ضرورت توجه به تقویت زیرساختهای صنعتی آذربایجان شرقی به بهانه روز ملی صادرات از نگاه "عصرآزادی"
صادرات هوشمند با تجهیزات هوشمند!
عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
آذربایجان شرقی به عنوان یک استان تولیدمحور دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی سلیمی تبریز و شهر بناب است اما چه فایده که فعالان بخش خصوصی استان از شرایط و نحوه صادرات محصولات رضایت ندارند!
فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی از سیستم متمرکز در کشور انتقاد کرده و می گویند بیشتر مسائلی که در میزهای تجاری مطرح میشود در سطح ملی بوده و به دلیل متمرکز بودن سیستم اداری کشور، عملاً کاری از استانها ساخته نیست.
روز ملی صادرات در ۲۹ مهر هر سال فقط به برگزاری همایش های بیهوده و کلیشهای صرف میشود بدون اینکه به اهمیت تسهیلگری تولیدات استانهای صنعتی پرداخته شده و شرایطی فراهم گردد تا با تقویت صادرات غیرنفتی، زندگی شهروندان نیز بهبود یابد اما متاسفانه، شوآفبازی به یک بدعت فریبنده تبدیل شده تا فقط برخی جریانها را در صدر اخبار بگنجانند!
در حقیقت، این مناسبت مهم که باید برای ترویج فرهنگ صادرات در میان مردم، تقدیر از سربازان واقعی جبهه اقتصادی، تبادل افکار تجار و بازرگانان، شناخت تنگناها و بررسی راهکارهای حل جهش صادرات اقدام شود با دورهمی های میلیاردی پایان یافته و نفوذ و حضور بخش خصوصی آذربایجان در بازارهای جهانی تا اواخر مهر سال آینده فراموش میشود…
آذربایجان شرقی باید رتبه درخشان صادراتی سالهای دور را بازیابد
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از معدود استانهای صنعتی و تولیدمحور کشور در تمام زمینهها حرفی برای گفتن دارد و با دارا بودن بخش خصوصی فعال، می تواند در حوزه تجارت و صادرات موفق عمل کرده و رتبه درخشان صادراتی سالهای دور را بازیابد به شرطی که اندکی تسهیلگری به وجود آید!
آن طور که کارشناسان حوزه صنعت می گویند فرسودگی ماشینآلات واحدهای تولیدی و صنایع نیز از دیگر مشکلات این بخش است که کار تولید باکیفیت جهت صادرات را دوچندان می کند لذا برای خرید ماشین آلات خارجی با مشکل مواجه بوده و بانکها و بخشهای دولتی هم باید برای رفع این مشکل همت کنند.
متخصصان بخش تجارت آذربایجان شرقی معتقدند با توجه به پایین بودن قیمت تمام شده محصولات و اشباع بازار داخلی، باید با برنامه ریزی مناسب، به تسهیل مسیر صادرات کمک شود اما وقتی کار به مرحله اجرا می رسد از پیشرفت مراحل تولید محصولات درجه یک خبری نیست و گویا اقلام بُنجل در بستهبندیهای خوش خط و خال جانمایی میشوند.
گرچه از سال های گذشته بی مهری های فراوانی به حوزه صنعت و تجارت منطقه آذربایجان شده و تولیدکنندگان این خطه را درگیر برخی مشکلات کرده اما، موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی در بخش ترانزیت، حمل و نقل و صادرات، در کنار ظرفیت های اقتصادی و صنعتی این استان موضوعی انکار شدنی نیست.
صنایع دستی، شکلات، چرم و کفش، خشکبار، غلات، محصولات فولادی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات، وسایل مکانیکی، مصنوعات شیشه ای و غیره از عمده کالاهای صادراتی این استان به کشورهای هدف به خصوص همسایگان شمالی و غربی هستند.
