رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لُجستیک اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد؛

حمل‌ و‌ نقل ایمن حلقه مغفول توسعه تجارت

🔹سیداحمد فاتح‌ زاده: ایمنی در حمل‌ونقل موتور محرک تجارت و رشد اقتصادی است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: امروز حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی کشورها، نقشی تعیین‌کننده در رونق تولید، تجارت و سایر فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کند و ایمنی نه یک انتخاب، بلکه یک وظیفه خطیر و بنیادی است و اختراع خودرو، کشتی‌های عظیم‌الجثه و هواپیماهای پیشرفته، درهای تازه‌ای به سوی رفاه، سرعت و آسایش گشود.
اکنون بیش از هر زمان دیگر، آگاهی از اصول ایمنی، به‌کارگیری فناوری‌های نوین، پایبندی به مقررات و توجه به جان انسان‌ها، تعیین‌کننده کیفیت سفرهای ما در خشکی، دریا و آسمان است. بی‌تردید، توسعه پایدار و شکوفایی جوامع در گرو حمل و نقلی ایمن، هوشمند و مسئولانه است؛ مسیری که تنها با عزم راسخ و همراهی همگانی می‌توان آن را پیمود.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لُجستیک اتاق بازرگانی تبریز در راستای اهمیت ایمنی در حوزه حمل‌ونقل و نقش آن در توسعه تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه ویژه حمل‌ونقل بین‌المللی در موفقیت کشورهای توسعه‌یافته گفت: کشورهایی در تجارت خارجی پیشرو هستند که زیرساخت‌های قوی و کارآمد حمل‌ونقل به ویژه در بخش بین‌المللی دارند.
“سیداحمد فاتح‌ زاده” سرمایه‌گذاری در نوسازی ناوگان و بهبود ایمنی حمل و نقل را مهمترین گام برای افزایش توان رقابتی کشور در تجارت خارجی دانست و افزود: کمبود لاستیک در ناوگان حمل‌ونقل و خودروهای سنگین استان از جمله کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیز از مشکلات حال حاضر آذربایجان شرقی در حوزه حمل‌و‌نقل است و علیرغم پرداخت هزینه‌های چند برابری، کیفیت لاستیک‌های موجود در بازار به‌ویژه لاستیک‌های چینی بسیار پایین است.
وی با تشریح چالش‌های اساسی این بخش در آذربایجان شرقی به مسائلی همچون کمبود شدید لاستیک، پایین بودن کیفیت لاستیک‌های عرضه شده، فراوانی قطعات یدکی تقلبی در بازار، مشکل در تأمین قطعات خودرو، کمبود سوخت گازوئیل، بی‌کیفیتی روغن موتور، خواب طولانی خودروها و تشکیل صف‌های طولانی در مرزهای خروجی اشاره کرد و یادآور شد: حل این مشکلات نقش موثری در بهبود عملکرد ناوگان حمل‌ونقل و تسهیل تجارت خارجی خواهد داشت.
فتاح زاده اضافه کرد: تداوم این وضعیت نه تنها بر اقتصاد بخش حمل‌ونقل آذربایجان شرقی، بلکه بر زنجیره تأمین و روند صادرات و واردات کشور تأثیرات منفی قابل توجهی خواهد گذاشت زیرا آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های کلیدی حمل‌ونقل بین‌المللی ایران است که حمایت جدی دولت از فعالان این عرصه، می‌تواند موجب توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل استان گردد.
وی با انتقاد از بوروکراسی‌های پیچیده و دست‌وپاگیر در ترخیص کِشنده‌های جدید از گمرکات تاکید کرد: در شرایطی که نوسازی ناوگان حمل و نقل امری حیاتی برای ارتقای ایمنی و کارایی است متاسفانه موانع اداری موجب تاخیر در ورود این خودروها و تحمیل هزینه‌های سنگین به فعالان اقتصادی استانهای صنعتی شده و علیرغم نیاز فوری کشور به نوسازی ناوگان، بروکراسی پیچیده در وزارتخانه‌های مختلف موجب کُندی روند واردات و تحمیل خسارات به فعالان اقتصادی شده است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز، عدم تکمیل پروژه‌های کلیدی ریلی همچون مسیر جلفا – کشور آذربایجان را از دیگر چالش‌های این بخش دانست و خاطرنشان کرد: بحث حمل‌ونقل ایمن و روان، زیرساخت اساسی برای رشد صادرات و تسهیل تجارت است و تأخیر در اجرای این پروژه‌ها به معنای از دست دادن فرصت‌های اقتصادی خواهد بود.
فتاح‌زاده، تجهیز و نوسازی حمل بار هوایی و ریلی، حمایت مالی از شرکت‌های حمل‌ونقل و کاهش بوروکراسی اداری را از اولویت‌های اساسی برای ارتقای صنعت حمل‌ونقل کشور عنوان کرد و گفت: ایمنی در حمل‌ونقل نه تنها ضامن حفظ جان و مال مردم است، بلکه موتور محرک تجارت و رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در پایان اظهارات خود با اشاره به اهمیت حمل و نقل ایمن در تجارت خارجی متذکر شد: ایمنی حمل و نقل همانا در کاهش ریسک، کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش سرعت جابجایی خلاصه می شود که در نهایت تقویت اعتبار کشور در عرصه تجارت بین‌الملل منجر می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.