معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهوری منتخب زیر ذره بین "عصرآزادی"

تیم پزشکیان تکمیل می شود

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
بالاخره انتظارات به سر رسید و رئیس دولت چهاردهم دو روز مانده به پایان مهلت قانونی خود در معرفی وزرای کابینه به مجلس و طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی، لیست گزینه های پیشنهادی خود را به پارلمان تقدیم کرد تا پس از طی مسیر قانونی و بررسی های کارشناسی تر، برای تشکیل کابینه جدید آرای اعتماد نمایندگان مردم اتخاذ گردد.
در یک نگاه کلی به لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به هیئت رئیسه مجلس نشان می‌ دهد که بخش اعظمی از گزینه های کلبینه دولت چهاردهم لزوماً چهره‌های سیاسی و شاخصی نبوده و نفوذ جریان‌های سیاسی – که این روزها بر آن تاکید می شد – به این سادگی علنی و نمایان نشده است.
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌ های تخصصی دارند و بعد از آن، مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی بهارستان وارد بررسی صلاحیت وزرا شده و تکلیف تصدی وزارتخانه های کابینه چهاردهم را مشخص نماید…

گزینه وزارت آموزش و پرورش

“علیرضا کاظمی” تحصیل‌ کرده حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است و پیش از اینکه در سال ۱۴۰۰ با حکم شهید رئیسی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شود معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه و قبل از آن مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بوده است.
گزینه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات
“سید ستار هاشمی” با تخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و استاد جوان هوش مصنوعی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، و معاون فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله سوابق اوست.
گزینه وزارت اطلاعات
حجت الاسلام “سید اسماعیل خطیب” بخش عمده‌ای از سوابق امنیتی خود را در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گذرانده است. در سال ۱۴۰۰، به عنوان وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم منصوب شد و قبل از آن، در تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم فعالیت می‌کرد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
“عبدالناصر همتی” دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است، او از سال ۱۳۸۰ رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک بود و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ رئیس بیمه مرکزی ایران بوده است. همتی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد تأسیس صندوق ذخیره ارزی را داد که بعداً با نام حساب ذخیره ارزی بنیان شد، طراحی و اجرای خصوصی سازی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۲ نیز برعهده او بود.
وزارت امور خارجه
“سید عباس عراقچی” دیپلمات و سیاستمداری است که از سال ۱۴۰۰ به‌ عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند، او از اعضای تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده که در وین حضور داشت، او طی سالهای متمادی در کسوت سفیر و امور خارجه فعالیت داشته و در سال ۱۳۹۲ از سوی محمد جواد ظریف، به عنوان معاون امور حقوقی و بین‌ الملل وزارت امور خارجه منصوب شد.
گزینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
“محمدرضا ظفرقندی” فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد. ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت در هیأت امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور، ریاست کل سازمان نظام پزشکی ایران و دهها مورد مرتبط با حوزه پزشکی از جمله سوابق ظفرقندی است.
گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
“احمد میدری” اقتصاددان و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است، او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. میدری دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.
گزینه وزارت جهاد کشاورزی
“غلامرضا نوری قزلجه” از دهه ۷۰ به استخدام وزارت جهاد کشاورزی درآمد و سابقه ۳۰ سال خدمت در این وزارتخانه را در مقاطع مدارج مختلف از کارشناسی تا مدیریت شهرستان را در کارنامه دارد، وی همچنین در دوره‌ای به عنوان قائم مقام و مشاور وزیر نیز سابقه خدمت در مجموعه جهاد کشاورزی را دارد.
گزینه وزارت دادگستری
“امین حسین رحیمی” که گزینه پیشنهادی پزشکیان برای تصدی در وزارت دادگستری است در دولت شهید رئیسی هم وزیر دادگستری بود، پیش از این در مشاغل مختلف قضائی همچون معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و مشاور رئیس قوه قضائیه حضور داشته و دادستانی دیوان محاسبات کشور نیز از جمله مناصبی است که در کارنامه او به چشم می‌ خورد.
گزینه وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح
“امیر عزیز نصیرزاده” پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش، به گردان تاکتیکی هواپیمای F14 پیوست. از اواسط جنگ ایران و عراق به‌ عنوان خلبان جنگنده F14 در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت. نصیرزاده در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرده و هم‌ اکنون به‌ عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌ کند.

وزارت راه و شهرسازی

“فرزانه صادق مالواجرد” یک معمار و شهرساز است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاستگذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد. او به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فعالیت می‌کند که نقش مهمی در تعیین سیاست‌های معماری و شهرسازی ایفا می‌نماید.
گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت
“محمد اتابک” با داشتن سابقه مدیریت در پروژه‌ های زیرساختی بزرگ و همچنین فعالیت در صنایع مختلف از جمله فولاد و معدن، در دوره‌ای معاون اقتصادی و مدیر عامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان بوده است.
گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
“حسین سیمایی صراف” هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کند. در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شده و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز اشاره کرد.
گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
“سیدعباس صالحی” در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در دوران وزارت علی جنتی بود. حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد، او عضو هیأت مدیره و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور است.
وزارت کشور
“اسکندر مؤمنی” ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، عضویت در سپاه در زمان جنگ ایران و عراق و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان را نیز در سوابق خود دارد. او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی بوده و از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌ عنوان مشاور رئیس‌ جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.
گزینه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
“سیدرضا صالحی امیری” مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت را در کارنامه خود دارد.
وزارت نفت
“محسن پاک‌ نژاد” دانش‌ آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، او از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در وزارت نیرو آغاز کرد. مدیر طرح توسعه میادین گازی، عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری از جمله سوابق محسن پاک‌نژاد است.
گزینه وزارت نیرو
“عباس علی‌آبادی” وزیر صمت دولت سیزدهم، سابقه کار در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی را داراست. از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود.
گزینه وزارت ورزش و جوانان
“احمد دنیامالی” سوابقی نظیر معاونت فنی و زیربنایی راه آهن کشور، معاونت فنی و مهندسی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاونت وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاون فنی – مهندسی شهرداری تهران، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه وابسته به جهاد دانشگاه و اولین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی را در کارنامه دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.