اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۲۰۷ پارلمان شهری تبریز به روایت تحلیلی "عصرآزادی"

فاز مثبت در عمارت ساعت

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
دویست و هفتمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز روز ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ به ریاست غلامرضا احمدی – در دومین جلسه پس از انصراف شهرام دبیری از ریاست شورا – و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد و در آن پرویز هادی، حکیمه غفوری، علیرضا نوای باغبان و سیدکاظم زعفرانچیلر غائب بودند.
نکته جالب توجه در نشست این هفته، عضویت رسمی اسماعیل چمنی به عنوان عضو جدید اما باسابقه شورای تبریز برای سال آخر دوره ششم بود که پس از تایید استعفای شهرام دبیری از سوی شورای شهر، او با ابلاغ فرمانداری به عضویت شورا درآمد تا حضورش، تداعی گر شور و هیجان دوره چهارم شود.
آنطور که چمنی ادعا داشت او در انتخابات سال ۱۴۰۰ توانسته بود به عنوان سیزدهمین منتخب مردم وارد شورای شهر تبریز شود اما به دلیل پاره ای از مسائل و جریانها از راهیابی به عمارت ساعت بازماند اما سرنوشت طوری رقم خورد که مجدداً به ترکیب شورا بازگردد…
فرماندار تبریز چه گفت؟
فرماندار تبریز با تاکید بر اینکه هرآنچه که بر خیر و صلاح شهر باشد، آن را انجام می‌دهیم گفت: شهروندان تبریزی نیز قدردان زحمات اعضای شورا و شهرداری مبنی بر ساماندهی وضعیت آسفالت، ترافیک و غیره هستند اما معتقدم اقدامات مربوطه با توجه به نیازهای شهری اولویت بندی شوند به طوری که در پروژه‌ پل روگذر معلم ثابت کردیم که می‌ توان با انجام یک کار جهادی رضایت مردم را کسب نمود.
یونس فاتح با اشاره به اینکه اعضای شورا مسئولان را به صحن علنی دعوت کرده و چالش‌های مربوط به وظایف آن‌ها را مطالبه نمایند افزود: از زمان حضورم در فرمانداری بیش از ۹۰ درصد مصوبات شورای شهر تبریز تصویب شده است، لذا خواهشمندم در بحث تحلیل مصوبات شورای شهر دقت لازم به عمل آید.
وی اضافه کرد: فرمانداری نمی‌تواند با اصرار، مصوباتی که دارای ابهام هستند را تطبیق دهد به طوری که تاکنون هرآنچه که در جهت توسعه‌ شهر و شهروندان بوده در حد توان انجام داده‌ایم اما هر موردی که احساس کرده‌ایم دچار ابهام اعتباری بوده و سودی برای پیشرفت شهر ندارد را رد کرده‌ ایم.
فرماندار تبریز تشریح کرد: مجلس شورای اسلامی هر سال کارنامه‌ ای ابلاغ می‌ کند که میزان حضور و غیاب و نطق اعضای مجلس را بیان می‌کند، ما نیز می‌خواهیم عضوی که برای مردم تلاش می‌کند و وقت می‌گذارد با فردی که حضورش هیچ سودی برای مردم ندارد، تفکیک داده شود و لذا خواهشمندم این امر در دستور کار قرار گرفته و دفترچه‌ ای با این ماهیت در اختیار مردم قرار گیرد.
از کمیسیون عمران چه خبر؟
در بخش دیگری از نشست علنی شماره ۲۰۷ شورای شهر تبریز رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری از برگزاری ۳۴ جلسه تخصصی طی سال سوم دوره ششم این شورا خبر داد و به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون متبوع خود پرداخت.
روح الله رشیدی از ۵ مورد از مجموع جلسات تشکیل شده به صورت مشترک با کمیسیون شهرسازی و معماری سخن به میان آورد و افزود: بررسی عملکرد عمرانی مناطق، رفع مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی، پروژه های شاخص عمرانی، ترافیک شهر تبریز، مسائل ساختاری حوزه عمران و حمل و نقل، وضعیت مترو، معاونت عمرانی، و شرکت‌ ها و سازمان‌های عمرانی و وضعیت تاکسیرانی، در این جلسات بیشترین سهم را از دستور جلسات داشتند.
وی اظهار کرد: در این جلسات برنامه عملیاتی خط ۲، لینک ارتباطی خط ۲، فاینانس خط ۲، سیگنالینگ و همچنین تهویه خط یک متروی تبریز مورد پیگیری قرار گرفته و در عین حال مسیرگشایی شهید آل هاشم، احداث پل های معلم و قراملک، تولید قطعات سگمنتال، بررسی دلایل تاخیر پروژه ها، احداث دوربرگردان حیدر آباد، شهرک جوانان، ساماندهی اتوبان شهید کسائی، بررسی موانع اجرای پروژه خلعت پوشان، بررسی ساز و کار اجرایی پروژه مشارکتی پارک حاشیه‌ ای و تفاهم نامه همکاری پلیس راهور از دیگر موارد عملکردی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تبریز بوده است.
رشیدی عنوان کرد: تکمیل میدان آذربایجان، اجرای ۵۰۰ هزار تُن آسفالت شهری و همچنین تقویت همکاری و بررسی نحوه عملکرد سایر دستگاه‌ها خدمات رسان در ارتباط با پروژه هایی مانند اجرای تونل انرژی در این کمیسیون پیگیری شده است.
به گفته او، عملکرد عمرانی مناطق ۱۰ گانه هر هفته بررسی می شود که پیگیری آخرین وضعیت پروژه بازآفرینی چوخورلار، میارمیار، عتیق و بهشت ماندگار از جمله آنهاست که در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا بر تسریع در تعیین تکلیف آنها تاکید شده است.

