نقش رفع نواقص دوربینهای کنترل سرعت کلانشهر تبریز در کاهش سوانح رانندگی درون شهری از نگاه "عصرآزادی"
سرعت غیرمجاز، عامل مرگ جانگُداز!
عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
تصادف، یک اتفاق نیست؛ یک انتخاب است! انتخابی که به واسطه سرعت غیرمجاز، بیتوجهی به قوانین راهنمایی یا سهلانکاری در نحوه رانندگی داخل شهر رقم میخورد و علیرغم اینکه پویش “نه به تصادف” در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۴ توانست تا حدودی به فرهنگسازی رانندگی صحیح در محورهای مواصلاتی برون شهری کمک کند ضرورت دارد پویشهای فرهنگی در مورد نحوه رانندگی و پرهیز از سرعت غیرمجاز در معابر درون شهری نیز به مرحله اجرا درآید.
در حقیقت، باید این نوع آگاهی به شهروندان منتقل گردد که با مقداری دقت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می توان از وقوع بسیاری از حوادث جانی و تصادفات در معابر درون شهری جلوگیری کرد که متاسفانه اغلب نیز به جرح و یا مرگ سرنشینان خودروهای غیراستاندارد ساخت داخل میانجامد!
شهر تبریز حدود ۱۵۰ کیلومتر شبکه اصلی ترددی دارد که تطبق آمارهای منتشر شده، حدود ۱،۹ درصد ترافیک سنگین و ۲۳ درصد نیز ترافیک نیمه سنگین را در شبکه معابر جای داده و در مابقی مسیرها، جا برای فشار بر روی پدال گاز وجود دارد که آنهم معمولاً به بروز تصادفات و حوادث دلخراش منجر میشود زیرا خیابانها ظرفیت پیست فرمول یک را ندارند!
در حقیقت، سرعتِ غیرمجاز به عنوان یکی از مهمترین عوامل تصادفات درون شهری، امروزه معابر تبریز را تحتالشعاع خود قرار داده و جالب اینکه، میانگین سرعت رانندگی در این شهر از حد استاندارد کشوری بالاتر است و وقت آن رسیده تا با همکاری پلیس راهنمایی و شهروندان، خیابانها و شریانهای اصلی این کلانشهر، ایمنتر شوند…

◾️دوربینهای شهری تبریز باید در حال بهبود عملکرد باشند
در سالهای اخیر با افزایش جمعیت و ترافیک در سطح شهرهای بزرگ کشور، نیاز به نظارت و حفاظت از امنیت عمومی بیشتر احساس شده است تا شهروندان خودروسوار با رعایت قوانین رانندگی به حقوق سایر همنوعان خود احترام بگذارند.
یکی از ابزارهای کلیدی در این راستا، دوربینهای کنترل سرعت درون شهری است که نقش بسزایی در پیگیری و کنترل جرائم راهنمایی و رانندگی دارند؛ دوربینهایی که قادر به شناسایی و ثبت تخلفات رانندگی مانند عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز هستند و به کارشناسان و پلیس کمک میکند تا با سرعت و دقت بیشتر، تخلفات را ثبت و پیگیری کنند.
در مواقع بروز تصادفات، تصاویر دوربینهای شهری میتواند به عنوان مستندات قوی در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد و طبیعتاً این مستندات به تعیین دقیق مقصر و همچنین خسارات مالی و بدنی کمک میکند و البته، وکلای حقوقی میتوانند با استناد به این تصاویر، دفاعیات قویتری ارائه دهند.
با تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از دوربینهای شهری، مقامات میتوانند الگوهای تخلفات و نقاط بحرانی را شناسایی کرده و بر این اساس زیرساختهای شهری را بهبود ببخشند لذا این اقدامات میتواند شامل افزایش چراغهای راهنمایی، بهبود جادهها و نصب تابلوهای راهنمایی جدید باشد.
با پیشرفت فناوریهای نوین، دوربینهای شهری در حال توسعه و بهبود هستند به طوری که نسل جدید این دوربینها با قابلیتهای هوش مصنوعی میتوانند به شناسایی ویدئوهای مشکوک و مدیریت بهتر ترافیک کمک کنند و حقیقتاً که این فناوریها میتوانند در آینده، نقش بسیار بیشتری در پیشگیری و پیگیری جرائم رانندگی داشته باشند.
دوربینهای تخلفات شهری و کنترل سرعت غیرمجاز تبدیل به یکی از ابزارهای ضروری برای مدیریت و ایمنی ترافیک و پیگیری جرائم رانندگی شدهاند و ادغام این تکنولوژی با سایر سیستمهای امنیتی و قانونی میتواند به کاهش تخلفات و افزایش امنیت عمومی کمک شایانی کند.