باید به بازرگانان و تولیدکنندگان توانمند آذربایجان شرقی بالید
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صادرات به عنوان پیشران توسعه اقتصادی، نیازمند نگاهی هوشمندانه، علمی و آیندهنگر است تا بتواند جایگاه واقعی خود را در رشد پایدار اقتصادی کشور تثبیت کند گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۸۵۰ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شده است.
صابر پرنیان، تولید و تجارت را دو مقوله به همپیوسته دانست و افزود: تولید باکیفیت تسهیلگر تجارت است و تجارت روان نیز موجب تولید کالاهایی با اقبال جهانی میشود لذا بر این اساس، باید زیرساختهای دانشبنیان، فناوریهای نوین و سیاستهای تشویقی برای صادرکنندگان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی از صادرات ۸۵۰ میلیون دلاری کالا از گمرکات آذربایجان شرقی در نیمه نخست سال جاری سخن گفت و اضافه کرد: بخش عمده این محمولهها مربوط به صنایع فلزی همچون چدن، آهن و فولاد است و کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، افغانستان و گرجستان به عنوان مهمترین مقاصد صادراتی استان تلقی میشوند.
دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یادآور شد: نباید فراموش کرد که بخش مهمی از این مقدار صادرات در سالهای اخیر و در سایه تحریمهای اقتصادی صورت گرفته است؛ از این رو باید به بازرگانان و تولیدکنندگان خود بالید که با همت والا، در مسیر پیچیده تجارت بینالمللی قدم نهاده و نام کشور را در بازارهای جهانی زنده نگاه داشتهاند.
پرنیان خاطرنشان کرد: افزایش سهم صادرات غیرنفتی استان، مستلزم همگرایی میان بخشهای تولید، صنعت، فناوری، بانک، گمرک و حملونقل است و امیدواریم با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و نگاه هوشمندانه به بازارهای هدف، آذربایجان شرقی بتواند با گامهای استوار مسیر توسعه پایدار صادرات را طی نماید.
نظرات کارشناسی صادرات استان به اوراسیا را افزایش میدهد
آذربایجان شرقی این ظرفیت را دارد به مرکز صادراتی محصولاتی که در استان تولید نمی شود نیز تبدیل گردد که نمونه آن را در صادرات خرما از این استان به عینه دیدهایم که همانا خرما، محصول آذربایجان شرقی نیست اما بیشترین و بزرگترین محمولههای صادراتی خرما از این استان ارسال می گردد.
در یک نگاه گذرا میتوان گفت آسیب شناسی دلایل کاهش صادرات آذربایجان شرقی به روسیه و کشورهای مشترکالمنافع شوروی سابق در سالهای اخیر ضرورت دارد تا از فرصتی که اکنون مهیاست به صورت بهینه استفاده شود زیرا بازارهای توانمندی در آن مناطق برای صادرات محصولات استان نهفته است و با برنامه ریزی و استفاده از نظر کارشناسان، میتوان روند صادرات اوراسیا را افزایش داد.
با این اوصاف، تجار، بازرگانان و فعالان حوزه صادرات آذربایجان شرقی معتقدند عواملی مانند عوارض صادراتی، وضع قوانین بدون نظرخواهی از بخش خصوصی و تجار و بازرگانان و کمبود نقدینگی از عمده موانع پیش روی توسعه صادرات این استان به شمار می رود که باید صرفنظر از وعده و شعارها، برای گشایش صادرات شایسته جایگاه دیار آذربایجان، مسئولان باید کُتهای میلیونی خود را درآورده و آستینهایشان را بالا بزنند.
بدین ترتیب، برای روز ملی صادرات امسال شعار جالبی تحت عنوان “تجارت هوشمندانه، تولید صادرات محور” درنظر گرفته شده است که در واقع، بیانگر ضرورت حرکت به سوی بنیانهای علمی، فناورانه و دیجیتالی در عرصه تولید و بازرگانی است تا شاهد گسترش حضور کالاها و خدمات استانهای تولیدمحور در بازارهای بینالمللی باشیم اما به طور حتم، این شعار بدون حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی منطقه آذربایجان همچنان در حد شعار باقی خواهد ماند!