آنچه در نشست علنی شماره ۱۹۷ پارلمان شهری تبریز گذشت؛

نیروی انسانی عامل مشکلات اتوبوسی تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: یکصد و نود و هفتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان نُهمین جلسه علنی این نهاد مدنی در سال جدید و در دومین جلسه متوالی غیبت عضو همیشه رئیس شهرام دبیری، به ریاست روح الله دهقان نژاد بعنوان نائب رئیس و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.
عمده مباحث نشست این هفته تحت الشعاع حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در صحن علنی شورا به عنوان مهمان ویژه و مسائل پیرامونی مقوله آب قرار گرفت و نکته جالب آنجا بود که وقتی محمد خانی از “عدم قطعی با برنامه آب شهری تبریز برای سال جاری” سخن به میان آورد خبرنگاران حاضر در صحن شورا با اشاره به یکدیگر از این اظهارات او، به عنوان یک وعده بزرگ یاد کرده و تیتر خبر خود را تنظیم کردند.
رینک آبی تبریز باید سال ها پیش به یکدیگر وصل می شدند که این اتفاق نیفتاده بود
در ابتدای نشست شماره ۱۹۷ شورا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به عنوان مهمان ویژه جلسه، در خصوص شبکه آب و فاضلاب شهری تبریز و اقدامات انجام یافته در سال ۱۴۰۲ توضیح داد.
“محمد خانی” گفت: خط انتقال شهرک خاوران که به یک معضل تبدیل شده بود خوشبختانه با هماهنگی شهرداری منطقه ۹، این خط به مهرانه رود وصل شده و ادامه آن نیز در حال گسترش است.
وی افزود: خط خلعت پوشان سال ها راکد مانده بود و این ریسک را شهردار وقت قبول کرده و توفیق اجباری شد که قدرت مانور آبی تبریز افزایش یابد لذا اگر خط زرینه یا نهند قطع شود می توانیم آب تبریز را مدیریت کنیم بدون اینکه قطعی آب اتفاق بیفتد.
خانی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با مجموعه شهرداری تبریز هماهنگی های زیادی انجام دهیم تا شرمنده شهروندان نشویم لذا امسال قطعی با برنامه آب وجود ندارد و مردم نگران قطعی آب نباشند.
وی تاکید کرد: وزیر نیرو طبق بررسی هایی که انجام داده بودند در جلسه دولت اعلام کردند مردم شهر تبریز کاری کردند کارستان و غیرممکن را ممکن کردند! لذا کار ۳ ساله را در ۴ ماه انجام دادیم در حالی که باید رینک آبی تبریز سال ها پیش به یکدیگر وصل می شدند!
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: سراسر خط تبریز به چاه ها و زرینه رود وصل شدند، لذا مجبور بودیم از داخل شهر به مناطق پمپ کنیم و این مورد باعث نا رضایتی مردم می شد اما بالاخره توانستیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی اظهار داشت: سد نهند به یک خط استراتژیک و ذخیره آب در فصل تابستان تبدیل شد، ذخیره آب برای فصل تابستان توسط خط زرینه رود انجام می شود و امکان خشک شدن مجدد آن وجود ندارد.

