اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۲۰۵ پارلمان شهری تبریز به روایت تحلیلی "عصرآزادی"

شوک ملی در روز ملی تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
دویست و پنجمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز روز ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالگرد صدور فرمان مشروطیت به فرمان مظفرالدین شاه و روز ملی تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و البته در غیبت تعجب برانگیز شهردار تبریز و پرویز هادی که در سفر خارج از کشور به سر می برد در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.
عمده مباحث نشست ماندگار این هفته پیرامون برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای ششم برای سال آخر معطوف گردید که در این خصوص، برخلاف اینکه رئیس شورای شهر تهران در سمت خود ماند اما، رئیس شورای شهر تبریز تغییر یافت و نشست این هفته، بر پاشنه رقابت برای کسب کرسی های هیئت رئیسه چرخید.
نکته جالب توجه اینکه در غیاب عدم کاندیداتوری شهرام دبیری برای ریاست شورای شهر تبریز، غلامرضا احمدی از طیف اکثریت و حکیمه غفوری از طیف اقلیت کاندیدای ریاست شدند که در نهایت غلامرضا احمدی با ۷ رأی رئیس سال چهارم شورای شهر تبریز شد، روح‌ الله دهقان نژاد با ۸ رأی در سمت نائب‌ رئیسی و احد صادقی نیز با ۹ رأی اعضای شورا در سمت دبیری شورای شهر تبریز ابقا گردیدند.
اما فریدون بابایی اقدم با ۷ رأی به‌ جای یاسین بجانی، سخنگو شورای شهر و دبیر دوم هیئت رییسه شد و محمد حسن اسوتچی عضو ادوار شورا نیز با ۸ رأی اعضا به سمت خزانه داری رسید؛ تغییری که شاید به مذاق برخی جریان ها خوش نیاید و آغازگر مباحث خبرسازی در خلال نشست های علنی گردد که باید منتظر ماند…
خیز بلند ساعت نشینان برای انتخابات ۱۴۰۴
عمر فعالیت شورای ششم به سرازیری افتاده و زمزمه‌های انتخاباتی و آماده شدن کاندیداهای بالقوه در فضاهای سیاسی شهر شنیده و دیده می‌شود زیرا گفته می شود که سال آخر شورای شهر با انتخابات عجین شده و رویکردهای آتی و احتمالی نیز معطوف به آن خواهد بود، لذا دو طیف اقلیت و اکثریت فعلی شورا هم این را به خوبی می‌ دانند و برای حفظ کرسی‌های خود در شورای دوره هفتم برنامه‌ ریزی کردند.
هرچند این دو طیف‌ بندی در کشمکش‌های درون‌ شورایی و نسبت با شخص شهردار به خلاف ادوار پیشین است اما طیف اکثریت ۷ نفره که اکثریت هیئت رئیسه را در اختیار دارد، تلاش کرد تا دست بالاتر را در سال آخر شورا حفظ نماید و به این موفقیت دست یافت.
انصراف و استعفای خردمندانه رئیس فعلی شورا
انصراف خردمندانه شهرام دبیری به رئیس شورای شهر تبریز مورد توجه برخی از رسانه های آذربایجان شرقی قرار گرفت که مدتهاست با شهرام دبیری میانه خوبی نداشتند اما دقایقی پس از اینکه او از نامزدی برای ریاست چهارمین سال شورای ششم شهر تبریز انصراف داده و این قضیه مورد تصویب اکثریت اعضای شورا قرار گرفت موج استقبال از این حرکت، در رسانه ها منتشر شد.
شهرام دبیری که از او به عنوان “رئیس همیشه رئیس” یاد می شود بعد از اعلام انصراف خود از مشارکت در گردونه رقابت های ریاست شورا گفت: به دلیل قبول سمت های مدیریتی از سوی رئیس جمهور دولت چهاردهم و‌ کثرت سایر مسئولیت‌ها، در این دوره توانایی قبول مسئولیت‌ در شورای شهر را ندارم.

