برگزاری پرشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در آذربایجان شرقی از زاویه "عصرآزادی"

از آذربایجان برای ایران

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان‌ شرقی به عنوان مهمترین استان شمالغرب کشور نقش بی بدیلی در انتخاب رئیس دولت چهاردهم دارد زیرا تمام نامزدهای این دوره از انتخابات، در فرصت محدود ایام تبلیغات، به این استان سفر کرده و با هواداران و طرفداران خود دیدار نمودند که نشان از اهمیت تورک ها در تعیین سرنوشت ایران دارد.
نکته جالب توجه این دوره از انتخابات، رغبت مردم کشور و علی الخصوص آذربایجانی ها در پای صندوق های رای بود که برخلاف اینکه در انتخابات سال ۱۴۰۰ با مشارکت پایین به تعیین رئیس جمهور سیزدهم ختم شد اما، برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم و به جهت ایجاد جو روانی بانشاط، عوامل متعدد سیاسی و اجتماعی دست به دست هم داد و تا حدودی بر مشارکت مردم افزوده شد.
طبق مشاهدات خبرنگار “عصرآزادی” در محوطه های برخی از شعب اخذ رای در شهر تبریز، شیطنت هایی از سوی بعضی از افراد منتسب به نامزدها صورت گرفت که همانا قصد تحمیل نامزد خاص را به شهروندان داشتند که با آگاهی عوامل نیروی انتظامی، در نطفه خفه شد در حالی است که علیرغم تلاشهای گسترده، تعداد قابل توجهی از رای دهندگان، نام یک نامزد متفاوت را بر زبان جاری می کردند که گویا برای همین امر هم پای صندوق رای آمده بودند…
صندوق اول
با توجه به وقوع سانحه هوایی حامل رئیس دولت سیزدهم و شهادت او و تعدادی از همراهانش از جمله وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز در دل جنگلهای دیزمار شهرستان ورزقان، این اصل از سوی وزیر کشور اجرا و انتخاب رئیس جمهور جدید در روز ۸ تیر ماه ۱۴۰۳، انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم کلید خورد.
با انصراف امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، به ترتیب الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در کورس رقابت نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفتند تا بتوانند با کسب آرای اعتماد مردم، به ساختمان نهاد ریاست جمهوری راه یابند.
از ساعات اولیه تایم تعیین شده برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمام امکانات از حیث آمادگی برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم گردید و عوامل اجرایی این رویداد سیاسی جهت برگزاری عظیم این حماسه تلاش کزدند.
مسجد آیت الله انگجی تبریز در کنار صدها حوزه دیگر به عنوان یکی از شعب اصلی اخذ رای در کلانشهر تبریز به شمار می رود که طی آن، شخصیت‌ها و مقامات استانی دوشادوش مردم در این حماسه سیاسی شرکت کرده و آرای خود را از بین ۴ نامزد تایید صلاحیت شده، به فرد اصلح ریاست دولت چهاردهم به صندوق های رای انداختند.
علیرغم اینکه بر اثر تبلیغات مسموم رسانه های بیگانه، گمانه زنی هایی مبنی بر کاهش تعداد مشارکت کنندگان برای بار دیگ  وجود داشت اما گروه ها و اقشار مختلف مردم با حضور باشکوه یکبار دیگر حماسه آفرینی کردند و صف های طویل مردم دشمن را در بُهت فرو برد.
صندوق دوم

طبق آمار منتشر شده، در شهرستان آذرشهر ۸۷ شعبه، اسکو ۱۲۹ شعبه، اهر ۱۳۴ شعبه، بستان‌آباد ۱۲۷ شعبه، بناب ۱۲۷ شعبه، تبریز ۸۱۴ شعبه، جلفا ۸۱ شعیه، خداآفرین ۵۲ شعبه، سراب ۱۶۷ شعبه، شبستر ۱۱۵ شعبه، عجب‌شیر ۸۷ شعبه، لیلان ۴۶ شعبه، مراغه ۱۸۶ شعبه، مرند ۱۸۲ شعبه، ملکان ۱۱۹ شعبه، میانه ۲۳۶ شعبه، هریس ۹۲ شعبه، هشترود ۹۹ شعبه، هوراند ۵۱ شعبه، ورزقان ۹۸ شعبه، شهرستان چاراویماق ۶۵ شعبه و کلیبر نیز ۷۲ شعبه برای انتخابات ریاست‌ جمهوری در سطح استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده بود.
مدیرکل امور سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۴ هزار و ۶۰۰ نقطه آذربایجان شرقی و با دست‌ اندرکاری ۵۰ هزار نفر از عوامل اجرایی این استان برگزار گردید.
حسن حقیقیان افزود: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۵۰ حوزه انتخابیه در سطح آذربایجان‌شرقی داشتیم که فرمانداران و بخشداران به عنوان روسای هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌های استان به انجام وظیفه پرداختند.
وی اضافه کرد: در فرآیند رای گیری ۳۱۶۳ شعبه انتخابیه داشتیم که از این تعداد ۲۴۲۹ شعب اخذ رای ثابت و ۷۳۴ شعب اخذ رای سیار، ۱۵۸۹ شعب اخذ رای ثابت شهری، ۳۵ شعبه رای سیار شهری، ۸۴۰شعبه اخذ رای ثابت روستایی و ۶۹۹ شعبه رای نیز به صورت سیار روستایی در سطح استان پیش بینی شده بود.
حقیقیان در خاتمه، دلیل کاهش صندوق‌های اخذ رای نسبت به انتخابات مجلس را، شرایط مساعد جوی، مسیر دسترسی به شهر و روستا‌ها و همچنین عدم برگزاری همزمان با انتخابات شورا‌های شهر و روستا‌ها عنوان کرد.
صندوق آخر
پس از اینکه دوره قبلی ریاست جمهوری آنچنان چنگی به دل نزد اما حضور جوانان، نخبگان، روشنفکران، دانشجویان و قاطبه مردم آذربایجان شرقی در پای صندوق های رای، شور و نشاط ویژه‌ای به انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری بخشید؛ حضوری که به مثابه آرمان خواهی و آروزخواهی و امید به آینده است.
در حقیقت، حضور شهروندان آذربایجانی از سالمندان گرفته تا نسل جوان در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، گواه اهمیت این رویداد سیاسی است که حضور آن، به طور حتم روزهای روشن آینده را رقم می زند.
هر صندوق رای کشتزاری است که آماده شده تا بذرپاشی و محصول دلخواه را درو کند، امروزه مهمترین وظیفه هر فرد به ویژه جوانان حضور در پای صندوق‌های رای است که در این دوره نیز به وقوع پیوست و جوانان آمده بودند تا نشان دهند که به آینده خود و تعیین سرنوشت خودحساس هستند و با مشارکت حداکثری، آینده روشن را برای کشور رقم بزنند و جوانان پرنشاط دیار آذربایجان نیز به این اصل مهم جامه عمل پوشاندند.
بدین ترتیب، همگان منتظر می مانند تا روز شنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۳ نتیجه قطعی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور مشخص شده و طیفی از جامعه که هواداران و طرفداران نامزد برتر را در بر خواهد گرفت به شادی و نشاط پرداخته و برای چند ساعت هم که شده به آینده خود امیدوار باشند و ای کاش رئیس دولت چهاردهم نه با کسب ۲۵ درصد بلکه حداقل ۵۰ و حتی درصد بیشتری را به دست آورده و از پایگاه مردمی توانمندی برخوردار گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.