معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی استان خبر داد؛

كشتار ۵،۶۲ درصد گوسفند ذبح شده كشور متعلق به آذربايجان شرقی است

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی آذربايجان شرقی گفت: در سال ۱۴۰۲ كشتار ۵۰۷ هزار و ۲۴۵ گوسفند و بره در كشتارگاه‌ هاي رسمی این استان ثبت شده كه ۵,۶۲ درصد از كل گوسفند و بره ذبح شده در كشور را به خود اختصاص داده است.
“فرهاد ذوقی” در گفتگو با خبرنگاران افزود: اطلاعات آماری كه از طرح آمارگيري از كشتار دام كشتارگاه‌ هاي استان به دست می آيد با ساير اطلاعات موجود در زمينه‌ توزيع جغرافيايي جمعيت، واردات و صادرات و كشتار غيررسمي تلفيق شده و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گيرد.
وی اضافه کرد: محاسبه عرضه سرانه گوشت قرمز به عنوان يكي از شاخص‌های وضعيت اجتماعي و اقتصادی، تخمين برخي از اقلام آماري مرتبط با كشتار دام، از قبيل پوست، روده، كله پاچه و اندرونه، تغييرات ميانگين وزن لاشه به عنوان شاخصي براي شناخت وضع مراتع كشور و برنامه‌ ريزي برای واردات احتمالي گوشت و توزيع صحيح آن در كشور از جمله مواردی هستند كه از اطلاعات آمارگيري از كشتار دام بهره می گيرند.
ذوقی تاکید كرد: در سال ۱۴۰۲ كشتار ۵۰۷ هزار و ۲۴۵ گوسفند و بره در كشتارگاه‌هاي رسمي استان ثبت شده كه ۵,۶۲ درصد از كل گوسفند و بره ذبح شده در كشور را به خود اختصاص داده و ۱۰ هزار و ۱۵۸ تن نيز وزن لاشه‌هاي قابل مصرف بوده است كه به لحاظ وزني ۵.۰۷۳ درصد از كل كشتار كشور را شامل مي‌شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی استان یادآور شد: نكته قابل توجه فاصله از نظر وزني و تعداد كشتارهاي صورت گرفته در سه استان همجوار آدربایجان شرقی شامل آذربايجان غربي، اردبيل و زنجان است كه اختلاف معنی داری با آذربايجان شرقي دارند و به نظر مي رسد بخشي از لاشه هاي گوسفندي در اين استان به استان‌هاي همجوار يا ساير استانها منتقل می شود.
وی خاطرنشان كرد: در سال گذشته از كل بُز و بزغاله كشتار شده در كشور، استان آذربايجان شرقي ۱,۶۹ درصد از كل كشتارها را با سهم وزني ۲.۰۲ درصد به خود اختصاص داده و از لحاظ تعداد در رتبه ۱۶ و از نظر وزنی در رتبه ۱۴ كشور قرار دارد.
ذوقی اظهار کرد: با ذبح ۷۶ هزار و ۴۴۷ گاو و گوساله در سال ۱۴۰۲، تعداد لاشه‌های قابل مصرف گاو و گوساله ذبح‌ شده در كشتارگاه‌‌ هاي استان آذربايجان شرقی به ۶,۵۶ درصد از كشتار گاو و گوساله انجام شده در كشور رسيده  كه با ۱۶ هزار و ۵۴۱ تُن وزن، ۶.۶ درصد از كل كشتار كشور را شامل می شود؛ استان از لحاظ تعداد و وزن، به ترتيب در رتبه پنجم و ششم كشور قرار گرفته است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی آذربايجان شرقي ابراز داشت: اعداد و وزن لاشه‌هاي قابل مصرف شتر و بچه شتر ذبح‌ شده در كشتارگاه‌‌هاي استان در سال ۱۴۰۲ ناچيز بوده به طوری كه ذبح تنها تعداد ۵۹ نفر شتر و بچه شتر با وزن ۱۶ هزار و ۸۳۹ كيلوگرم ثبت شده است.
وی اذعان داشت: روند تعداد لاشه‌های قابل مصرف گوسفند، بره، گاو و گوساله كشتار شده در كشتارگاه‌ها استان، از فصل بهار تا زمستان ۱۴۰۲ نزولي بوده است به نحوی كه حدود ۴۰ هزار كاهش در لاشه قابل مصرف گوسفند و بره در فاصله بين كشتار دام در فصول بهار و زمستان صورت گرفته است.
ذوقی در خاتمه اعلام كرد: ميانگين وزن لاشه‌ های قابل مصرف گوسفند و بره كشتار شده در كشتارگاه‌ها ۲۰ کیلوگرم، بز و بزغاله كشتار شده ۱۸,۶۳ کیلوگرم و گاو و گوساله كشتار شده نیز ۲۱۶.۳۷ كيلوگرم در سال ۱۴۰۲ بوده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.