جزئیات دیدار مخبر با پوتین و رئیس جمهور چین

سرپرست ریاست جمهوری و شی جین پینگ رئیس جمهور چین با یکدیگر در قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش عصرآزادی آنلاین،  محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و شی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان با یکدیگر دیدار کردند.

بنابر گزارش ایسنا، سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه روابط ایران و چین راهبردی بوده و متکی بر منافع و احترام متقابل در حال تعمیق و توسعه است، اظهار داشت: سران دو کشور برای تداوم و گسترش همکاری‌های فیمابین در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی عزم جدی دارند.

شی جین پینگ نیز در این دیدار گفت: سیاست چین برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد.

مخبر و پوتین تجارت آزاد ایران و اوراسیا را مهم دانستند

بنابر گزارش مهر، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ظهر امروز پنجشنبه در حاشیه اجلاس کشورهای سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

مخبر در این دیدار ضمن قدردانی از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی فقدان رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تأثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی گفت: امروز روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، معادلات قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و تجلیل از تلاش‌های ایشان در زمینه استحکام‌بخشی به روابط با کشورهای همسو و همسایه تصریح کرد: شهید رئیسی با رویکرد تحولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو گشود که نه تنها دو کشور بلکه منطقه و جهان از آن نفع خواهند برد.

مخبر با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل و نقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تاکید کرد.

تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان مخبر در دیدار با رئیس جمهور روسیه بود.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم در جهت توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب جهت بهره‌مندی بیشتر از تعاملات با کشورهای عضو این اتحادیه دانست.

رئیس جمهور روسیه در ادامه با اشاره به مواضع مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه تلاش برای شکل‌گیری جهان چند قطبی، بر حمایت روسیه از پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان عضو ناظر تاکید کرد.

پوتین همچنین ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز و همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌آهن رشت-آستارا را مورد تاکید قرار داد.

منبع/ خبر آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.