جستجوی آرامش در لابه لای ویروس منحوس

عصرآزادی ؛پریا دادوند/
چند ماهي است که ویروس کووید 19 بی رحمانه جهانگير شده و کل مردم کره زمین را در حالت بهت و ابهام و استرس و ترس قرارداده و تمامی برنامه های عادی و همیشگی تعطیل و مختل شده است و همه در بلاتکلیفی و در احساس خطر طولانی فرو رفته اند. در این شرایط، کاملا طبیعی است که ما حالتها و هیجانهای منفی و دائمی در خود حس کنیم که هر کس به فراخور ظرفیتهای جسمی و روانی و نوع تیپ شخصیتی که دارد واکنشهای متفاوتی به این پدیده داشته باشد

نگرش مثبت ازآموزه های یوگاست
مدرس دانشگاه و مربی بین المللی یوگا،رقیه فتاحی گفت:وقتی از نگرش مثبت حرف به میان آورده میشود به این معنا نیست که چشم را باید به روی بدی ها بست‌. حقیقت با هیچ کس تعارف ندارد.

وی ادامه داد:در زندگی واقعی دیدن نیمه پر لیوان شعاری بیش نیست و تنها در حد تئوری می تواند مطرح شود .آرامش محصول عادت به یک سبک زندگی صحیح است. ورزش یوگا با آموزش های متنوع تنها یک هدف اصلیِ آرامش و کاهش استرس های روزمرگی را دنبال می کند.
فتاحی افزود :آرامش یوگا مدیون تغییر عادت نفس کشیدن در ضمیر ناخودآگاه است که باعث افزایش ظرفیت اکسیژن بدن می شود و از سویی باعث منظم تر شدن ضربان قلب و کاهش ضربان در بلند مدت میشود تا اینکه سلسله مراحل این ورزشی باعث به وجود آوردن آرامش روحی و موفقیت در تمام عرصه های زندگی میشود.

وی در مورد غلبه بر استرس های کرونا می گوید : وقتی احساس می کنید استرس تان زیاد شده است و احساس کلافگی می کنید . خیلی آرام بنشینید و حداقل المقدور مکان آرامی و خلوتی را انتخاب کنید و چشم را بسته و آرام و شمرده نفس بکشید و در حین نفس کشیدن حتما دهان بسته باشد.

کرونا فرصت خوبی برای تغییر سبک زندگی بوجود آورده است
نیکو خصلت عضو ورزش دوست شورای شهر تبریزگفت : کرونا علاوه بر تهدیدات ،فرصت خوبی را برای تغییر سبک زندگی به وجود آورده است از هرحیثی به جنبه نگاه کنیم ورزش و افزایش فعالیت روزانه به نفع سلامت روان و تن شهروندان است.

برنامه ورزشی روزانه در ساعات معین باعث نظم بخشی و منظم تر شدن زندگی روزمره می شود و این ریتم دمینو وار باعث بهبود تمام جنبه های زندگی از قبیل بهبود معاشرت ها و روابط اجتماعی تا کیفیت افزایش خواب، ایده آل نگه داشتن وزن و از همه مهمتر باعث افزایش آرامش روانی میشود که رابطه مستقیمی با مقاوم شدن ایمنی بدن دارد.

متخصص تربیت بدنی می گوید :
برای حفظ سلامتی بدن و تنی عاری از بیماری توصیه میشود روزانه حداقل نیم ساعت الی چهل دقیقه پیاده روی انجام دهید که این فعالیت ورزشی در خانه و هم در طی کردن مسافت بین خانه تا محل کار امکان پذیر است

کرونا باعث وسواس در پساکرونا مي شود
فریده فیضی درخشی مدیر و موسس مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره ای راز مانا در خصوص افزایش سطح استرس شهروندان بر اثر پیگیری وسواس گونه اخبار کرونا می گوید :دو مواجه غیر منطقی از خبر کرونا در جامعه مشکل ساز است. برخی با بی تفاوتی اجتماعی هیچ توجهی به مرگ و میر هزاران انسان نمی کند و درنتیجه از این تیپ افراد در بحث قرنطینگی و مراقبت های فردی، کمترین اقدامات را انجام می دهند ولی برخی ها نیز از آن طرف بام به زمین می افتند و با پیگیری لحظه به لحظه اخبار ، گرفتار دام فاجعه انگاری می شوند که متاسفانه پس از پایان کرونا احتمال دست و پنجه نرم کردن این تیپ با بیماری وسواس دور از انتظار نیست. حال بایستی دنبال دیدگاه کار آمدی باشیم که بتواند با رعایت نکات بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی به روال عادی زندگی ادامه دهد.

وی در مورد راهکار های مقابله با استرس در این روزهای سخت می گوید: برای رسیدن به آرامش و رهایی از نگرانی باید کرونا را در قاموس یک مسئله پردازش کنیم . بعبارتی اقدامات پیشگیرانه مربوط به این بیماری را به درستی انجام دهیم و مابقی ماجرا را به آفریدگار بزرگ عالم بسپاریم. البته ناگفته پیداست دعا و نیایش و تخلیه هیجانات منفی از راه گریه کردن در کاهش نگرانی ها موثر است .

فیضی در خصوص شهروندانی که از قبل شیوع کرونا، افرادی مضطرب بودند گفت:اکنون با وجود این بیماری، قطعا استرس و اضطراب بیشتری را احساس خواهند کرد. این روزهای قرنطینگی، زمان مناسبی است که دست به خودشناسی بزنند و در جهت بهبود مشکل اضطراب خود مطالعات جدی انجام دهند تا در زمان پسا کرونا هم زندگی آرام تر و لذت بخش تری را تجربه کنند.

کرونا پیامد های مثبت و منفی
کرونا هجوم امر واقع و به نوعی سیلی بر صورت جهان مغرور باشد. در عین حال می‌تواند عامل همبستگی اجتماعی و همدلی، همدردی، همکاری، اخلاقی‌شدن وعقلانی‌شدن شود. کرونا برای بشر امروز این پیام را دارد که راهی جز تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز با همنوع خود و محیط زیست ندارد.
بنابراین کرونا در کنار تمام پیامدهای منفی، می‌تواند صلح و وحدت جهانی را تقویت کند و سرآغازی باشد بر سبک زندگی مسالمت‌آمیز و فضیلت‌مدار.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.