به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام‌های آتی نیروهایی درگیر مستقیم کرونا قائل شده ایم

۱۰هزار نیروی تازه نفس تا پایان خرداد جذب مراکز مختلف وزارت بهداشت شده اند/در صدد جذب هفت هزار نیروی جدید هستیم

به گزارش عصر آزادی آنلاین،معاونت توسعه، مدیریت و برنامه ریزی وزارت بهداشت در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن  تبریک روز پزشک و سپاس از زحمات مجاهدانه پزشکان اطهار داشت: تا پایان خرداد سال جاری  ۱۰هزار نیروی تازه نفس جذب شده اند و در صدد جذب هفت هزار نیروی جدید نیز هستیم.

سید کامل تقوی نژاد  علاوه ‌بر اقدامات عمرانی و تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت، توجه به همکاران و پرسنل و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی کشور را از اولویت های وزارت بهداشت بیان نمود و گفت: بر  اساس نتیجه آزمونی که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته‌های مختلف که ۴۵۰۰ نفر از آنها پرستار بودند، تا پایان خرداد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند.

وی افزود: در عین حال ۳ هزار نفر از باقی‌مانده افرادی که در آزمون آبان سال گذشته ثبت نام کردند و نمرات بعدی بعد از قبول شدگان را احراز کردند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.

اخذ مجوز استخدام هفت هزار نیروی جدید
تقوی‌نژاد با بیان اینکه مجوز به کارگیری و استخدام هفت هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم، گفت: این افراد طی آزمونی که بعدا اعلام خواهد شد، در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی را که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری به پرستاران دادند، مبنی‌بر جداسازی کارانه از اضافه کار، محقق شد و از ۲۷.۵ درصد جزء‌ فنی بیمارستان‌ها، کارانه را از اضافه کار جدا کردیم و از اسفند ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

اقدام برای ترمیم وضعیت حقوق و معیشت پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی
همچنین برای ترمیم وضعیت معیشت و پرداختی به همکاران، ۵۰ درصد به فوق‌العاده‌های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی پرداخت اضافه شده است که در این زمینه دو اقدام انجام شد؛ اول بحث ارتقاء معیشت همکاران و حقوق آنها بوده است و دوم و اساسی این بود که نیروهایی که در بین بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند، نیروهای رسمی، پیمانی، طرحی و شرکتی در دریافت اختلاف داشتند، اما دغدغه همکاران برطرف و حقوق این همکاران به هم نزدیک شد.

امتیاز وزارت بهداشت برای کادر بهداشتی و درمانی کرونا
تقوی‌نژاد افزود: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد، این بود که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند امتیازاتی قائل شدیم. به طوری که برای کسانی که در این عرصه فعالیت کردند، به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام‌های آتی انجام شده است. سقف این امتیازات ۲۰ امتیاز خواهد بود و تا ۱۰ ماه افرادی که فعالیت کردند، ۲۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند.
وی ادامه داد: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران نیز انجام شد. اقدام مهم ما این بود که میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان را از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ماه کاهش دادیم که هم از نظر تامین اعتبار و هم از نظر هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر و تقویت وضعیت درآمدی بیمارستان‌ها این اتفاقات افتاد.

ابلاغ مجوز تمدید استفاده از نیروهای طرحی
تقوی‌نژاد تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا موفق شدیم ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی را اضافه کنیم. از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مجوز به کارگیری ۲۲ هزار و ۲۸۴ نیرو را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم. مجوز برای تمدید نیروهای طرحی هم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. انگیزه‌های مختلف از جمله پاداش‌هایی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت. برآوردی دقیق از میزان نیروی انسانی مورد نیازمان را نیز به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم. ما برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه بخش‌های بهداشتی و درمانی به ۴۴ هزار نیروی انسانی جدید نیاز داریم که این موضوع در حال پیگیری است.