فرونشست زمین بعنوان یک بحران ملی ناشی از برداشت آب از چاههاست

روح الله رشیدی، عضو شورا در این لحظات گفت: دغدغه ما این است که در مناطق محروم شهر، فاضلاب شهری ناقص مانده و باید برای تکمیل آن اعتبار دولتی تامین شود که امیدواریم تا پایان دوره ششم شورا بتوانیم فاضلاب شهری را تکمیل نماییم.
حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو دیگر شورا نیز افزود: آب تبریز با استانداردهای ملی و بین المللی چقدر فاصله دارد؟ گفته می شود در شبکه های فاضلاب تبریز نشتی هایی وجود دارد، افزایش خاک مرطوب در بعضی مناطق افزایش پیدا می کند و باعث فرونشست خاک می شود.
فریدون بابایی اقدم دیگر عضو شورا نیز در این رابطه افزود: کار کردن در حوزه فاضلاب شهری بسیار سخت است و بابت این کار تقدیر و تشکر می کنیم اما فرونشست زمین یک بحران ملی بوده و علت عمده آن برداشت آب از چاه ها است لذا برای این موضوع چه تدابیری دارید؟ قطعی آب در بعضی از مناطق وجود دارد و کیفیت آب هم پایین است.
علی باغبان، عضو دیگر شورا نیز اذعان داشت: ۹ درصد باقی مانده فاضلاب شهری چقدر بودجه می خواهد؟ و چه انتظاراتی از اعضای شورا دارید؟ شبکه فاضلاب کی به اتمام خواهد رسید؟
کمتر از ۱۵ درصد از روان آب ها استحصال می شود و بقیه به هدر می رود
شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: به ایام پیک نزدیک می شویم و باید ادارات در بحث صرفه جویی آب پیشرو باشند تا بتوانیم به خوبی مدیریت آب را پشت سر بگذاریم.
“یعقوب هوشیار” افزود: بحث فرسودگی شبکه ها وجود دارد و بر اساس مطالعه باید انجام بگیرد، تملکات خیابان انقلاب هم در حال اتمام است و به مردم قول داده ایم تا سریعتر تکمیل شود.
وی اضافه کرد: موضوع روان آب ها بسیار مهم است و اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم آب شرب تبریز تامین می شود؛ کمتر از ۱۵ درصد از روان آب ها استحصال می شود و بقیه آن ها هدر می رود.
محمد خانی نیز در این لحظات اظهار داشت: اگر بودجه دولتی امسال تامین شود می توانیم ۹۰ کیلومتر باقی مانده را تکمیل کنیم، کیفیت آب تبریز از حد بالایی برخوردار است و با این روال پیش خواهیم رفت اما از ۴۰ هزار خانوار تبریزی انشعاب آب گرفته نشده، که این مورد باعث شده افزایش بی رویه آب افزایش یابد.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان تاکید کرد: ایستگاه تصفیه برای آب شرب تبریز لازم نیست و اگر بیشتر از یک ماه استفاده شود بسیار خطرناک است لذا برای تکمیل شبکه فاضلاب محله قره ملک تبریز نیز بودجه دولتی اختصاص پیدا کرده است.
 تعداد ۲۶۷ دستگاه اتوبوس در تبریز به دلیل فرسودگی از چرخه خارج شده اند
در ادامه نشست شماره ۱۹۷ شورای شهر، آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه مورد بررسی قرار گرفت و یک عضو شورا گفت: از سال ۱۴۰۰ به بعد ۱۵۷ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی تبریز شده و هفته گذشته نیز به نقل از آقای شهردار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر وارد قرارداد شده است.
روح الله رشیدی اظهار داشت: ۲۶۷ دستگاه اتوبوس نیز به دلیل فرسودگی از چرخه خدمت خارج شده اند، لذا در حال حاضر تعداد کل اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی تبریز ۶۴۶ دستگاه می باشد اما شورای شهر مجوز داده تا اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شود و اصلاحات مسیر BRT نیز آغاز شده است اما مهمترین موضوع در ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به نیروی انسانی است.
بدین ترتیب مقرر گردید هفته آینده با حضور مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه این موارد به صورت جزئی تر مورد بررسی قرار گیرد.
در بخش دیگری از نشست شماره ۱۹۷ شورای شهر تبریز، لوایح مربوط به امور جاری شهروندان مورد بررسی قرار گرفت، همچنین لایحه شهرداری مبنی بر اعطای اختیارات تام به شهردار تبریز جهت اعطای هبه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان از کارمزد تقسیط بدهی عوارض افراد نیازمند بررسی شد.
بخش پایانی جلسه این هفته شورا نیز، مربوط به لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز انتشار اوراق مشارکت از محل بودجه سال ۱۴۰۳ برای احداث، تکمیل و بهره برداری از پروژه مترو بود که پس از اظهار نظرهای اعضا، با رای اکثریت آنان مورد تصویب قرار گرفت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.