اهم مباحث نشست علنی شماره ۱۹۶ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

خاندان آل هاشم نعمت گرانقدر آذربایجانی ها

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و نود و ششمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان هشتمین جلسه علنی این نهاد مدنی در سال جدید روز یکشنبه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ در غیاب رئیس شهرام دبیری به ریاست روح الله دهقان نژاد بعنوان نائب رئیس شورای ششم و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.
عمده مباحث نشست این هفته تحت الشعاع سانحه هوایی آسمان منطقه دیزمار ورزقان قرار گرفت و حال و هوای آل هاشمی به خود گرفت به طوری که حجله ویژه ای در صحن شورا شکل گرفت و در اوایل جلسه، اعضای شورا با تقدیم شاخه گل به مقام والای شهدای خدمت و علی الخصوص امام جمعه محبوب تبریز و استاندار پرتلاش آذربایجان شرقی اَدای احترام کردند.
از نکات جالب توجه در این جلسه می توان به درخواست‌ هایی مبنی بر نامگذاری برخی از محلات تبریز به نام امام جمعه فقید تبریز و پدر معنوی آذربایجانی ها اشاره کرد که گویا برخی از شهروندان به اعضای شورا توصیه کرده اند؛ مناطقی همچون خیابان ارتش شمالی، ۴۵ متری انقلاب و غیره که مقرر شد جهت پیشنهاد در شورای نامگذاری تبریز، مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد اما نباید فراموش کرد که سابقه نشان داده در این موقعیت ها باید سراغ معابر جدید الاحداث رفت تا اسامی مدنظر بر سر زبان ها جاری باشد…

◾️ساعت اول

در این نشست از سوی نائب رئیس شورای ششم شهر تبریز تاکید شد که آذربایجان شرقی از این حادثه آسیب بزرگی دیده و پدر معنوی آذربایجان و استاندار جوانی که در مدت ۴ ماه خدمت خود محبتی ۴۰ ساله در دلهای مردم به جای گذاشته بود را از دست داد که نمود آن در هفته گذشته به خوبی توسط شهروندان آذربایجانی به ویژه در تبریز و مراغه نشان داده شد.
روح الله دهقان نژاد ضمن تسلیت به خانواده‌ شهدای خدمت، افزود: در سانحه‌ هلی کوپتر حامل ریاست جمهوری و هیأت همراه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، امام جمعه‌ی معتبر و مردمی آیت سیدمحمدعلی آل هاشم، آقای حسین‌امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه و آقای مالک رحمتی، استاندار جهادی و متدین آذربایجان شرقی و رئیس یگان حفاظت ریاست جمهوری و خلبانان انقلابی به درجه‌ شهادت نائل شدند و جا دارد شهادت این عزیزان را تسلیت و تبریک عرض کنیم.
وی اضافه کرد: این بزرگمردان به دنبال گِره گشایی از مشکلات مردم بودند، ‌امیدواریم ما نیز بتوانیم راه این شهدا را ادامه دهیم لذا یکی از روش‌های ادامه‌ راه شهدای خدمت حضور پرشکوه در انتخابات ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ است، نشان دهیم و درخواست‌هایی وجود دارد تا محلاتی را به نام این شهدای گرانقدر نامگذاری کنیم تا نام و یادشان همواره عزیز بماند.
دهقان نژاد در پایان سخنانش تاکید کرد: تمام ویژگی‌ها و خصوصیت‌های بارز مذهبی، اخلاقی و انسانی در آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم وجود داشت و عنوان لقب شهید هم برازنده‌ ایشان بود زیرا خانواده آل هاشم نعمت بزرگی برای تبریز هستند.

