مدیر بخش فارسی خبرگزاری آنادولو ترکیه در گفتگو با اولین رسانه مجازی آذربایجان تاکید کرد؛

اراده قوی مردم ایران برای افزایش ارتباط با ترکیه

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: به دنبال افزایش روابط رسانه ای نصرنیوز به عنوان نخستین رسانه مجازی منطقه آذربایجان با خبرگزاری آنادولو Anadolu ترکیه و انعقاد قرارداد با این رسانه بین المللی، “امیر کریم زاد شریفی” مدیر مسئول آژانس خبری نصر و “آیدین خطیبی” دبیر بخش تورکی استانبولی این رسانه مجازی در یک ارتباط ویدئویی آنلاین با “اُعوز آککار” مدیر بخش فارسی خبرگزاری آنادولو گفتگو و تبادل نظر کردند و طی آن، مدیر بخش فارسی خبرگزاری آنادولو به سوالات این روزنامه نگار تبریزی پاسخ داد که ماحصل آن از نظرتان می گذرد؛

◾️همانطور که می دانید ایران و ترکیه دو کشور برادر و دوست تاریخی هستند اما روابط اقتصادی فعلی دو کشور کمتر از میزان انتظار است. به نظر شما چه دلایلی وجود دارد که سطح این روابط در حد انتظار نباشد؟
ایران و ترکیه دو کشور بزرگ منطقه بوده و جمعیت هر دو کشور حدودا ٨۵ میلیون نفر است. کشور ایران دارای منابع زیرزمینی زیادی است و ترکیه هم دارای موقعیت ژئوپلیتیک دریایی است و هر دو کشور گذرگاه اوراسیا به شمار می روند. متاسفانه امروزه تجارت رسمی بین این دو کشور تقریبا به ده میلیارد دلار کاهش یافته است. به نظر بنده یکی از علل نزولی بودن حجم تجارت بین ایران و ترکیه بروکراسی های اداری و دومین عامل تحریم های ظالمانه علیه ایران است.
در توضیح بوروکراسی های اداری باید عرض کنم که با این که تجار تورک در حوزه های مختلف در بیشتر کشور های جهان سرمایه گذاری می کنند اما بوروکراسی های اداری در ایران سرمایه گذاری را برای تجار خارجی سخت تر کرده است. لازم به ذکر است دولت ترکیه در راستای تلاش خود برای عضویت در اتحادیه اروپا رفرم های زیادی در مورد سرمایه‌ گذاری تجار خارجی انجام داده است که اگر دولتمردان ایرانی هم رفرم هایی را در این زمینه انجام دهند به گمانم تجار ترک با کمال میل حاضر به سرمایه‌گذاری در ايران خواهند شد.
در مورد تحریم های ظالمانه هم باید عرض کنم که اعمال تحریم ها استفاده ایران از ظرفیت تولید خود را کمتر کرده و این موضوع باعث کاهش تولید محصولات ایرانی برای عرضه در بازار ترکیه و بازارهای بین المللی شده است و متاسفانه ایران معمولاً می تواند فقط منابع زیرزمینی خود در بازارهای بین المللی عرضه نماید.

◾️جناب آککار! شهید رئیسی رئیس جمهور فقید ایران اخیراً به دعوت رئیس جمهوری ترکیه سفر رسمی به کشور شما انجام داده و در این سفر برای ارتقای سطح روابط اقتصادی به ٣٠ میلیارد دلار توافق هایی انجام شد، به نظر شما این موضوع محقق خواهد شد؟ و تحقق این امر مستلزم چه اقداماتی است؟
بله، آقای شهید رئیسی با یک هیئت بلند پایه اقتصادی به ترکیه سفر کرده بودند که دیدارهای بسیار سازنده ای با مقامات بلند پایه کشور مان انجام دادند، بنده به عنوان خبرنگاری که ۲۵ سال سابقه فعالیت در این حرفه در حوزه ایران را دارم در دولتمردان ایرانی اراده کافی برای افزایش روابط با ترکیه را همیشه مشاهده کرده ام. در گذشته هم خصوصاً در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تلاش های زیادی برای تحقق حجم تجارت ٣٠ میلیارد دلاری بین دو کشور انجام شد.
همانطور که می دانید ایران دروازه ورود ترکیه به شرق و ترکیه دروازه ورود ایران به غرب است که در صورت انجام رفرم های اقتصادی قطعا چنان تحولی ایجاد خواهد شد که حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برای دو کشور رقم کمتری تلقی خواهد شد.

