اهمیت دیدار دوباره رئیس جمهوری منتخب با فعالان و نمایندگان بخش خصوصی کشور از نگاه "عصرآزادی"

تقویت اقتصاد، بدون اشتباهات گذشته

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اتاق بازرگانی ایران برای دومین‌ بار از زمان کارزار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری میزبان مسعود پزشکیان بود؛ دفعه قبل به‌ عنوان نامزد انتخابات و این‌ بار به‌ عنوان رئیس‌‌‏‌ جمهوری منتخب مهمان پارلمان بخش‌ خصوصی کشور بود.
در این نشست، فعالان بخش‌ خصوصی کشور در فضایی آکنده از صمیمت تاکید کردند تا دولت منتخب به بخش‌ خصوصی اجازه دهد که با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کشور، رشد پایدار اقتصادی را رقم بزنند و مسعود پزشکیان نیز، اراده دولت آینده را بر همفکری و همکاری با بخش‌ خصوصی دانست و وعده داد که دولت او برای تصمیم‌ سازی، نظر فعالان اقتصادی را مورد‌ توجه قرار خواهد داد.
در حقیقت، فعالان اقتصادی معتقدند اگر مسیر اقتصاد طبق روال قبل و فعلی تداوم یابد دولت نیازی به اقتصاددان ندارد لذا باید نهادهای تنظیم‌‌‌‌ گر، ماموریت اصلاح سیاست‌ها را به عهده گرفته و دولت با امضای یک محور سیاستی، تقویت اقتصاد ملی را نخ تسبیح سیاست قرار دهد.
در این نشست عنوان گردید که مهمترین موانع محیط کسب‌ و کار از نظر اتاق‌های سه‌‌‌‌گانه تعاون، اصناف و بازرگانی ایران، غیرقابل‌‌‌‌ پیش‌ بینی‌ بودن و بی‌‌‌‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و قوانین، ناعادلانه‌ بودن دریافت مالیات و قوانین تامین‌ اجتماعی و همچنین دخالت نهادهای مختلف در وضعیت اقتصادی کشور است که دولت سیزدهم گرفتار آن شد و دولت جدید باید روند فعلی را تغییر دهد…

◾️دولت چهاردهم توجه بیشتری به اقتصاد داشته باشد

رئیس تبریزی الاصل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد کشور با مشارکت مردم و بخش‌خصوصی محقق خواهد شد گفت: اینکه رئیس‌‌‌‌ جمهور منتخب در راستای وعده‌‌‌‌های خود در ایام انتخابات در اولین دیدار خود در جمع بخش‌ خصوصی حاضر شد امیدآفرین است.
صمد حسن زاده افزود: بخش‌ خصوصی آمادگی همکاری کامل و مشارکت در توسعه مکران را در راستای اجرای سیاست‌ های کلی رهبری در حوزه دریا محور دارد.
وی با اشاره به‌ نامطلوب‌ بودن وضعیت فضای کسب‌ و کار اضافه کرد: خواسته ما این است که دولت چهاردهم توجه بیشتری به بهبود فضای کسب‌ و کار، توسعه اقتصادی و توسعه و بهبود روابط بین‌ المللی را در اولویت خود قرار دهد.

◾️نخ تسبیح سیاستگذاری باید اقتصاد ملی باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در مورد وضعیت حال‌ حاضر اقتصاد کشور گفت: اقتصاد ایران وارث یک ساخت اقتصادی است و فعالیت‌ها در همه بخش‌های اقتصادی باهم مرتبط است زیرا ۶۰ سال ‌سیاستگذاری پولی، مالی، ارزی و صنعتی و مداخلات دولت در قیمت‌گذاری، اقتصاد را به چنین روزی رسانده و انتظار نمی‌رود این ساخت در یک سال‌تغییر کند؛ اما انتظار می‌ رود در مسیر تغییر نقشه حرکت کنیم.
محمد قاسمی ادامه‌ داد: وقتی وضعیت اقتصاد ایران و ترکیه یا ایران و کره‌ جنوبی را باهم مقایسه می‌کنیم، می‌ بینیم هم پیوندی اقتصاد ترکیه و کره‌ جنوبی بسیار بالاست و بخش‌های مختلف اقتصادی در آنجا درهم‌‌‌‌ تنیده است؛ اما ساخت اقتصادی ایران به دلیل تحریم با آسیب جدی مواجه بوده، دولت جایگزین بخش‌خصوصی شده و نرخ تامین مالی بخش‌خصوصی بالاترین نرخ بعد از جنگ است.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌ ها فضای سیاستگذاری را محدود کرده‌ است خطاب به رئیس‌‌‌‌جمهور منتخب تاکید کرد: برای برون‌‌‌‌ رفت از بن‌‌‌‌ بست اقتصاد، بخش‌ خصوصی را صف‌‌‌‌ شکن تحریم کرده و مسائلی نظیر قیمت‌ گذاری دستوری بدون پشتوانه علمی را به‌ صورت کارشناسی حل‌‌‌‌ و فصل نمایید.

