تعیین تکلیف ۶ منتخب مردم آذربایجان شرقی در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم از زاویه "عصرآزادی"

تغییر ۵۰ درصدی ترکیب نمایندگان تبریز

از یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۷۵ نفر واجد شرایط برای رای دهی در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در تبریز فقط ۲۱۱ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان‌ شرقی به عنوان مهمترین منطقه شمالغرب کشور دارای ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه خود در ساختمان پارلمان بهارستان است که در سه حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به همراه میانه و شبستر انتخابات به دور دوم کشیده شده بود و با برگزاری مرحله دوم این دوره در روز جمعه، تکلیف ترکیب نهایی این استان در شاکله مجلس مشخص گردید.
با توجه به اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم وجهه تبلیغاتی دور اول به لحاظ برنامه‌ سازی‌های صدا و سیما، تبلیغات محیطی و غیره را نداشت به همین خاطر، کاهش مشارکت مردم در شهرهای بزرگ از جمله تبریز نسبت به دور اول ملموس شده و این مرحله، به دور تک رأی حامیان هر یک از کاندیداها تبدیل گردید تا جریانهای خاص در نتایج نهایی تاثیرگذار باشند گرچه از آذربایجان شرقی جبهه اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقل ها هر کدام با دو نماینده منتخب به پارلمان کشور راه یافتند.
نکته جالب توجه اینکه، در سطح شهرستان تبریز با یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۷۵ نفر واجد شرایط برای رای دهی در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم فقط ۲۱۱ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که معادل ۱۵ درصد مشارکت واجدین شرایط را شامل می گردد و گویا اکثر تبریزی ها ترجیح داده اند تا به دو نماینده راه یافته در مرحله اصلی انتخابات اسفند ۱۴۰۲ بسنده کنند مگر اینکه احتمال دیگری در میان باشد…

◾️تایم اول

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، حوزه بسیار جالبی است؛ بزرگ‌ترین حوزه‌ انتخابیه در سطح استان آذربایجان شرقی است که سه شهرستان تبریز، آذرشهر و اسکو و جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر – بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ – را در بر گرفته و به تنهایی بیش از ۵۲ درصد از جمعیت استان را شامل می گردد.
این حوزه انتخابیه تا پیش از سال ۱۳۷۹ خورشیدی که مشتمل بر دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم مجلس بود با نام حوزه انتخابیه تبریز شناخته می‌شد اما در همان سال و همزمان با شروع دوره ششم مجلس، با توجه به تأسیس شهرستان‌های جدید آذرشهر و اسکو به حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر تغییر نام داد.
این حوزه ۶ کرسی از ترکیب مجلس را به خود اختصاص داده البته از این جهت، پس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با ۳۰ کرسی، دومین حوزه انتخابیه بزرگ کشور محسوب می‌شود.
این در حالی است که حوزه های انتخابیه مشهد و کلات و حوزه انتخابیه اصفهان هر کدام با اختصاص ۵ کرسی از مجلس به خود، رتبه سوم از نظر تعداد کرسی‌های ادوار اخیر مجلس را به خود اختصاص داده اند که اهمیت توجه به مشارکت حوزه تبریز را بیش از پیش دوچندان می کند.
اتمام دو مرحله از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با پیام خاص همراه بود؛ مردم به تغییر رای دادند که طی آن، دو نماینده پرسابقه حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماندند و نتایج غیرمنتظره ای برای انتخابات مرحله دوم مجلس در تبریز رقم خورد و شهردار و فرماندار اسبق این شهر به مجلس راه یافتند.

