عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز که فعالیت آن تا خرداد ماه سال آینده تداوم خواهد داشت روز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۴ به ریاست غلامرضا احمدی و با حضور اعضای شورا، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد که در آن، تعدادی از اعضای شورای شهر قم مهمان شورانشینان تبریز بودند.
از نکات جالب توجه این نشست میتوان به حرکتهای چهره اسماعیل چمنی اشاره کرد که در پاسخ به گزارش شهردار تبریز در خصوص بدهیهای شهرداری، وقتی نسبت به وام و اوراق مشارکتی صحبت میکرد، با جمله “باخسان منه یاخجی اولار” از شهردار درخواست کرد به او نگاه کند و سپس در واکنش به پاسخ شهردار هم گفت: ممنون که صمیمی جواب دادی! که موجب خنده حاضرین در تالار شورا گردید.
جذابترین بخش از نشست علنی این هفته شورای شهر تبریز اما، بازگشت یاسین بجانی پس از نزدیک به ۵ ماه در صحن شورا بود که آخرین زمان حضور او در جلسات شورای شهر به اواخر خرداد ماه ۱۴۰۴ بازمیگردد.
او در حاشیه آن جلسه اعلام کرده بود که ۱۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ به نهادهای امنیتی دعوت شده و با وثیقه ۵ میلیارد تومانی آزاد شده بود و در حالی که با حضور فرماندار تبریز، علی آجودانزاده – عضو شورای پنجم – به جای او به شورا معرفی شده بود اما، بجانی که معمولاً از ارائه توضیحات مبسوط در این خصوص طفره میرود با حضور در کُرسی قبلی خود، رسانهها را با یک شوک روبرو کرد و باید منتظر توضیحات آتی بود…

◾️نباید شهروندان متحمل فشار و هزینه اضافی شوند
در ابتدای نشست علنی این هفته، گزارش عملکرد منابع و مصارف شهرداری در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و سپس، به جهت اهمیت موضوع تحقیق و پژوهش پیرامون مسائل شهری که منجر به آسایش و ارتقای سطح زندگی شهروندان میشود اعضای هیات امنای مرکز پژوهشهای شورای شهر تبریز شامل ۳ نفر از اعضای شورا و ۳ نفر متخصص مدیریت شهری برای سال پایانی شورای ششم مورد بررسی قرار گرفت و روحالله دهقاننژاد، سیدکاظم زعفرانچیلر و علیرضا نوای باغبان به عنوان نمایندگان شورای شهر تبریز انتخاب شدند.
همچنین در این قضیه، محمدتقی پیربابایی رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز، احمد یوسفزاده کارشناس حقوقی شورای شهر تبریز و حسن فرهودینیا رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی به عنوان متخصصان مدیریت شهری انتخاب شدند.
اظهارات رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر درباره وضعیت نامناسب پارکینگهای عمومی نیز از جمله مباحث جذاب شورا بود که به اعتقاد روحالله رشیدی، گویا مصوبات شورا در خصوص تعرفهها رعایت نمیشود!
او با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در حال انجام است و باید مطالعهای صحیح در این خصوص انجام گیرد تاکید کرد: باید از مواجهه عجولانه نسبت به این موضوع خودداری کرد زیرا سر مسائل کوچک و منافع عدهای محدود، نارضایتی عمومی ایجاد میکنیم در حالی که نباید مردم متحمل فشار و هزینه اضافی شوند.

