ضرورت بهره مندی از ظرفیت های هفته فرهنگی تبریز در تهران برای معرفی مرکز آذربایجان به گردشگران از نگاه "عصرآزادی"

رقص آذربایجانی تهران در سرمای زمستان

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران ایده خوبی است که از یک دهه قبل از سوی شهرداری تبریز در پایتخت کشور عملیاتی می شود تا بتواند به انحای مختلف به معرفی فرهنگ، هنر، تاریخ و ادب این کُهن شهر بپردازد اما اینکه تا چه حد توانسته است با موفقیت آمیز برگزار شود باید پس از اتمام یک هفته زمان مقرر مورد بررسی قرار گیرد.
در حقیقت، تنها نکته ای که در حال حاضر برای آذربایجانی ها مهم است همانا معرفی ظرفیت های گردشگری تبریز از کانال موقعیت پایتخت محوری است تا از حیث حضور سُفرا و مقامات دیپلماتیک خارجی در تهران، بتوان این هفته را به نفع تبریزی ها به پایان برده و از سود گردشگری آن بهره جُست.
برگزاری این هفته فرهنگی که تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ ادامه دارد از آن بابت ارزشمند است که تحقیقات نشان می دهد شهر تبریز فاصله زیادی با شخصیت گردشگری خود در مقایسه با شهرهای همتراز به لحاظ برخورداری از اماکن و ابنیه های تاریخی و تمدنی و گردشگری دارد و به سبب برخورداری آذربایجان از موسیقی، رقص، تاریخ، ادبیات و تمام پارامترهای یک فرهنگ فعال و اکتیو، برگزاری چنین جشنواره های ملی و حتی بین المللی باعث می شود تا گردشگران خارجی از ظرفیت های توریستی شهر اولین های ایران مطلع شوند زیرا از قرار معلوم و به دلایل مغرضانه، سالهاست که تبریز در سبد گردشگری شرکت های مسافرتی و جهانگردی داخل کشور جایی ندارد و مُدام به گردشگر خارجی القا می شود که در سفر به ایران از اصفهان، شیراز و مشهد حتماً بازدید کنید و اگر فرصت داشتید در انتهای سفر به شهرهای دیگر نیز سفر کنید که واقعاً تاسف آور است…
خروجی هفته فرهنگی تبریز باید به جذب سرمایه‌ گذار و گردشگر ختم گردد
تبریز مرکز ثقل دیپلماسی خارجی ایران در دوره قاجار بود، اگرچه تهران، به عنوان پایتخت کشور میزبان سفارتخانه‌های کشورهای مختلف بود ولی ولیعهدنشینی تبریز و تأثیرگذاری این شهر تاریخی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجب شده بود بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام به راه‌ اندازی کنسولگری خود در تبریز کنند.
در واقع این شهر به واسطه وزن سیاسی و اقتصادی خود و اشتهار به تأثیرگذاری در جریانات سیاسی و اقصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی ایران میزبان کنسولگری‌های کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی خارجی ایران در سده گذشته بود.
پس از گذشت سالهای دور اما، هفته فرهنگی تبریز در تهران جدیدترین برنامه شهرداری تبریز در توسعه ارتباطات و مراودات ملی و بین‌ المللی است که از ۲۲ بهمن شروع شده و تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با هدف معرفی ظرفیت‌ های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری تبریز برگزار می‌ شود.
این رویداد ملی فرصتی بی‌ نظیر برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هنری تبریز برای هموطنان، سرمایه‌ گذاران و سفرای کشورهای مختلف دنیاست و جذب سرمایه‌گذار گرچه دستاورد بزرگی برای هفته فرهنگی تبریز در تهران محسوب می شود اما خروجی این هفته فرهنگی باید به جذب سرمایه‌ گذار و گردشگر ختم گردد.
بسترهای فرهنگی می‌ توانند زمینه‌ ساز پیشرفت در حوزه‌ های اقتصادی و اجتماعی باشند و هفته فرهنگی تبریز در تهران نیز در همین راستا تعریف شده است زیرا محورهای متنوعی برای رویداد ملی هفته فرهنگی تبریز در تهران تعریف شده است که حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هنری را در بر می‌ گیرد.

