تحلیل آماری شمارش آرا بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور

بررسی نتایج نهایی انتخابات: پزشکیان با ۴۳٪ و جلیلی با ۳۹٪ آراء به مرحله دوم راه یافتند / مشارکت ۴۰ درصد بود / نمودار

آمار منتشرشده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، از روند خطی سهم آرای نامزدها و هم‌چنین آرای باطله حکایت دارد. سازگاری این نتایج با پیش‌بینی‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی جالب‌توجه است.

ذوالفقار دانشی – با آغاز شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری از بامداد امروز، ستاد انتخابات کشور طی ۹ نوبت، آخرین وضعیت آرای شمارش‌شده و تعداد آرای هر یک از نامزدها را اعلام کرد. درنهایت نتایج نهایی ساعت ۱۱:۳۰ اعلام شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین،  از جمع ۶۱ میلیون و ۴۵۲هزار و ۳۲۱ نفر واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۴ میلیون و ۵۳۵هزار و ۱۸۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که از آن میان یک میلون و ۵۶هزار و ۱۵۹ رأی، باطله و مابقی آرای صحیح به چهار نامزد حاضر در رقابت بود. با این حساب میزان مشارکت در انتخابات ۳۹٫۹ درصد بود که می‌توان آن را به ۴۰٪ گرد کرد.

در نمودار ۱، روند تغییرات آراء اعلام‌شده را تا ساعت ۱۱:۳۳ امروز می‌بینید. آرای باطله بر اساس کسر مجموع آرای مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی از مجموع آرای شمارش‌شده به دست آمده است. ساعت اعلام نتایج، بالای هر دسته از اعداد درج شده است.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۱ – برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید

تغییر شیب نمودارها در مراحل پایانی، اثر آراء مناطق پرجمعیت را نشان می‌دهد. آمار منتشرشده در مراحل اولیه مربوط به شعبه‌های کم‌جمعیتی بود که شمارش آن‌ها زودتر به پایان می‌رسید. نزدیکی آرای پزشکیان و جلیلی و حتی پیشتازی جلیلی در برخی ساعت‌ها از پایگاه رأی بالاتر جلیلی در مناطق کم‌جمعیت (روستاها و شهرهای کوچک) حکایت دارد. با ادامه شمارش آرا و ورود شهرهای پرجمعیت‌تر و کلانشهرها، وضعیت پیشرفت آراء تغییر کرد و پزشکیان نه‌تنها از جلیلی جلوتر افتاد، که اختلافش هم رفته‌رفته افزایش یافت.

در نمودار ۲، سهم نهایی نامزدها را از آرای شمارش‌شده می‌بینید. مقایسه این نمودار با جداول قبلی حاکی از افزایش سهم آرای پزشکیان (از ۴۱٪ در نخستین آمار تا ۴۲٫۵٪ در آخرین آمار) و کاهش سهم جلیلی (از ۴۰٫۶٪ در نخستین آمار تا ۳۸٫۶٪ در آخرین آمار اعلامی) است. قالیباف با کمتر از ۱۴٪، پورمحمدی با کمتر از ۱٪ و آراء باطله با ۴٫۳٪ در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۲- سهم نهایی نامزدها از آرای شمارش‌شده. برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

در نمودار ۳، ترند خطی (برازش خطی) روی آمار اعلام‌شده را می‌بینید که با شاخص R2 بسیار بالا (همبستگی آماری، بالاترین مقدار آن ۱ است)، رفتار خطی آرای نامزدها را نشان می‌دهد. روند خطوط برازش‌شده (رگرسیون خطی) نشان می‌دهد که آرای مسعود پزشکیان با نوسان حول ۴۳٫۲ درصد ، سعید جلیلی با ۳۷٫۷درصد، محمدباقر قالیباف با ۱۳٫۸ درصد و مصطفی پورمحمدی با ۰٫۸ درصد از کل آراء شمارش‌شده نوسان می‌کرد و سهم آرای باطله نیز حدود ۴٫۳ درصد آرای شمارش‌شده بود.

با توجه به آمار اعلام شده، مسعود پزشکیان با ۴۲٫۵ درصد آراء و سعید جلیلی با ۳۸٫۶ درصد آراء به عنوان نفرات اول و دوم، راهی مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۳ – برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

شایان ذکر است که نوسان‌های مشاهده‌شده در آراء پزشکیان و جلیلی حول ترند خطی، در محدوده تغییرات تصادفی و طبیعی است.

منبع/ خبر آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.