◾️ساعت دوم

در بخش دیگری از این جلسه، لایحه دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر مساعدت مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه زائر سرای آذربایجان شرقی به نام شهید راه خدمت آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم در شهر مشهد مقدس به تصویب اعضای شورا رسید.
شهردار تبریز در خصوص این لایحه دوفوریتی توضیح داد: پروژه زائر سرای آذربایجان شرقی در شهر مشهد از چندین سال گذشته آغاز شده و عملیات عمرانی آن مسکوت مانده بود اما در سال گذشته بودجه ای پیش بینی شده و عملیات عمرانی اسکلت این پروژه به اتمام رسید.
یعقوب هوشیار با بیان اینکه در سال جاری نیز پیش بینی بودجه‌ ای برای پروژه انجام گرفته است تاکید کرد: این پروژه در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع در حال احداث بوده و عملیات عمرانی آن بی وقفه تداوم دارد.
وی با اشاره به اینکه زائرسرای آذربایجان شرقی با ظرفیت اسکان ۱۵۰ نفر برای بهره مندی زائران کم بضاعت و قشر متوسط استان احداث می شود یادآور شد: استانداری آذربایجان شرقی نیز مساعدت هایی در این پروژه خواهد داشت به طوری که زنده یاد شهید مالک رحمتی استاندار جوان با تخصیص وام بدون بهره برای احداث زائرسرای آذربایجانی ها در مشهد مقدس موافقت کرده بود.
در این باره، علیرضا نوای باغبان – رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر – نیز با اشاره به اینکه با هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد ریالی پروژه به اتمام نمی رسد تاکید کرد: پیشنهاد می شود از دیگر دستگاه‌ها شامل استانداری، اوقاف و امور خیریه و غیره نیز درخواست کنیم توان خود را به میدان بیاورند تا پروژه در سریع ترین زمان ممکن تکمیل گردد.
در نهایت و با بررسی های تخصصی، لایحه دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر مساعدت مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه زائر سرای آذربایجان شرقی به نام امام جمعه فقید تبریز در مشهد مقدس به تصویب رسید.

◾️ساعت آخر

بخش پایانی یکصد و نود و ششمین نشست شورای ششم شهر تبریز، تجویز واگذاری ۱۸۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به اشخاص حقیقی و بهره‌ برداران حقوقی بود که پس از ارائه پیشنهاداتی از سوی اعضای کمیسیون‌ های تخصصی شورا، مورد موافقت شورانشینان عمارت ساعت قرار گرفت.
در حقیقت، پیشنهاد شهرداری کلانشهر تبریز در این لایحه، دریافت ۳۰ درصد از کل قیمت اتوبوس‌های صفر کیلومتر و ۲۵ درصد از کل قیمت اتوبوس‌های کارکرده به صورت پیش‌پرداخت و مابقی به صورت نقد و اقساط بود که مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.
کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با بررسی این لایحه و ارائه گزارش آن درصحن علنی، پیشنهاد دریافت ۲۰ درصد از مبلغ کل اتوبوس‌های صفر و کارکرده به عنوان پیش‌پرداخت و مابقی به صورت نقد و اقساط را ارئه کرد.
در نهایت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز واگذاری ۱۸۰ دستگاه، با اخذ ۲۰ درصد پیش پرداخت قیمت کارشناسی اتوبوس‌های صفر و کارکرده و مابقی به صورت نقد و اقساط، به اشخاص حقیقی و بهره برداران حقوقی با تاکید بر واگذاری اتوبوس های دولتی به بهره برداران حقوقی با رعایت ضوابط و واگذاری اتوبوس‌های خریداری شده به اشخاص حقیقی، به تصویب رسید.
بدین ترتیب می توان گفت اولین نشست شورای ششم شهر تبریز پس از سانحه هوایی هلی کوپتر حامل مسئولان عالیرتبه کشور و در راس آنها زنده یاد سیدمحمدعلی آل هاشم و مالک رحمتی به عنوان خادمان محبوب آذربایجانی ها، فضای کاملاً آل هاشمی و رحمتی گونه به خود گرفت و بار دیگر نشان داد که مسئولان و خدمتگزاران مردم در هر تشکیلات باید با مردم و برای مردم باشند تا نامشان از اذهان فراموش نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.