کم کاری مسئولان اسبق در معرفی تبریز در داخل و خارج از کشور محرز است

بازگشت تبریز به دایره پررونق گردشگری و تبدیل‌ شدن این شهر به مقصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی کشور با انبوهی از ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها، زیرساخت‌ها و پیشینه تاریخی، فرهنگی، یکی از الزامات هفته فرهنگی تبریز در تهران است  که در افق سیاست‌گذاری های بالادستی استان نیز مورد توجه می‌ باشد.
یک پژوهشگر حوزه گردشگری دانشگاه تبریز، مزیت های گردشگری تبریز را تاکنون ناشناخته برای گردشگران خارجی و حتی داخلی بیان کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد تبریز در اولویت آخر گردشگران ورودی به کشور برای مقصد گردشگری اعلام شده است.
رحیم حیدری افزود: اینکه کهن شهر تبریز با برخورداری از انواع ظرفیت های مهم، موثر و منحصربفرد گردشگری پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز در اولویت بعدی گردشگران خارجی ورودی به کشور و استان قرار داشته باشد، نشان دهنده کم کاری های صورت گرفته در معرفی این منطقه در داخل و خارج از کشور است.
وی، شناخت از مقصد را یکی از مهمترین عناصر تعیین شهر و منطقه گردشگری برای سفر بیان کرد و یادآور شد: تحقیقات نشان می دهد تبریز فاصله زیادی با شخصیت گردشگری در مقایسه با شهرهای همتراز به لحاظ برخورداری از اماکن و ابنیه تاریخی و تمدنی و گردشگری دارد و این فاصله باید با ارائه راهکارهای علمی و عملی پُر شود.
حیدری تاکید کرد: بخش های هنر، صنایع دستی، ادبیات، موسیقی، زیرساخت ها، نحوه و نوع میزبانی را از جمله دلایل گردشگران خارجی برای سفر به شهرهای ایران عنوان شده است که قرار گرفتن تبریز در رتبه آخر این نظرسنجی جای تامل بسیار دارد، در حالی که این شهر تاریخی در تمام موارد مزبور یک سر و گردن از شهرهای گردشگرپذیر کشور بالاتر است.
هفته فرهنگی تبریز در تهران فراتر از یک گردهمایی صرفاً فرهنگی است
هفته فرهنگی تبریز در تهران، فراتر از یک گردهمایی صرفاً فرهنگی است به طوری که این رویداد، اهداف متعددی را دنبال می‌کند که در قلب برنامه‌ ریزی‌های آن جای دارد زیرا این هفته، فرصتی است تا ریشه‌های عمیق تاریخی، فرهنگی و هنری تبریز به تصویر کشیده شود؛ از آثار باستانی و معماری بی‌ نظیر گرفته تا آداب و رسوم، هنر و ادبیات غنی این شهر، همه و همه در این رویداد به نمایش گذاشته شده است.
در حقیقت، با برگزاری چنین جشنواره ها و نمایشگاه‌ها، تورهای گردشگری و معرفی بسته‌های سفر، تلاش می‌شود تا گردشگران بیشتری از سراسر کشور و جهان به این شهر جذب شوند و تهران به عنوان پایتخت ایران و به سبب حضور نمایندگان کشورهای خارجی می تواند موضوع معرفی جاذبه های گردشگری تبریز را تسریع نماید.
گذشته از همه اینها، جذب سرمایه‌ گذاری نیز بسیار حائز اهمیت است به طوری که این رویداد، فرصتی برای معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تبریز و آذربایجان است و با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی این هفته در تهران، تلاش می‌شود تا سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی به مشارکت در توسعه این شهر ترغیب گردند.
بدین ترتیب، نمایش و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و طبیعی تبریز و آذربایجان در هفته فرهنگی تهران مهمترین راهبرد و سیاستی است که قرار است به‌ عنوان پیش‌درآمد احیای دوباره صنعت گردشگری تبریز و بازگشت این شهر به جمع شهرهای مقصد گردشگری ایران و جهان پیگیری شده و دستاوردی نوینی برای این شهر به همراه داشته باشد و روزی برسد که دیگر، حق تبریز ضایع نشود!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.