رئیس پارک علم و فناوری استان در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

برگزاری رویداد رینوتکس ۲۰۲۴ تبریز با همفکری دانشگاههای آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی می گوید به خاطر اینکه مشکلات ترانزیتی مبادی مرزی آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه و منطقه حل نشده است می توان کریدور شمال – جنوب و راه دریایی را جایگزین آن کرد.

“سعید جعفری راد” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی یک خبر داغ از برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی ۲۰۲۴ موسوم به رینوتکس داد و گفت: امسال همچون سنوات گذشته به بهترین شکل و با مقداری تغییر در شیوه اجرا شاهد برگزاری نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۴ تبریز خواهیم بود که به جای برگزاری در سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی، برگزاری آن با همفکری و عاملیت روسای دانشگاه‌ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر کدام از ۱۰ زون نمایشگاه با همکاری یکی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار می‌شود افزود: زیرا در نمایشگاه سال گذشته تعدادی از دانشگاه‌ها در آن حضور نداشتند‌ و برخی دیگر نیز به جای ارائه محصول خود تنها به بنر معرفی آن اکتفا کرده بودند اما امسال برای حضور و مشارکت همگانی، قرار بر اعطای مسئولیت به دانشگاه‌های استان شده است.
جعفری راد، آذربایجان شرقی را استان صاحب رتبه پنجم کشوری از لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌ بنیان اعلام کرد و ادامه داد: در سطح کشور ۱۰ هزار و ۹۴ واحد دانش‌ بنیان به فعالیت می پردازند که ۳۶۵ واحد آنها در آذربایجان شرقی مستقر هستند.
وی به میزان صادرات واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری استان پرداخت و اضافه کرد: میزان صادرات این واحدها در سال ۱۴۰۰ حدود ۲،۷ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ حدود ۹،۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۳ میلیون دلار بوده که با ۲۵ میلیون دلار در طول ۳ سال اخیر توانسته اند محصولات صادراتی خود از قبیل قیرهای کاربردی و رنگی، انواع لامپ‌ های لیزری و کنتورهای آبی هوشمند را صادر نمایند.
رئیس پارک علم و فناوری استان، توسعه روابط فناورانه و نوآورانه بین‌ المللی با کشور روسیه و همکاری جهت صادرات و فروش محصولات شرکت‌ها را از جمله مهمترین عملکرد این پارک عنوان کرد و یادآور شد: در آذربایجان شرقی هر شرکت و هر فناوری که قدرت تولید دارد، بازار روسیه آماده پذیرش آن است لذا پروتز دست، لاستیک های صنایع معدنی و غیره از جمله مواردی است که می تواند به انتقال تکنولوژی منجر شود.
جعفری راد با اشاره به اینکه قیمت و کیفیت مناسب محصولات دانش بنیان آذربایجان شرقی مورد پسند مصرف کنندگان بازار روسیه قرار گرفته است اظهار کرد: رقیب اصلی ما در بازار روسیه، کشور چین است اما با توجه‌ به بُعد فاصله، از محصولات ایرانی بیشتر استقبال می‌ شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تأکید بر کسب رتبه سوم پارک استان در حوزه تعاملات علمی بین المللی در میان تمام پارک های سطح کشور بیان کرد: بودجه ریزی به پارکهای علم و فناوری استانها مبتنی بر عملکرد بوده و از این حیث، به ازای زنجیره ارزش، مبلغی در اختیار پارک علم و فناوری این استان قرار می گیرد که زنجیره قطعه سازی و ماشین سازی از آن جمله است.
جعفری راد، حضور پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در نمایشگاههای مختلف را در راستای برندسازی موثر دانست و یادآور شد: حضور در ششمین نمایشگاه های توانمندی صادراتی ایران موسوم به اکسپو ۲۰۲۴، نمایشگاههای بین المللی قطعات خودرو در تهران و تبریز، بیست و هشتمین نمایش نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی کشور از جمله این اقدامات بوده است که مفید واقع گردید.
وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در پیشبرد اهداف واحدهای دانش بنیان گفت: شرکت های پارک تا حدی امکان اوج گرفتن داشته اند اما پس از گذشت مدتی به سقف شیشه ای می خورند که باید از آنها حمایت های لازم صورت گرفته و تبدیل به برند در سطح کشور شوند.
جعفری راد درباره افتتاح رمپ دسترسی به مجتمع عصر انقلابِ پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه تکمیل شده و در اسرع وقت افتتاح خواهد شد که یادگار استاندار شهیدمان است و نیز ۳۶ هکتار از اراضی ملی جهت توسعه فیزیکی محوطه مجتمع عصر انقلاب کارسازی شده است.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه حمایت پارک از مشکلات مبادی مرزی کشورهای همسایه در صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان استان توضیح داد: مشکل فعلی، گشایش اعتباری LC است که اعتماد به کشورهای روسیه، ترکیه و چین موجب ارسال آسان محصولات به آنها شده است لذا محموله های صادراتی پارک استان در گمرک دچار معطلی می شوند که از عدم حل مشکلات ترانزیتی حکایت دارد اما در نهایت، می توان از طریق کریدور شمال – جنوب و از راه دریایی نسبت به صادرات محصولات جوانان دانش بنیانی اقدام کرد تا از مشکلات حمل و نقل جاده ای در امان ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.