نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز: هر روز یک دستورالعمل جدید بدون پشتوانه صحیح فکری صادر می شود!

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز، تعهدات ارزی را یکی از مهم ترین دغدغه صادرکنندگان دانسته و بر لزوم توجه دولت و بانک مرکزی به مشکلات این افراد تاکید کرد.

عباس کمالی در مورد مشکلات ارزی صادرکنندگان گفت: مباحث مربوط به رفع تعهدات ارزی به دغدغه ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل شده است، متاسفانه دولتمردان با یکسری تصمیمات یک جانبه هر روز یک دستورالعمل جدید بدون پشتوانه صحیح فکری صادر می کنند!

وی ادامه داد: در یک برهه زمانی تصمیم بر این شد که صادرکنندگانِ بیش از یک میلیون دلار معاف از تعهد ارزی باشند، در یک برهه هم بحث عدم اشکال صادرات ریالی مطرح و بخشنامه شد. کمالی افزود: لذا صادرکنندگان نیز با تکیه بر این بخشنامه ها و قوانین اقدام به تداوم فعالیت خود کرده اند اما گاه دولت خود از قانون نیز فراتر رفته و به بخشنامه های قبلی پشت پا می زند.

وی اضافه کرد: در آن برهه وقتی صادرکننده ای طبق بخشنامه، اقدام به فروش ریالی کرده حالا باید از کجا ارز پیدا کند؟ بنابراین دولت و تصمیم گیران این حوزه باید درک درستی از کار یک صادرکننده داشته باشند که این صادرکننده با چه زحمتی اقدام به صادرات محصول خود به دیگر کشورها می کند.

کمالی در ادامه با اشاره به مشکل تعلیق کارت های بازرگانی گفت: ۱۳۲ کارت در آذربایجان شرقی تعلیق شده که ۱۲ مورد بازگشته اما ۱۲۰ مورد همچنان در حالت تعلیق قرار دارد، تخلف در هر صنف وجود دارد اما آیا باید همه را به یک چشم دید؟ این امر به ضرر تولید و حوزه صادرات خواهد بود.

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز افزود: در اتاق بازرگانی اقدام به برگزاری جلساتی با ۶۰۰ صادرکننده و بررسی مشکلات آن ها و انتقال آن به بانک مرکزی کرده ایم اما تا امروز هیچ ترتیب اثری به آن ها داده نشده است.

وی ادامه داد: ما یکسری تولیدات فصلی در استان داریم که اگر از هم اکنون به فکر رفع مشکلات نباشیم قطعاً در آینده پشیمانی به همراه خواهد داشت، در شرایط کنونی نباید شاهد چنین برخوردهایی با صادر کنندگان باشیم.

کمالی با اشاره به مشکلات سیستمی این حوزه نیز گفت: وقتی سامانه بسته است و صادرکننده قادر به انجام واردات در برابر صادرات نیست، منجر به ایجاد بدهی خواهد شد متاسفانه این پشنهادات و انتقادات در بانک مرکزی مورد توجه قرار نگرفته است که در نهایت منجر به زیان صادرکننده می گردد.

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه گفت: باید شاهد باز شدن سامانه مورد نظر باشیم، از سوی دیگر امکان ایجاد تهاتر عملی شود تا هر کسی که نیاز به واردات داشته و مجاز به این کار است، ارز صادرکنندگان را بدهد زیرا هر صادرکننده، وارد کننده خوبی نخواهد بود.

وی در پایان به امکان معرفی صراف معتمد بانک مرکزی اشاره کرده و گفت: تعدادی از صادر کنندگان نیز به دلیل عدم آشنایی با امور و سیستم مربوطه، اقدام به ثبت در سامانه نکرده بودند که اتاق، شروع به آموزش امور صادراتی به این افراد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.