مراسم تحلیف چگونه بود؟

جذاب ترین بخش نشست علنی این هفته شورای ششم شهر تبریز اما، مراسم تحلیف اسماعیل چمنی به عنوان جانشین شهرام دبیری بود که طی قرائت سوگندنامه، او رسماً به عضویت شورای شهر تبریز درآمد.
اسماعیل چمنی که همواره از سوی رسانه ها در ادوار پیشین شورای شهر تبریز یک چهره خبرساز شناخته می شود ضمن تشکر از اصحاب رسانه، پیشنهادات و انتقادات خبرنگاران را عامل مهمی برای توسعه شهر دانست و گفت: امیدوارم در زمان باقی مانده از ششمین دوره شورا، این عزیزان یاریگر پارلمان شهری باشند چرا که شورای شهر محل خردجمعی بوده و از این حیث، رسیدن به وحدت و همدلی مدیریت شهری در کنار افزایش رضایتمندی دغدغه اصلی ماست لذا امیدوارم حضورم در شورای شهر، وحدت بیشتر بین اعضای شورا و مدیریت شهری تبریز را فراهم کند.
نکته جذاب تر اینکه اسماعیل چمنی، عضو جدیدالورود و باسابقه شورای شهر تبریز در اولین جلسه حضور خود با رای اکثریت اعضای شورا در کمیسیون های برنامه و بودجه، محیط زیست و خدمات شهری، سرمایه گذاری، ماده ۱۰۰ و بند ۲۰ ماده ۵۵ انتخاب شد و در عین خوش اقبالی، با نظر مساعد اعضا به عنوان نماینده شورای کلانشهر تبریز در شورای شهرستان انتخاب گردید.
در تذکرات چه گذشت؟
تذکرات اعضای شورا در لا به لای مباحث و لوایح، از جمله بخش های جذاب ادوار شورای شهر تبریز بوده است که در اکثر موارد به سوژه خبری رسانه ها تبدیل می شود، پس از اینکه نطق میان دستور محمدحسن اسوتچی در نشست شماره ۲۰۷ شورا حذف شد نوبت به تذکرات قانونی برخی از اعضا پیرامون مسائل و مشکلات جاری شهر رسید.
احد صادقی دبیر سال آخر دوره ششم شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه شرکت تدبیر اندیش برای فضای سبز انتخاب شده است گفت: جهت ادامه فعالیت این شرکت نیاز به بازنگری وجود دارد زیرا اتهاماتی به سمت شورا گرفته می شود.
وی افزود: در مورد نحوه عملیات و فرآیند اجرایی شرکت تدبیر اندیش باید نظرات کارشناسان را دریافت کرده و بدون چالش های بیرونی، شورا در این رابطه تصمیم بگیرد تا با اتخاد تصمیم صحیح، اجازه سوء استفاده مغرضان در فضای آلوده به وجود نیاید.
روح الله رشیدی – دیگر عضو شورا – نیز تاکید کرد: به حرمت کارگران خدوم شهرداری، فعالیت دو ماهه شرکت تدبیر اندیش را تمدید کردیم تا در این خصوص، اقدامات لازم را تدبیر کرده و دچار چالش نشویم.
شهردار کلانشهر تبریز در این لحظات با اشاره به اینکه برخی از اعضای شورای شهر کم لطفی می کنند گفت: پروژه مقبره الشعرا ۱۵ سال قبل مخروبه ای بیش نبود اما با وجود بعضی از نواقصات، در مسیر اجرا قرار گرفته و نباید کم لطفی شود.
یعقوب هوشیار درباره شرکت تدبیر اندیش نیز تاکید کرد: امنیت شغلی کارگران برای ما در اولویت قرار دارد لذا نسبت به سنوات گذشته حق و حقوق کارگران ساماندهی شده و این، بی انصافی است که بگوییم در خصوص وضعیت کارگران هیچ کاری انجام نشده است کمااینکه در مهر ماه ۱۴۰۳ برای مربیان نیز از طریق شرکت، قرارداد منعقد می گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.