چهره خبرساز دوره چهارم در راه ترکیب فعلی

در اواسط تایم جلسه شماره ۲۰۵ شورای شهر تبریز بود که دبیری پس از مکالمه تلفنی با تهران که گویا در همان دقایق قطعیت یافته بود اعلام کرد که به دلیل انتخابش به عنوان معاون پارلمانی و امور مجلس، از سمت خود از عضویت در ترکیب شورای شهر تبریز نیز استعفا می کند.
پس از اینکه استعفای شهرام دبیری از عضویت در شورا و حضور وی در ترکیب هیئت دولت تثبیت گردید زمزمه های ورود اولین عضو علی‌ البدل شورای ششم شهر تبریز در انتخابات سال ۱۴۰۰ به عمارت ساعت قوت گرفت که سابقه عضویت در شورای چهارم تبریز را در کارنامه خود داشته و احتمالاً به حضورش در پارلمان شهری جواب مثبت خواهد داد.
شهرام دبیری شورا همان شهرام دبیری دولت
شهرام دبیری در دفاع از استعفای خود به خبرنگاران گفت: مردم به من رای داده اند که در شورای شهر باشم اما از طرف دیگر نیز، مردم رئیس جمهور را انتخاب کرده اند لذا در جهت دفاع و حمایت از رای مردم، پیشنهاد رئیس جمهور منتخب را قبول کردم تا بتوانم در راستای اهداف دولت چهاردهم تلاش نمایم.
وی با اشاره به اینکه هرگز دنبال جناح بندی نبودم ولی اگر جناح هایی شکل گرفت در اصل قضیه که تلاش برای پیشرفت شهر بوده خللی وارد نکرده است افزود: در سِمت جدیدی که آن هم کار شورایی است برای دفاع از آذربایجان و مردم این دیار تلاش خواهم کرد.
تغییرات جزئی اما یکدست هیئت رئیسه سال آخر
نکته جالب توجهی که باید فعالان سیاسی از آن درس بگیرند وفای به عهد شهرام دبیری برای ۶ نفر از هم طیفی های خود بود که همانا ترکیب هیئت رئیسه را در قبضه اکثریت ماندگار کرد تا عمر شورای ششم با همین فرمان به انتها برسد.
در حقیقت، انتخابات هیئت رئیسه سال آخر ششمین دوره شورای شهر تبریز نشان داد طیف اکثریت ۷ نفره شورا که خواستار حفظ ترکیب فعلی یا حداقل تغییر جزیی به نفع جریان خود بودند آنطور که پیش‌بینی شده بود شهرام دبیری رئیس فعلی به دلیل مشغله حضور خود در ترکیب دولت چهاردهم از کاندیداتوری ریاست انصراف داد و با وفادار ماندن به ۶ نفر دیگر طیف خود، ریاست شورا را به یکی از این افراد واگذار کرد و قرعه به نام غلامرضا احمدی افتاد.
جالب اینکه طیف اکثریت با اجماع خود همچنین دو کرسی سخنگویی و خزانه‌ داری را نیز به نفع خود تغییر داده و اکنون همه کرسی‌های هیئت رئیسه در اختیار طیف اکثریت و منتقدان یعقوب هوشیار – شهردار تبریز – قرار گرفت که شهرام دبیری، غلامرضا احمدی، روح الله دهقان‌ نژاد، روح الله رشیدی، فریدون بابایی‌ اقدم، محمدحسن اسوتچی و احد صادقی را شامل می گردد.
خروج مجدد شورا از دور باطل اختلافات گروهی
بدین ترتیب و به اعتقاد برخی از کارشناسان، هیئت‌ رئیسه سال سوم، شورای شهر را به مدار کارآمدی بازگرداند و به همین خاطر بود که شهرام دبیری با سابقه‌ چندین سال مدیریت و ریاست شورایی، تقویت نقش نظارتی شورا و پاسخگو کردن شهرداری و فعال‌تر شدن کمیسیون‌های شورا در جایگاه تقنینی و حتی استفاده از طیف موسوم به اقلیت در مقام سخنگویی هیئت‌ رئیسه، سبب شد تا این کار آمدی و عملکرد مثبت بیشتر به چشم آید و لذا عزم آنان برای حفظ نِسبی ترکیب فعلی در سال آخر باعث شد تا شورا بار دیگر وارد دور باطل اختلافات و نزاع‌های گروهی نگردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.