◾️دولت جدید برای تصمیم‌ سازی با اصناف مشورت کند

رئیس اتاق اصناف ایران نیز گفت: از دولت چهاردهم انتظار داریم قوانینی را که سالهاست با هدف حل مشکلات اقتصادی و تسهیل محیط کسب‌ و کار تصویب‌ شده اما به اجرا نرسیده‌ است، اجرا کند.
مجتبی صفایی با بیان اینکه در ماده ‌۲ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌ و کار، مشورت با بخش‌خصوصی قبل از هر گونه تصمیم‌ گیری، الزامی عنوان شده است افزود: سال هاست که این ماده‌‌‌‌ قانونی اجرا نمی‌ شود و مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند، ما از رئیس‌‌‌‌ جمهور منتخب و دولت چهاردهم می‌خواهیم این ماده‌‌‌‌ قانونی را اجرا کند.
وی اضافه کرد: اینکه نظر بخش‌ خصوصی در تصمیمات اقتصادی دیده نشود، یک آفت جدی برای اقتصاد است و امیدواریم در دولت جدید این مسئله رفع شود.

◾️نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پررنگ است

نماینده بخش تعاون نیز با تاکید بر اینکه بخش تعاون با تمام توان برای حل مشکلات کشور در کنار دولت چهاردهم خواهد بود گفت: بیش از ۱۰۵‌ هزار تعاونی فعال در حوزه‌های مختلف بیش از ۱،۸ میلیون شغل مولد ایجاد‌ کرده‌اند.
علیرضا جمالی با بیان اینکه بیش از ۹‌ درصد اشتغال کشور در بخش تعاون ایجاد شده‌ است افزود: توسعه بخش تعاون با ایجاد اشتغال ارزان، بهترین راه برای افزایش اشتغال‌ زایی و حل مشکل بیکاری است.
وی با بیان اینکه از ۱۳۰‌ میلیون‌ تن تولیدات کشاورزی کشور و در واقع بیش از ۶۵‌ درصد مربوط به بخش تعاون است اضافه کرد: ۱۴‌ درصد تولید مسکن، ۶۵‌ درصد از خدمات حمل‌ و نقل و ۸‌ درصد بهره‌‌‌‌ برداری معادن کشور توسط بخش تعاون رقم خورده و شرکت‌های تعاونی در سال‌ گذشته ۱،۸ میلیارد دلار صادرات داشته‌‌‌‌ اند.

◾️دستیابی به توسعه با تنش امکان‌ پذیر نیست

رئیس‌ دولت چهاردهم نیز در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که بهبود شرایط اقتصادی کشور بدون همراهی همه جریان‌های سیاسی کشور امکان‌ پذیر نبوده و در شرایطی که در کشور تنش وجود داشته‌ باشد، دستیابی به هدف رشد و توسعه امکان‌ پذیر نیست.
مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه باید دعواها را کنار گذاشته و همه با هم برای اعتلای کشور تلاش کنیم اضافه کرد که در آینده کارگروه‌هایی با حضور فعالان بخش‌ خصوصی و نخبگان دانشگاهی تشکیل خواهد شد که دولت خروجی و جمع‌ بندی نظرات این افراد را برای تصمیم‌ گیری های کلان مدنظر قرار خواهد داد.
وی اظهار کرد که برای توسعه پایدار کشور لازم است صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کشور از تهران به استان‌های ساحلی منتقل شوند تا از این طریق هم هزینه عملیاتی بنگاه‌ها کاهش یابد و هم مشکل کمبود آب که صنایع با آن مواجه هستند مرتفع گردد.
بدین ترتیب و طبق توصیه مکرر متخصصان حوزه اقتصاد، دولت چهاردهم نباید برای ناترازی بودجه‌ خود دست در جیب بنگاه‌ها کند، بلکه باید حلّال ناترازی بقیه بخش‌ها بوده و محدودیت صادراتی را برای کمک به ارزآوری کشور برطرف کند تا با رشد اقتصادی چشمگیر، مردم کشور به رفاه و آسایش قابل وصفی دست یابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.