اولین همایش ملی کاربرد فناوری های نوین در مهندسی عمران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از نگاه "عصرآزادی"

دانشگاه آزاد در تکاپوی افزایش توان دانش بنیانی ها

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
نخستین همایش ملی “کاربرد فناوری‌های نوین در مهندسی عمران” با حضور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی، رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌ شرقی، کارشناسان و دانشجویان این رشته در تبریز برگزار شد.
در حقیقت، پس از اعلام فراخوان، بیش از ۲۰۰ مقاله از سراسر کشور واصل شده و از این تعداد ۱۵۴ مقاله علمی از سوی کمیته داوران مورد پذیرش قرار گرفت و به گفته یوسف زندی – دبیر این همایش – قرار است برخی از مقالات ارزشمند ارائه شده، در مجلات معتبر منتشر گردد.
در این همایش ملی که اساتید برجسته کشوری و بین المللی نیز مشارکت داشتند، فرصت ها و چالش های موجود در حوزه مهندسی عمران بیان شده و زمان بندی پروژه ها به عنوان یکی از ابرچالش های این حوزه مطرح گردید که گویا با توجه به بروز موج چهارم فناوری در دنیا باید از این تکنولوژی ها در اجرای پروژه ها استفاده شود.
در آیین گشایش همایش عنوان گردید برخی طرح ها با گذشت بیش از ۳۰ سال از آغاز اجرای آن، هنوز هم به مرحله سفید کاری نرسیده اند و همانا راکد ماندن سرمایه شرکت های ساختمانی، افزایش تقاضا برای واحدهای مسکونی و غیرمسکونی در داخل و خارج از کشور و رقابت جدی چین و ترکیه برای گرفتن بازار از دست پیمانکاران و مهندسان داخل کشور، افزایش عمر ساختمان ها و توجه به مقوله انرژی از چالش های پیش روی حوزه عمران و فعالان این حوزه است که گویا توجهی به آنها نمی شود…
بخش اول
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه پایدار در کشور گفت: توسعه پایدار بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها بوده و به مفهوم برآورده کردن نیازهای نسل کنونی بدون به خطر انداختن توانایی ها و ظرفیت های نسل آینده برای برآورده کردن نیازهای خود است.
“آرش رنجبران” با بیان اینکه نقش مهندسی عمران در توسعه پایدار، حیاتی و تاثیرگذار است افزود: مهندسی عمران با ایجاد تعامل بین جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و گنجاندن شاخص های پایدار، تضمین کننده توسعه پایدار است.
وی اضافه کرد: این حوزه مهم با متعادل کردن تقاضاهای فعلی با منابع، اطمینان ایجاد می کند که بیشترین بهره وری با کمترین آسیب حاصل شود و مفهوم توسعه پایدار و دستیابی به بیشترین رفاه از طریق تمرکز بر سه اصل رشد اقتصادی، شمول اجتماعی و پایداری محیط، میسر می شود.
رنجبران با تاکید بر اینکه مهندسی عمران و مهندسان این رشته در خط مقدم و صف اول نقش آفرینان تحقق توسعه پایدار قرار دارند تاکید کرد: این افراد با بهره گیری از روش های نوین و فناورانه، به کارگیری فناوری های مبتنی بر هوشمندی و هوشمندسازی و توجه به مباحث نوین انرژی، نقش راهبردی ایفا می کنند.
بخش دوم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه نظارت بر نظارت، بدترین شیوه مدیریتی است گفت: تا زمانی که دولت در ساخت ساختمان نقش دارد، وضع ما بهتر از این نمی شود.
“جبارعلی ذاکری” با بیان اینکه دولت باید از حوزه ساخت و ساز کنار بکشد افزود: این رویه در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده و در این استان واگذاری ساخت و ساز به گروه های ساخت و خودمالکی در حال انجام است.
وی با انتقاد از ایجاد موجی در چند دهه گذشته برای حرکت معماری ها و طراحی های ساخت و سازها به سمت همگرایی در کشور اضافه کرد: با ادامه این موج، واژه دهکده واحد در حوزه معماری و شهرسازی اتفاق می افتد که حرکت درستی نبوده و موجب آسیب به هویت شهرها می شود.
ذاکری با بیان اینکه افرادی که در حوزه ساخت و طراحی فعال هستند باید در زمینه هویت بخشی به شهرها فعالیت کنند یادآور شد: در حوزه مدیریت شهری باید همه مسایل به طور یکپارچه دیده شده و از نگاه تک بعدی پرهیز گردد.
وی بر استفاده از فناوری های نوین در حوزه ساخت و ساز و حمل و نقل را ضروری دانست و اظهار کرد: عدم ورود مهندسی عمران به حوزه نگهداری مورد غفلت قرار گرفته و باید این موضوع در رشته های دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

