در سلسله نشست‌ های کتاب ماه اتاق بازرگانی تبریز تاکید شد؛

شهریور، ماه باعظمت شهریار

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: سلسله نشست‌های “کتاب ماه تبریز” با حضور جمعی از دوستداران کتاب و ادبیات با محوریت بررسی آثار استاد محمدحسین شهریار در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد‌‌.
در این نشست، م. عزیزی به عنوان یکی از افرادی که در حضور استاد شهریار بوده، با اشاره به اجرای دکلمه “سهندیم” از این استاد گرانقدر گفت: از اجرای شعر سهندیم به‌ عنوان یک اتفاق یاد می‌شود چرا که به‌ صورت اتفاقی و بدون هیچ برنامه‌ ریزی قبلی اجرا شده و پیشنهاد اجرای آن برای اولین بار از سوی ناصر شاهین‌ ور، ادیب اورمیه‌ای‌ ام مطرح گردید.

◾️ارتباط تنگاتنگ روحیه پزشکی و شعر در آثار استاد شهریار

پزشک و دوستدار ادبیات با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مفهوم پزشک با استاد شهریار گفت: تلفیق هنر و پزشکی شهریار بسیار منحصربفرد بوده و وجود هر دوی این روحیات در وجود یک انسان، بسیار اتفاق خاصی است.
محمد نژادکاظم با اشاره به میزان اهمیت اشعار شهریار در حوزه ادبیات افزود: استاد شهریار اگر شهریار شد، فقط به خاطر عشق در وجودش بود، در غیر این صورت او فقط یک پزشک می بود‌.

◾️استاد شهریار همکلاسی همیشگی حافظ

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با بیان اینکه شهریار خود را همکلاسی حافظ می‌دانست گفت: استاد شهریار خود را شاگرد کلاسی می‌دانست که حافظ، شاگرد اول و خودش شاگرد دوم بود، بنابراین او بهتر از هر کسی می‌ توانست معنای اشعار حافظ را دریابد و معتقد بود دلیل اینکه برخی اشعار حافظ به درستی معنی نمی‌شود، را عدم خوانش صحیح آن می‌ دانست.
ابوالفضل علی‌ محمدی به‌ عنوان فردی که در محضر استاد شهریار بوده و از گفتار وی بهره‌مند شده است، خواستار تشکیل گروهی برای جمع‌ آوری علمی اشعار استاد شهریار شد و افزود: برای شناخت علمی‌تر استاد شهریار، باید با حضور شهریار‌پژوهان، دیوانی برای اشعار شهریار نگارش گردد.
وی با قرائت برخی از اشعار از محمد حسین بهجت تبریزی به میزان تفاوت‌های موجود در نسخه‌های مختلف اشاره کرده و از این قضیه اظهار نگرانی کرد.

◾️از چوپان تا استاد دانشگاه؛ دوستدار شهریار

یکی از محققان ادبی آذربایجان در این نشست با تاکید بر دوره زندگی شهریار و حضور شاعران دیگر در این برهه گفت: سرودن شعر برای استاد شهریار در دوره‌ای که غول‌ های ادبی همچون ملک‌ الشعرای بهار، هوشنگ ابتهاج، اخوان ثالث، احمد شاملو و غیره حضور داشتند بسیار اتفاق حائز اهمیتی بود اما شهریار با وجود این شاعران بزرگ، توانست در میان آنها درخشیده و در کلاس ادبی اشعار کلاسیک، بعد از حافظ شاگرد دوم شود.
صمد رحمانی ضمن بررسی اشعار تورکی زبان استاد شهریار افزود: شهریار در سرودن اشعار تورکی با بهره‌ گیری از ادبیات شفاهی و فولکلور در قالب‌های بسیار سختی شعر سرود که تا آن زمان کسی قادر به انجام آن نبود.
وی با تاکید بر اینکه در تاریخ برای شاعران اندکی “نظیره” نوشته شده است اضافه کرد: در ادبیات تورک، بعد از نظامی بیشترین نظیره‌های نوشته شده مختص استاد شهریار است لذا به‌ عنوان یک تورک زبان، شهریار را شاعر ملی می‌ دانیم و از چوپان گرفته تا استاد دانشگاه، همگی اشعار شهریار را حفظ هستیم.
این محقق ادبی با تاکید بر نقش شهریار در تجلی شعر نیمایی تاکید کرد: در ابتدا سروده‌های نیما یوشیج توسط اساتید دانشگاهی مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما زمانی که شهریار چندین شعر در وزن نیمایی سرود، جایگاه آن نیز در میان اهالی ادبی به تثبیت رسید.
رحمانی، یکی از دلایل درخشش شهریار را تسلط آن به آیات و احادیث قرآنی و ادبیات جهان عنوان کرد و یادآور شد: استاد شهریار در اشعار خود از افراد بزرگی همچون تولستوی، افلاطون و غیره نام برده که نشان از تسلط او در ادبیات جهان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.