در دومین مجمع جهانی رسانه در شهر شوشای آذربایجان عنوان شد؛

اطلاعات نادرست اعتماد به رسانه ها را متزلزل می کند

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان از نحوه انتشار اخبار نادرست در اثنای جنگ دوم قره باغ انتقاد کرد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: دومین مجمع جهانی رسانه با حضور بیش از ۱۵۰ نماینده از ۵۰ کشور جهان و با هدف اتحاد جهت فعالیت حرفه ای رسانه ها و با حضور الهام علی یئف رئیس‌ جمهوری آذربایجان در شهر Şuşa شوشا آغاز شده بود با پنل های تخصصی درباره درک دامنه دسترسی اطلاعات نادرست، پس از دو روز به کار خود پایان داد.

◾️دروغ‌ پراکنی یک سلاح قدرتمند برای جنگ اطلاعاتی است

معاون مدیرکل خبرگزاری تاس طی سخنانی در این پنل، دروغ‌ پراکنی را به‌ عنوان سلاحی تعریف کرد که توسط یک کشور یا قدرت علیه کشور یا قدرت دیگری استفاده می‌شود.
میخائیل گوسمن تاکید کرد که دروغ‌ پراکنی یک سلاح قدرتمند برای جنگ اطلاعاتی بوده و در آینده به‌ دلیل افزایش اخبار نادرست، تنها رسانه‌های حرفه‌ای امکان تداوم فعالیت خواهند داشت.
منتصر مرعی، مدیر ابتکارات رسانه‌ای الجزیره نیز موارد پخش اطلاعات نادرست در رسانه‌های آمریکا و غرب را با ذکر چند مثال توضیح داد و گفت: اخبار یکجانبه درباره تحولات غزه به صورت عامدانه تهیه می‌شوند.
والریا جیانوتا، رئیس دفتر مرکز مطالعات سیاست بین‌ المللی موسوم به CeSPI در ترکیه نیز به اهمیت دسترسی به منبع اصلی خبر برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست اشاره و تاکید کرد که باید یک مکانیسم جهانی برای مقابله با دروغ‌ پراکنی و دستکاری ایجاد شود.

◾️در رسانه‌ ها، آذربایجان را به عنوان متجاوز معرفی کردند

دستیار رئیس‌ جمهوری آذربایجان نیز در این مجمع با ارائه نمونه‌هایی از اخبار جعلی علیه کشور آذربایجان در رسانه‌های خارجی در جریان جنگ دوم قره‌ باغ تاکید کرد که در این نبرد به طور جدی با اطلاعات نادرست مبارزه شده است.
حکمت حاجی یئف در راستای افشاگری درباره اینگونه اخبار جعلی با بیان اینکه اطلاعات نادرست اعتماد جامعه به رسانه‌ها را متزلزل می‌کند گفت: در واقع قربانیان اصلی اطلاعات نادرست، اصحاب رسانه هستند.
وی با ذکر این نکته که اکنون اطلاعات نادرست به ابزاری تبدیل شده که توسط آن یک دولت، امنیت کشور دیگری را تهدید می‌کند اضافه کرد: اهمیت این موضوع تا حدی است که اطلاعات نادرست حتی می‌تواند باعث درگیری و جنگ شود.
حاجی یئف با یادآوری اینکه آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ اول قره‌ باغ در معرض اطلاعات نادرست قرار گرفت یادآور شد: اگرچه ما مورد اشغال قرار گرفتیم اما در رسانه‌ های خارجی، آذربایجان را به عنوان متجاوز معرفی کردند.
وی با بیان اینکه کشور آذربایجان در جریان جنگ دوم قره‌باغ به طور جدی با اطلاعات نادرست مبارزه کرد اظهار کرد: حقیقت یک ارزش بسیار حساس است، نه تنها روزنامه‌ نگاران، بلکه جامعه نیز باید احساس مسئولیت کنند.
دستیار رئیس جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: شکست در برابر اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی نباید در حوزه هوش مصنوعی تکرار شود لذا سازمان ملل باید در این زمینه اقدام کند زیرا تلاش مشترک نهادهای بین المللی جهت انتشار اطلاعات دقیق بسیار ضروری است.

◾️شرایط فعالیت حرفه ای رسانه های منطقه بررسی شد

در بخش پایانی دومین مجمع جهانی رسانه در شهر شوشای آذربایجان، نخستین نشست هیئت مدیره اتحادیه خبرگزاری‌ های تورک موسوم به ATNA برگزار گردید که در آن، ووقار علی‌ یئف رئیس آژانس خبری دولتی آذربایجان، بکزات جوسیپ رئیس شرکت رسانه‌ای قزاقستان، مدربیک شرمتال‌ یئف مدیر آژانس خبری ملی قرقیزستان، دوردونا صالح‌ اووا سردبیر خبرگزاری ازبکستان و رابرت کاراز مدیر خلاق آژانس خبری مجارستان حضور داشتند.
یوسف اوزکر عضو هیئت مدیره خبرگزاری آنادولو، جهانگیر ایشبیلیر مشاور مطبوعاتی سفارت ترکیه در باکو، هازل دوران، مدیر ارتباطات استراتژیک و مدیریت برند و تولگا اوزگنچ، مدیر اخبار آسیا-قفقاز آنادولو نیز در این نشست حضور داشتند و به بررسی شرایط فعالیت حرفه ای رسانه های منطقه و جهان پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.