بخش سوم

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در دهه های اخیر نماهای ساختمانی در استفاده از سنگ خلاصه شده است گفت: با توجه به لرزه خیز بودن این منطقه، رواج اینگونه نماها در حوزه شهرسازی، در آینده فاجعه بار خواهد شد.
“علیرضا معتمدنیا” با تاکید بر استفاده از فناوری های نوین در اجرای نماهای ساختمانی و استفاده کم از نماهای سنگی، افزود: متاسفانه استفاده از فناوری های نوین در صنعت ساختمان دارای مشکلات زیادی است و باید از سوی مراجع ذی صلاح، تاییدیه لازم صادر شود.
وی اظهار کرد: وقتی جلوی استفاده از کاربرد فناوری های نوین در این صنعت گرفته می شود، فعالان این حوزه مجبور به استفاده از فناوری های قدیمی می کنند و برخی از مهندسان نیز رغبتی به استفاده از این فناوری ها را ندارند.
بخش چهارم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نخبه‌ ها در کشور ما مورد بی‌ مهری قرار گرفته و مجبور به خروج از کشور می‌ شوند گفت: نظام دولتی نمی تواند پاسخگوی وجود چنین شخصیت های علمی و نخبه در کشور باشد در حالی که باید این قشر مورد توجه قرار گیرند.
“علیرضا منادی” با بیان اینکه در کشور ما تعداد نخبه ها کم است افزود: تولید و گسترش فناوری های نوین در کشور بیشتر به دست نخبگان انجام شدنی است و در این راستا باید ارزش و قدر آنها را دانست زیرا با استفاده از توان آنها باید از فناوری های نوین در این حوزه ها استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه در نانوپزشکی و نانوکشاورزی در رتبه های اول تا سوم جهان قرار داریم بر استفاده از فناوری های نوین در حوزه عمران و صنعت ساختمان سازی تاکید کرد و یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ مجلس با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، دغدغه مربوط به تشکیل شرکت های دانش بنیان را رفع کرد و بر این اساس اکنون ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانش بنیان ها آخرین زنجیره تامین آموزش در کشور هستند تاکید کرد: با ایجاد زنجیره های تامین دانش برای تبدیل علم به محصول در بخش های مختلف مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها، یکصد سال عقب ماندگی در این حوزه در مدت ۴ سال جبران شد.
بخش آخر
پانلهای تخصصی همایش، مبحث خطر و ریسک زلزله در پهنه گسل شمال تبریز با ارائه مهدی زارع و معرفی نسل جدید اتصالات قاب خمشی با شکل پذیری بالا و اقتصادی در ایران با سخنرانی محمد قاسم وتر به عنوان اساتید‌ پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، بهسازی زمین های نرم در مقابل نشست سازه های بزرگ با ارائه مسعود حاجیعلیلو بناب، تحلیل بهینه برای سازه های اسکلتی با استفاده از تئوری گرافها توسط علی کاوه استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، کاربرد نانو پلیمر در مهندسی عمران با ارائه یوسف زندی دانشیار دانشگاه آزاد واحد تبریز، بازرسی سکوهای نفتی فراساحلی و جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد توسط جواد میلانی مدیرعامل شرکت آراد ارائه گردید.
در پانل تخصصی مهندسی ژئوتکنیک و کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران، مبحث ارزیابی پتانسیل روانگرایی در لایه های خاکی تبریز با استفاده از هوش مصنوعی توسط روزبه دبیری دانشیار دانشگاه آزاد واحد تبریز و محمد علیزاده منصوری استادیار دانشگاه آزاد واحد صوفیان، مبحث Genetic programming to solve regression and classification problems in civil engineering توسط علی داننده مهر دانشیار دانشگاه بیلیم آنتالیا، تجارب آزمایشهای میز لرزه با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در ایران با تمرکز بر مسئله روانگرایی توسط عباس قلندرزاده استاد تمام دانشگاه تهران و ملاحظات ژئوتکنیک لرزه ای آیین نامه ASCE 7-22 توسط علی شفیعی استادیار دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا بصورت آنلاین ارائه گردید.
در پانل تخصصی مهندسی برق و انرژی موضوع چراغ های LED با طول عمر بالا جهت مدیریت مصرف روشنایی معابر توسط میترا سرهنگ زاده استادیار دانشگاه آزاد واحد تبریز و مبحث امکان سنجی اقتصادی و فنی نیروگاه های خورشیدی متصل و منفصل از شبکه الکتریکی ارائه گردید و در کارگاه تخصصی همایش نیز که در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد برگزار شد مهدی مخبری دانشیار دانشگاه آزاد واحد استهبان به ارائه چالش ها و ضرورت های انتخاب مدول عکس العمل بستر ks و مدول الاستیسیته در مطالعات ژئوتکنیک پرداخت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.