◾️باید در قیمت بلیت اتوبوسها تجدیدنظر بهعمل آید
در بخش دیگری از نشست شماره ۲۸۹، گزارش شهرداری تبریز در خصوص عدم ارائه اصلاح لایحه بازنگری کرایه اتوبوس مسیرهای شهر تبریز در جهت حمایت از بهرهبرداران بخش خصوصی و رفع بخشی از مشکلات رانندگان در ارائه خدمات و سرویسدهی به مسافران درخواستی از طرف شورای ششم کلانشهر تبریز مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت اما برای بررسی کارشناسی به کمیسیونهای برنامه و بودجه و عمران ارجاع داده شد.
روحالله رشیدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به سابقه این لایحه گفت: چند ماه قبل شهرداری لایحه اصلاحی کرایه حمل و نقل بخش خصوصی را به صحن شورا آورده بود و قبلاً در کمیسیون بحث و بررسی شده بود لذا کرایه اتوبوس باید برای بهرهبرداران بخش خصوصی مقرون بهصرفه باشد تا خطوط را پابرجا نگهدارند.
روحالله دهقاننژاد نیز تاکید کرد: علاوه بر آن باید جاذبه ایجاد شود تا بهرهبرداران در فراخوانهای اتوبوسهای جدیدالخرید شرکت کرده و به شهر خدمت نمایند زیرا دفعه قبل لایحهای که ارائه شده بود فقط افزایش کرایه مطرح بود و برای یارانه هیچ تحلیلی نبود.
علیرضا نوای باغبان هم با اشاره به اینکه در ۲۵ خردادماه ۱۴۰۴ نامهای آمد افزود: لایحه این بود که باید در قیمت بلیتها تجدید نظر کرده و برای کارتبلیت ۲۰ الی ۳۰ درصد و برای پرداخت نقدی ۱۰۰ درصد افزایش پیشنهاد شده بود تا برای بخش خصوصی بهصرفه باشد لذا با نظر طرفین و با توجه به شرایط موجود آن برهه قرار بر این شد که فعلاً در کمیسیون برنامه و بودجه مسکوت بماند.
رئیس شورای شهر هم متذکر شد: اتوبوسها در پارکینگ متوقف هستند و شهروندان از نبود اتوبوس گلایه دارند و اگر پیگیری نمیکردیم لایحه به صحن شورا نمیآمد لذا باید کمیسیون، بررسی نهایی را انجام داده و هرچه سریعتر تصمیم بگیریم.

◾️شورای شهر پیگیر تحویل ۴۹ دستگاه اتوبوس است
عضو شورای ششم شهر تبریز با تأکید بر پیگیری خرید ۴۹ دستگاه اتوبوس باقیمانده و اجرای تفاهمنامه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین، خواستار تعیین تکلیف وضعیت نیروهای شرکتی باسابقه طولانی در شهرداری شد.
علیرضا نوای باغبان افزود: ما دو قرارداد برای خرید اتوبوس داریم؛ یکی با یک شرکت برای ۱۰۰ دستگاه و دیگری با شرکتی دیگر که تاکنون ۵۱ دستگاه از آن خریداری شده و ۴۹ دستگاه باقی مانده است.
وی اضافه کرد: پیگیر این ۴۹ دستگاه اتوبوس هستیم و امیدواریم با تسریع در پرداخت، اتوبوسهای جدید هر چه سریعتر در سطح شهر به فعالیت بپردازند و علاوه بر آن، تفاهمنامهای برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین منعقد شده که امیدواریم با همکاری شورا و شهرداری محقق گردد.
نوای باغبان به وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: برخی نیروها، حدود ۲۵ سال سابقه کار دارند و زحمات زیادی کشیدهاند و عدالت استخدامی و امنیت شغلی ایجاب میکند که وضعیت این افراد مشخص و حقوق آنها به جای حساب شرکتهای پیمانکار، مستقیماً به حسابشان واریز شود!
نوای باغبان با اشاره به اینکه بودجه، میثاق شهرداری و شوراست تاکید کرد: برخی پروژهها شامل پیادهروسازی کوچهباغ، شهید جدیری، آخماقیه و خیابان باختر متوقف شدهاند در حالی که مصوبات شورا باید پیگیری شده و در صورت وجود مشکل، راهکار ارائه شود.
شایان ذکر است با رأی اکثریت اعضای شورا، احد صادقی و علیرضا نوای باغبان به عنوان ناظران شورا جهت تشکیل کارگروه بازبینی دفترچه ضرایب راسته تجاری و خدماتی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۵ منصوب شدند تا روند بازنگری و اصلاح ضرایب و تعرفهها با دقت و شفافیت انجام گیرد.