عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهنگی – علیرضانیاکان: کارگاه مهارت های زندگی اجتماعی _سال ۱۴۰۴ توسط فرناز عباسیان روانشناس کودک و نوجوان برگزار گردید.


*با موضوع :(( آموزش رویاپردازی مثبت برای کودکان و تقویت تخیلات )).
“فرناز عباسیان” ارشد روانشناسی بالینی و بازی درمانگر و مدرس مهارت های اجتماعی و فردی و طرحواره درمانگر درباره ی رویاپردازی چنین گفت:
رویاپردازی در کودکان؛
خیال
یا قدرت پنهان ذهن؟
در حالی که بسیاری از والدین خیالپردازی کودک را نوعی حواسپرتی میدانند، روانشناسان کودک معتقدند رویاپردازی یکی از پایههای کلیدی رشد ذهنی، عاطفی و خلاقانه در سالهای ابتدایی زندگی است.
نقش روانشناختی رویاپردازی:
کودکان از طریق رویاپردازی، دنیایی را میسازند که در آن تمرین «زندگی کردن» میکنند؛ آنها با خلق داستانهای خیالی، خود را در موقعیتهای مختلف قرار میدهند و بهطور ناخودآگاه مهارتهایی مثل همدلی، حل مسئله، و تنظیم هیجان را در ذهن خود پرورش میدهند.
دو تکنیک کاربردی برای تقویت خیالپردازی سالم:
اتاق تخیل بسازید:
بخشی از خانه یا کلاس را به فضایی آزاد برای خیالپردازی اختصاص دهید؛ با وسایلی مثل لباسهای نقشآفرینی، جعبههای رنگی، و کتابهای بیکلام. این فضا باید بدون دستور و قضاوت باشد.
سوالِ باز بپرسید:
به جای پرسیدن “این چیه؟” بپرسید: “فکر میکنی قراره چی بشه؟”
یا “اگه تو بودی، چیکار میکردی؟”. این سوالها ذهن کودک را از واقعگرایی صرف به سمت خلاقیت هدایت میکنند.
“فرناز عباسیان” روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر و بازی درمانگر و مدرس مهارت های اجتماعی و فردی با معرفی کتاب پر محتوای رویاپرداز شاد از نشر مهرسا چنین گفت :در دنیای پرسرعت امروز، شاید رویاپردازی کودکانه ساده به نظر برسد؛ اما در واقع، یکی از جدیترین تمرینهای رشد مغزی است که نباید نادیده گرفته شود و والدین میتوانند برای نهادینه سازی کردن مفهوم رویاپردازی و تقویت افکار و خیالات مثبت در کودکان این کتاب را برای کودکان خود بخوانند .