ماجرای کارانه ۳۸هزار تومانی برای پرستاران!
تقوی‌نژاد افزود: در عین حال در سه مرحله اعتباراتی برای پرستاران دریافت شده است که این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. برخی گزارش‌های غیررسمی دریافت کردیم مبنی بر پرداخت ۳۸ هزار تومان برای کارانه پرستاران که اتفاق افتاده را تقبیح کردیم. این کم لطفی بود. پرستاری که جان خودش را به خطر انداخته نباید این میزان کارانه دریافت کند. در این زمینه بخشنامه‌ای ابلاغ و   کارگروهی تشکیل شده تا کنترل شود و تبعیض و بی عدالتی اتفاق نیفتد. با این تبعیض و بی عدالتی مخالفیم و با آن برخورد خواهیم کرد. البته اضافه کار از کارانه جدا شده و وضعیت حقوق پرسنل ۵۰ درصد ترمیم شده است. سال گذشته همین موقع به یکی از استان‌ها سفر کردم که گفتند ۲۴ ماه کارانه طلب دارند. این میزان در حال حاضر به طور متوسط به کمتر از ۱۰ ماه کاهش یافته است. البته باید به روز شود.

وضعیت قراردادهای ۸۹ روزه
تقوی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه، گفت: این موضوع یک مجوز ویژه بود که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تعداد بیماران و ازدحامی که ایجاد شد، انجام شد. این مجوز مقطعی بود و قرار بود افرادی که داوطلب هستند و حتی بازنشسته‌ها مراجعه کنند. منتها مشکلی که وجود داشت این بود که برخورد یکسان با این موضوع در دانشگاه‌ها انجام نشد. به عنوان مثال در دانشگاهی با این موضوع مواجه شدیم که تعداد این افراد که ۸۹ روزه به کارگیری شدند، حتی از تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شد. بنابراین این موضوع مدیریت نشد. با رایزنی‌های انجام شده، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها تا دو هفته قبل هم مشکل داشتند که یکی از این استان‌ها گیلان بود. تعداد زیادی از مردم گیلان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. بر همین اساس مجبور شدند این نیروها را به کار بگیرند. از محل اعتبارات در اختیار برای بیماری کرونا، بالاترین اعتبار به استان گیلان پرداخت شد. در شرایطی که ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طور مستقیم از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها داده شد که ۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان به گیلان داده شد. عمده این موارد تعیین تکلیف شد و جلسه‌ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و تصمیم‌هایی اتخاذ شد. تعداد اندکی از این پرستاران تعیین تکلیف نشده بودند که باز هم پیگیری می‌کنیم.

اصلاح نظام پرداخت پرستاران
تقوی‌نژاد ادامه داد: درآمدهای بیمارستانی یا جزء فنی است و یا حرفه‌ای. جزء حرفه‌ای باید به پزشک و پرستار برسد. پزشک به عنوان نقطه اصلی ایجاد درآمد و پرستار به عنوان شخصی که بیشترین خدمات را ارائه می‌کند، دارای منافع مشترک هستند. هر میزان که به درآمد پرستار اضافه شود، باید از درآمد سایر بخش‌ها کم شود. علاقه‌ای نداریم که بین این دو قشر مشکلی پیش بیاید. باید توجه کرد که درخواست اصلی پرستاران، تغییر نظام پرداخت قاصدک بود که اصلاح شده است که مهمترین پیامد آن تفکیک اضافه کار از کارانه بود که انجام شد. بقیه بخش‌های نظام پرداخت پرستاران هم در حال اصلاح است. طرحی را در این زمینه تهیه کردیم که در سه استان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و حتی نظام نرم افزاری پرداخت هم تغییر خواهد کرد و نرم افزار دیگری جایگزین قاصدک می‌شود. امیدواریم با این تغییر بخش عمده‌ای از مطالبات پرستاران رفع شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: این طرح‌ها بار مالی خاص خودشان را دارند که در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت شده است. امسال حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بوده است. با توجه به این‌که اعتبارات در سال گذشته تصویب شده و دولت نمی‌تواند بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص به دستگاه‌ها دهد، باید پیشنهاداتی در این زمینه برای سال آینده تنظیم شود.
تقوی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در زمینه کرونا نمادی را با عنوان ابزارهای مالی جدید در کشور تعریف کردیم. در این زمینه دو نماد تعریف شد؛ اول اینکه افرادی که مایل بودند به طور مستقیم سهامی را خریداری کرده و در اختیار نظام سلامت قرار دهند و دوم کسانی که می‌توانستند سهام را برای خودشان خریداری کنند، اما بخشی یا همه عواید و سود ناشی از سهام را به نظام سلامت اهدا کنند. در بخش اول حدود ۲۸ هزار نفر رسیده بود که حدود ۶.۵ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گفت. در بخش دوم حدود ۱۳۰ نهاد حقوقی شرکت کردند که ماهانه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.