نگاهی بر فعالیت حرفه ای زنده یاد حمید آرش آزاد به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت این شاعر تورک زبان؛

استاد آرش آزاد مبتکر طنزهای مطبوعاتی بود

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: زنده یاد “حمید آرش‌آزاد” شاعر، نویسنده و طنزپرداز تورک زبان و از پیشکسوتان مطبوعات و طنز منطقه آذربایجانِ ایران بود که حدود ۴۰ سال سابقه فعالیت در مطبوعات استان آذربایجان شرقی به ویژه روزنامه “فروغ آزادی” را داشته است.
مرحوم آرش‌ آزاد در ۴ دی ماه ۱۳۲۷ در کوچه باغ دربندی واقع در محله کوره باشی تبریز به دنیا آمد و در ۲۳ مرداد ماه ۱۳۸۹ نیز در این شهر درگذشت.
وی فعالیت جدی روزنامه‌ نگاری خویش را با روزنامه فروغ آزادی تبریز در سال ۱۳۶۹ شروع کرد و از سال ۱۳۷۹ تا هنگام فوت نیز با روزنامه امین همکاری داشت.
مرحوم آرش‌ آزاد از سال ۱۳۷۴ همکاری خود با مؤسسه گل آقا را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر در هفته‌ نامه و ماهنامه “گل آقا” و نیز “بچه‌ها… گل آقا” به چاپ رساند و آثار طنزآمیزش با عناوینی همچون گول اوْغلان، قیزیل باش، طوطی بالاسی، بچه طوطی، بیگلر بیگی، وروجک تبریزی، لک لک کوتوله، خان‌ دایی، کوره‌ باشی اوشاغی، آراز و غیره به چاپ رسیده‌ است.
نکته قابل توجه این است که، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان تورکی را در هفته‌ نامه گل آقا به چاپ رساند و البته با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد نیز همکاری داشت.
این استاد ادبیات تورکی از سوی دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره “آنامین یایلیغی” به‌ عنوان دومین طنزنویس برتر ۹۰ سال اخیر برترین‌های فرهنگی ـ ادبی منطقه آذربایجان انتخاب گردید وآخرین کتابش تحت عنوان “اوخو آت یایین گیزلت” در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.
از زنده یاد استاد آرش‌ آزاد تا به امروز، کتاب‌های مفتون خاک اثر «طالب آب آیدین»، «یاغی» اثر «یاشار کمال»، «گرگ‌های قانلی‌ دره» اثر «دورسون چاملیجا» و «مسافران سیاره‌ی آلفا» اثر «امیل پتایا» ترجمه و منتشر شده و علاوه بر آن وی کتاب «هوپ – هوپ‌نامه» اثر «میرزا علی‌ اکبر طاهرزاده موسوم به صابر» را از الفبای سیریلیک روسیه به خط رایج در ایران برگردانده و به چاپ رسانده است.

از اشعار تورکی و فارسی وی نیز دو کتاب به نام‌های «جیزیغیندان چیخما بالا» و «جولو – جولویه قالمادی» منتشر شده که بلافاصله در نخستین ماههای بعد از چاپ، به فروش رسید و نایاب شد.
شایان ذکر است زنده یاد “حمید آرش آزاد” با بسیاری از شاعران، نویسندگان و مترجمان مطرح عصر خود نیز ارتباط کاری و دوستانه داشت که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد یحیی شیدا، مرحوم کیومرث صابری، مرحوم عمران صلاحی و سایرین اشاره کرد که این نویسنده پرکار و بی‌ادعای آذربایجان را به چهره ای دوست داشتنی و پرطرفدار تبدیل نماید… روحش شاد و یادش گرامی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.