته در گلشن زهرا(س) در مراغه  به ادای احترام می ایستند و با قرائت فاتحه ای و نثار به روح آن عزیز سفر کرده از دنیای فانی به دنیای باقی یاد و نام این مرد خود ساخته و تلاش گر  را ارج می نهند و مغفرت الهی طلب می کنند.
او را در دهه ۸۰ وقتی روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی بودم در معیت جناب دکتر محمد علی سبحان اللهی در جمع بازرگانان مراغه دیدم که به عنوان پیشکسوت و صادر کننده نمونه جزو سخنرانان بود.
مردی از تبار زحمتکشان که کارش را  مثل اجدادش از کشت و زرع و باغداری در مراغه آغاز کرد  و با پشتکار و تلاش های شبانه روزی  نام و آوازه اش از مرزها گذشت و به برند محبوب خشکبار ایران در آسیا ، اروپا و آمریکا تبدیل شد.
کارخانه های فرآوری خود را در مراغه  بناب،زنجان  و تهران یکی پس از دیگری راه انداخت و مرکز تجارت خود  رادر تهران مستقر کرد .
به بازاریابی ، بسته بندی، استاندارد ، کیفیت و روابط  عمومی و ارتباطات اثربخش در سطوح محلی،ملی  و بین‌المللی بها داد. از  متخصصان  و ایده های نوآوری و صادرات بهره گرفت و  در صدر نشست و آوازه اش ماندگار شد.
کارآفرین خشکبار ایران معتقد بود باغات جدید درختان بادام و گردو را با اصول باغبانی و باغداری در ایران  بایدوسعت داد.در آب صرفه جویی کرد.از فناوری‌های روز در ایجاد زراعت و باغات بهره برد و مهندسی باغبانی و کشاورزی را میان باغبانان و زارعان برد و از این طریق
راندمان تولید را به بالا رساند.
محصولات باغی و زراعی کیفی و مرغوب را تولید کرد.باغات تاکستان و تولید انواع گونه های انگور را با اصول علوم زراعت بسط داد.ثروت فقط در صنعت نیست تولید محصولات زراعی و باغی و بهره گیری از شیوه های نوین در کاشت و داشت و  برداشت را بکار گرفت.‌
اینها بخشی از دیدگاه و تجربیات زنده یاد شادروان حاج محسن رحمانی مراغه ای بود که در دوره پهلوی اول در مراغه به کشت و زرع و باغداری مشغول بود و در اوایل دهه ۳۰ کارگاه کوچک فرآوری محصولات خشکبار را در مراغه راه انداخت و پله پله ترقی کرد .محصولات خشکبار خود را به بازارهای تبریز و تهران و تمام نقاط کشور کشاند بعد به فکر صادرات افتاد و صدور خشکبار را به کشورهای همسایه ازجمله شوروی سابق دنبال کرد و با اهمیت به کیفیت و تنوع و بسته بندی نام خشکبار رحمانی بر سر زبان ها افتاد و انواع محصولات متنوع خشکبار از جمله انواع کشمش به ۹۳ کشور جهان را صادر کرد و سلطان زحمت کش کشمش ایران لقب گرفت و بارها به عنوان صادر کننده نمونه کشمش و خشکبار مورد تجلیل ملی قرار گرفت.
یکی از مباشران وی می گفت:وقتی محصولی از کارخانه های خشکبار رحمانی برای بارگیری به مقصد بازارهای اروپا آماده می‌شد خودش ناظر بود و به کارکنان و کارگران توصیه می کرد که اگر توانستیم محصولات باغی و خشکبار ایران را به بازارهای مهم عرضه محصولات کشاورزان اروپا ببریم به رونق کشت و زرع و باغداری در ایران می‌توان امیدوار بود. چرا که با کسب درآمدهای معقول می‌توان هزاران خانوار کشاورز و باغدار را به ادامه کار و تلاش امیدوار ساخت.
او صادرات را سکوی جهش اقتصادی در همه بخش‌های فعال از جمله کشاورزی ایران می‌دانست.
فرزندان و نوه هایش نیز راه پدر را پیش گرفتند و راه اندازی پنج برند تولیدی و صادراتی با نام های رحمانی، مانی، کاریز، رستنی و گلوردی،حاصل تجربه نسل اول و دوم و سوم خاندان رحمانی است.
در امور خیریه در مراغه ، بناب ،تبریز و تهران در آزادی زندانیان و تامین آذوقه نیازمندان و احداث کتابخانه و خرید و اهدا کتاب و تامین چاشنی مدارس  مشارکت جدی داشت با الهام از کتاب انسان ساز قرآن کریم به انفاق و هبه و بخشش  همت می کرد و نام بلندش در دستگیری از نیازمندان و امور نیک و نیکوکاری و از همه مهم تر در صنعت خشکبار  به نیکی می ماند و باید مجسمه چنین مردان سخت کوش و شایسته تجلیل ملی را در ورودی های آذربایجان و بناب و مراغه نصب کرد تا نسل جوان الگو گیرند و مباهات کنند و نام و یاد مردان کارساز و کاربلد و کار آفرین را زنده نگه دارند و به بزرگی یاد کنند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.