◾️سرعت بالا علت اکثر تصادفات سطح شهر تبریز است
دوربین کنترل ترافیک و سرعت غیرمجاز که عمدتاً در حاشیه بلوارها یا در عرض اتوبانها و مسلط بر مسیر عبور خودروها نصب میشود وظیفه ثبت تخلفات رانندگی شامل سرعت غیرمجاز و غیره را به عهده دارند و توجه به رفع نواقص و بهروزرسانی آنها میتواند، بازوی پلیس را توانمندتر نماید.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز فقیرترین کلانشهر ایران از نظر هوشمندسازی معابر درون شهری است گفت: علیرغم اینکه اعلام کردهاند تعداد ۲ هزار دستگاه دوربین کنترلی در معابر شهری نصب خواهد شد اما تاکنون این هدف محقق نشده است.
سرهنگ فریدون قنبرزاده با اشاره به اینکه در اکثر کشورها و حتی کلانشهرهای ایران، پلیس از طریق دوربینهای هوشمند معابر را کنترل می کند افزود: افزایش تصادفات درون شهری منجر به فوت در داخل شهرهای آذربایجان شرقی نگران کننده بوده و سرعت بالا و غیرمجاز، عامل بسیاری از تصادفات منجر به مرگ و جرح در استان است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد تصادفات درون شهری منجر به فوت استان در شهرهای تبریز، مراغه و اسکو صورت میگیرد اضافه کرد: معمولاً نیمی از تعداد تصادفات منجر به فوت سطح استان در تبریز روی میدهد که علت بیشتر اینگونه تصادفات نیز سرعت بالا و برخورد با جسم ثابت بود در حالیکه در گذشته، عامل عدم توجه به جلو، علت بیشتر تصادفات درون شهری بود!
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد جانباختگان حوادث رانندگی درون شهری در رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال قرار دارند خاطرنشان کرد: این امر نشانگر علاقه جوانان و نوجوانان استان به رانندگی درون شهری با سرعت بالا در ساعات خلوت شب است که سوانح به مراتب مرگبارتر از طول روز را به همراه دارد!

◾️به محض رسیدن به دوربینهای ثبت سرعت ترمز نکنیم
سرعت یک عامل خطر اصلی در سوانح ترافیکی درون شهری است زیرا با افزایش سرعت، مسافت طی شده در مدت زمان عکس العمل راننده و نیز فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد.
در حقیقت، بیش از ۵۰ درصد تصادفات تبریز در مسیرهای پرترددی همچون اتوبان پاسداران، محور تهران، مسیر چایکنار، کمربندی میانی، بلوار دیزلآباد، بلوار خلبان و مسیر اتوبوسهای بی.آر.تی رخ میدهد به طوری که به دلیل سرعت غیرمجاز خودروها در اتوبان پاسداران سالانه بیش از ۲۰ نفر جان خود را از دست میدهند.
در حالی که در سرعت بالا اشتباهات رانندگی بیشتر می شود اما سازمان ترافیک باید تلاش کند در راستای مدیریت هوشمند ترافیک با نصب دوربینهای کنترل سرعت در روانسازی و افزایش ایمنی ترافیک کلان شهر تبریز قدم های موثری بردارد.
همانطور که واقفید بسیاری از رانندگان خودروهای سواری به محض رسیدن به دوربین های ثبت سرعت غیرمجاز اقدام به ترمز و کاهش سرعت خویش می کنند در حالی که دوربینهای ثبت سرعت از فاصله چند کیلومتری، خودروها را تحت نظر دارند زیرا به گفته کارشناسان، این دوربینها با استفاده از تکنولوژی اتوماتیک تشخیص پلاک به راحتی و مُداوم می توانند شماره پلاک خودروهایی را که سرعتی بالاتر از حدمجاز دارند، ثبت کنند.
بدین ترتیب، تابلوهای پیش آگهی و خط نوشتههای نشانگر محدودیت سرعت در محدوده نرسیده به دوربین های ثبت سرعت غیرمجاز، علاوه بر اطلاع رسانی به راننده می تواند مانع ترمز و یا کاهش سرعت های ناگهانی شود که این عملیات باید با جدیت و دقت تمام در تبریز مورد اجرا قرار گیرد تا متخلفان بیتفاوتی که جان سایر شهروندان برایشان مهم نیست گرفتار قانون شده و جریمه سنگینی را پرداخت کنند همانطور که در کشور همسایه غربی ما – ترکیه – مورد اجرا قرار میگیرد.