اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۲۰۳ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

تفاوت آشکار گردشگری اصفهان با آذربایجان شرقی

یک کارگر تامین نیروی اخراجی در محوطه عمارت ساعت قصد خودسوزی با بنزین را داشت که با مساعدت عوامل انتطامات ناکام ماند و شُکر خدا این بار به خیر گذشت!
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
دویست و سومین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز روز ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳ به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید که عمده مباحث نشست این هفته پیرامون بررسی مسائل گردشگری تبریز معطوف گردید که در این خصوص، نطق میان دستور یکی از اعضای شورا حاوی مطالب جالبی بود و نشست این هفته، بر پاشنه مشکلات گردشگری چرخید.
از نکات جالب توجه نشست علنی این هفته می توان به شکل جدیدی از اعتراض یکی از کارگران شهرداری تبریز که گفته می شود از این مجموعه اخراج شده است اشاره کرد که در روز برگزاری نشست شماره ۲۰۳ شورا، در محوطه عمارت ساعت قصد خودسوزی با بنزین داشت.
گرچه این اقدام کارگر تامین نیروی شهرداری با وساطت عوامل انتطامات ناکام ماند اما شهرام دبیری را بر آن داشت تا از شهردار تبریز درخواست کند با رسیدگی به مطالبات کارگران، کار به جاهای باریک نکشد؛ اتفاق تلخی که باید با بررسی علت آن، مانع تکرار حوادثی شد که “الف.ح” مرتکب آن شد و شُکر خدا این بار به خیر گذشت…
قضیه مهم پارک باغشمال
در جلسه این هفته عنوان گردید که پارک تاریخی باغشمال تبریز باید به مکانی خانواده محور و گردشگرپذیر تبدیل شده و تلفیقی از موزه، تئاتر، صنایع دستی منطقه آدربایجان را تداعی نماید که به طور حتم می تواند بسیار تاثیرگذار بوده و درآمدزایی شگرفی را به بدنه شهر ارزانی دارد.
به گفته شهردار کلانشهر تبریز، پس از اتمام موضوع محورهایی که شورای شهر تعیین کرده بود سوله های این پارک به مزایده گذاشته شدند اما گویا برخی مجموعه ها به شهرداری فشار می اورند که سوله ها به آنها واگذار گردد اما شهرداری تاکنون در مقابلشان مقاومت کرده است.
آنطور که یعقوب هوشیار می گوید برای اصلاح سوله ها هزینه میلیونی نیاز است تا به بازارچه تبدیل شود اما شهرام دبیری در این خصوص پیشنهاد کرد تا شهرداری، پیشنهادات خود را در قالب لایحه به شورا ارسال کرده و مورد بررسی شورا قرار گیرد.
رسول برگی – دیگر عضو شورا – نیز با اشاره به اینکه وقتی برای افتتاح این پارک دعوت شدم آن جلسه را ترک کردم زیرا قابلیت افتتاح نداشت تاکید کرد: نباید زمان را از دست داد لدا دو نفر نماینده تام الاختیار را انتخاب کنیم تا با مداکره با شهرداری، نتایج در کمیسیون ارائه‌ گردد.
وی افزود: در این پارک، فضای گردشگری وجود ندارد زیرا گردشگران سوغاتی های تبریز را از برندهای معروف سطح شهر خریداری می کنند در حالی که باید از این مکان بازدید کرده و با خرید از نمایشگاه صنایع دستی، خریدهای خود را انجام دهند.

غفلت از قدرت گردشگری تبریز

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز در نطق میان دستور خود گفت: بحث گردشگری موضوعی است که متاسفانه در جامعه‌ ما مورد غفلت واقع شده و در شهر تبریز نیز وضعیت مطلوبی ندارد.
“سیدکاظم زعفرانچیلر” ادامه داد: ابتدا باید به اهمیت تبریز پی برده و بدانیم که بزرگان و مفاخر بزرگی در این شهر زیسته و در قید حیات هستند، اماکن تاریخی انبوهی نیز در تبریز وجود دارند که متاسفانه آنگونه که باید در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، انجام نمی‌ شود.
وی افزود: سال گذشته در استان اصفهان ۱۶۵ رویداد گردشگری انجام گرفته در حالی که میزان این رویدادها در سطح آذربایجان شرقی ۲۶ مورد بوده که فاصله‌ معنی داری است و آن دسته از رویدادهای ملی که بتواند گردشگر جذب کند، چندان چشمگیر نیست.
زعفرانچیلر اضافه کرد: گردشگری علمی، ظرفیت بزرگی است که امیدوارم مانند گردشگری سلامت دچار آسیب نشود زیرا با هزینه‌‌ ای که دانشجویان عراق و لبنان در ایران تحصیل می کنند می‌ توانند در کشور ترکیه تحصیل کنند اما بنابر تاکید آیت الله سیستانی در ایران درس می خوانند که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: اصفهان و مشهد در موضوع گردشگری به برندینگ تبدیل شده‌ اند اما تبریز هنوز در حوزه‌ برندینگ ورود نکرده است لذا در کنار فعالیت‌های عمرانی که قابل تقدیر است از فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد گردشگری بیش از این توجه شود.
تلاش برای احیای هویت تبریز
شهردار تبریز نیز در این نشست گفت: شهرداری با مرمت خانه‌ های تاریخی، خیز بلندی در احیای هویت تاریخی فرهنگی بر می دارد به طوری که سال گذشته ورود گردشگر به شهر رشد ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.
“یعقوب هوشیار” افزود: شهرداری تبریز علاوه بر تملک اماکن و خانه‌های تاریخی شهر به مرمت و بازسازی مجموعه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی شامل مقبره‌ الشعرا، باغ – موزه ستارخان، احیای خانه باقرخان به مثابه سنگر مشروطه‌ خواهان تبریزی، خانه‌ چای کلکته چی، مجموعه دو کمال و غیره اقدام کرده است.
وی با اشاره به دغدغه شهروندان در خصوص حفظ میراث فرهنگی شهر با بیان اینکه طی دو سال گذشته پروژه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی احیا و مرمت شده است اضافه کرد: با روند رو به رشد فعلی که در حوزه گردشگری تبریز، امیدواریم پیش تر از قبل، رتبه تبریز در حوزه جذب گردشگر ارتقا یابد.
در لحظات پایانی نشست شماره ۲۰۳ شورا نیز برخی از اعضا به بیان تذکرات قانونی پرداختند که طی آن بر ضرورت احداث تندیس شهید مالک رحمتی در پل مالک تاکید شد و به خاطر افتتاح پردیس هنر و رسانه از شهردار تبریز تقدیر و تشکر به عمل آمد و برای بهسازی و مقاوم سازی پلهای سطح شهر هشدار داده شد که به حق، قضیه قابل توجهی است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.