◾️نقش رسانه ها در تسهیل روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رسانه های هر دو کشور در تسهیل روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور نقش بسزایی را ایفا می کنند. امروزه در ترکیه رسانه های زیادی وجود دارد که مدیران ارشد این رسانه ها فعالیت های تجاری نیز انجام می دهند. در صورت انجام رفرم ها در بوروکراسی های اداری در ایران این شرکت ها با ورود به بازار ایران قطعاً نقش مهمی در افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایفا خواهند کرد. خوشبختانه امروزه رسانه های هر دو کشور اخبار سازنده ای درباره همدیگر منتشر می کنند و لازم است رسانه های دو کشور ایران و ترکیه اخباری را در جهت تشویق تجار برای سرمایه گذاری در کشور دیگر نیز منتشر نمایند.

◾️به نظر شما تقویت روابط فرهنگی و رسانه ای دو کشور چه تاثیری در همبستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر دو کشور خواهد داشت؟
برای افزایش روابط تجاری و گردشگری و همکاری های دانشگاهی ایران و ترکیه باید یک رسانه مشترکی توسط دو کشور تاسیس شود و این رسانه به زبان های تورکی استانبولی و فارسی فعالیت نماید.
ترکیه سالانه حدوداً دو میلیون گردشگر از ایران جذب می کند که باید بالعکس این موضوع نیز محقق شود، چرا که با افزایش رفت و آمد های مردم دو کشور آشنایی آنها از همدیگر افزایش می یابد و با توجه به اینکه در دنیای امروزی نقش شهروند خبرنگاری با استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش یافته است، به تبع آن نقش این شبکه ها در شناساندن دو کشور نیز افزایش یافته است که باید این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

◾️نقش رسانه ها در توسعه‌ چیست و در کشور شما نقش رسانه ها در توسعه کشورتان چقدر بوده است؟
اگر تاریخ توسعه ترکیه را مدنظر قرار دهیم، خصوصاً از اواسط دهه ۸۰ میلادی و از زمان نخست وزیری مرحوم “تورگوت اوزال” تحول زیادی در توسعه روابط ترکیه با دیگر کشور ها به وجود آمد و شرایط برای شناساندن تجار تورک به جهان فراهم شد.
مرحوم اوزال، در کنار تشویق تجارت خارجی، با تغییر قانون اساسی امکان تاسیس رسانه های خصوصی را هم فراهم کرد که به دنبال آن تعداد زیادی رسانه های خصوصی در ترکیه آغاز به فعالیت کردند. مرحوم اوزال بر این باور بود که با بزرگ شدن رسانه های خصوصی تجارت هم افزایش خواهد یافت.
در ایران نیز رسانه های خصوصی بسیاری فعالیت می کنند که از جمله آن می توان به آژانس خبری نصر که در رتبه بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو ۲۰ رسانه برتر ایران و اولین رسانه برتر استان آذربایجان شرقی شناخته شده بود اشاره کرد که این موضوع نشان دهنده جایگاه ارزشمند رسانه های خصوصی در ایران نیز می باشد.

◾️از توضیحات شما سپاسگذاریم، در پایان اگر صحبتی با مخاطبان ما دارید بفرمایید.
یکی از اهداف بخش فارسی خبرگزاری آنادولو، شناساندن فرهنگ و سنن مردم ترکیه به مردم ایران است و پر واضح است که نصر نیز با فعالیت خود به زبان تورکی استانبولی در اینستاگرام، بالعکس این هدف – یعنی شناساندن فرهنگ و سنن مردم ایران به ترکیه – را دنبال می کند که این امر بسیار ارزشمند و شایان تقدیر است و موفقیت های روز افزون را برای دست اندرکاران این آژانس خبری آرزومندم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.