◾️تایم میانی

با اعلام نتایج برگزاری مرحله دوم انتخابات، ترکیب مجلس دوازدهم تکمیل شد اما در این میان، ترکیب نمایندگان حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با تغییر ۵۰ درصدی مواجه شد و سه تن از منتخابان این دوره را چهره های جدید به خود اختصاص داد.
در میان منتخبان راه یافته به دور دوم انتخابات به غیر از مسعود پزشکیان و روح الله متفکر آزاد که در مرحله مستقیماً به مجلس راه یافتند، تنها منتخبی که سابقه نمایندگی تبریزی ها در مجالس هشتم، نهم و یازدهم را داشت علیرضا منادی بود که توانست با کسب بیشترین رای مرحله دوم راهی مجلس دوازدهم گردد.
ناکامی فرهنگی و میرتاج الدینی بعنوان دو نماینده باسابقه ادوار مجلس که جای کنکاش و علت یابی دارد اما انتخاب چهره های جدید که شاید از تخصص قابل دفاعی در زمینه علم اقتصاد هم برخوردار نباشند نشان داد که حمایت های خاص از سوی برخی جریان ها می تواند به موفقیت نامزدهای مدنظر خود منجر گردد.
البته نباید فراموش کرد که در کنار فرهنگی و میرتاج الدینی که به مجلس دوازدهم راه نیافتند، علیرضا بیگی دیگر نماینده دور یازدهم تبریز و یاور رئیس دولت های نهم و دهم در خانه ملت است که در این دور تایید صلاحیت نشد و ناکام ماند.
میرتاج‌ الدینی و محمدحسین فرهنگی را می توان به عنوان جاماندگان بزرگ بهارستان در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو دانست که اولی معاون رئیس جمهور در دولت دهم و نماینده ۳ دوره مجلس بود که در آغاز دولت سیزدهم نیز تا چند قدمی معاونت پارلمانی دولت رفته بود اما در مجلس ماند و دومی که ٢٠ سال متوالی نماینده مردم تبریز در مجلس بود و سابقه عضویت در هیئت رئیسه را نیز داشت اما از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند.

◾️تایم آخر

فرماندار تبریز پس از اتمام رای گیری دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم از قاطبه مردم شریف حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر بخاطر شرکت در مرحله دوم انتخابات تقدیر و تشکر به عمل آورد.
یونس فاتح گفت: شنبه بعد از انتخابات، پایان فضای رقابت نخبگان سیاسی شهر و آغاز فضای مهربانی و بردباری خواهد بود زیرا داوطلبانی که توفیق راهیابی به مجلس را یافته اند، منتخب همه مردم هستند و لازم است در انجام وظایف قانونی نمایندگی، مصالح عموم مردم شریف را در نظر داشته باشند.
وی افزود: از نُخبگان سیاسی شهر نیز انتظار می رود که برای پیگیری مطالبات مردم از نمایندگان منتخب از تمام ظرفیت های قانونی استفاده نموده و در حفظ و حراست از پشتوانه مردمی نظام تمام مساعی خود را بکار گیرند.
در حقیقت، از مجموع ۲۱۱ هزار و ۵۹۱ رای ماخوذه در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، علیرضا منادی سفیدان با ۸۰ هزار و ۱۴ رای به عنوان نفر اول به بهارستان راه یافت و علی جعفری آذر با ۷۵ هزار و ۳۱۳ رای نفر دوم، رضا صدیقی با ۷۴ هزار و ۸۸۴ رای نفر سوم و علیرضا نوین با ۶۶ هزار و ۵۱۳ رای به عنوان نفر چهارم راهی مجلس شدند و در دیگر حوزه های انتخابیه مرحله دوم آذربایجان شرقی، محمود طاهری با ۱۹ هزار و ۲۹۵ رای از ۳۴هزار و ۴۸۱ رای ماخوذه از حوزه شبستر و مهدی اسماعیلی با ۲۲ هزار و ۷۶۱ رای از ۴۵هزار و ۲۴ رای ماخوذه به عنوان دومین نماینده این حوزه انتخابیه برگزیده شدند.
بدین ترتیب، نکته قابل تامل در پرونده انتخابات مجلس دوازدهم راهیابی تعداد بسیار محدود طیف زنان به پارلمان است به طوری که حتی به عدد ۲۰ هم نمی رسد، و در ترکیب وکلای مردم استان آذربایجان شرقی فقط دو نماینده زن شامل زهرا خدادادی از حوزه انتخابیه ملکان و مریم عبداللهی از حوزه انتخابیه میانه به چشم می خورد که مجوز ورود به مجلس دوازدهم را یافتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.