نخستین شهر ایرانی در مسیر پیوستن به شهرهای جهانی سالم

به گزارش عصر آزادی آنلاین، شهر جدید «سهند» در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز، نخستین شهر ایرانی است که گام‌های خود را برای پیوستن همزمان به شبکه جهانی «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» تند کرده است.

فرماندار اسکو با بیان این‌که پروژه شهر سالم شهر جدید سهند در سال 95 شروع به کار کرده است، افزود: در حال آماده شدن برای ثبت یک رویداد جهانی در کشورمان هستیم تا شهر جدید سهند را به عنوان اولین شهر سالم جمهوری اسلامی ایران به شبکه شهرهای سالم جهان ملحق کنیم.

بابک رضی منش در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که شهر جدید سهند الگویی برای تمام شهرهای کشور حتی برای شهرهای منطقه مدیترانه شرقی است که در راستای ارتقای سلامت و آبادانی حوزه سلامت در جامعه قدم برمی‌دارد، گفت: فرمانداری شهرستان اسکو با عنوان ناظر عالی این پروژه و درکنار آن پنج کمیته تخصصی پروژه ایمن سلامت سهند در حال فعالیت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه سلامت به عنوان حق اساسی و حیاتی برای هر شهروند مطرح بوده و پایه و اساس توسعه پایدار است.

رضی منش ادامه داد: خروجی نظام سلامت ارتقای امید به زندگی بوده که این پروژه نیز در همین راستا حرکت می‌کند و تمام فعالیت و اقداماتی که موجب ارتقای سلامت جسمی، فکری، معنوی و سایر ابعاد سلامت باشد، مدنظر این پروژه است.

وی با بیان این‌که مشارکت مردم، اصلی‌ترین عامل نتیجه بخشی پروژه در حوزه سلامت است، ادامه داد: تمامی اقدامات و برنامه‌های این شهر عمدتا بر مبنای جامعه محوری طراحی و تدوین می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که عمده تلاش شهر سالم، ایجاد تعهد در شهروندان است، گفت: در تلاش هستیم از تمامی ظرفیت‌های شهرستان، دستگاه‌ها و افرادی که در ارتقای سلامت جامعه موثر هستند، استفاده کنیم.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به این‌که شهرهای سالم مبتنی بر اقدامات نوآورانه است، یادآور شد: شهر سالم تلاش می‌کند تا کیفیت محیط زیست را ارتقا داده، اکوسیستم‌ها را پایدار کرده و دسترسی به خدمات بهداشتی را تسهیل و تسریع دهد تا یک اسراتژی سلامت در یک شهر حاکم باشد.

وی، به زیرساخت‌های اجرای این طرح نیز اشاره کرد و ادامه داد: حمایت سیاسی از مهم‌ترین این موارد است، چراکه فرماندار به عنوان ناظر عالی این پروژه تعریف می‌شود و اگر حضور و اشرافیت فرماندار بر مسئله کم رنگ باشد، این پروژه غیرقابل پذیرش بوده و ابتر خواهد ماند.

وی با بیان این‌که بحث مشارکت اجتماعی از جمله موارد مهم بوده و تمام گروه‌های جامعه باید در شهرسالم تعامل داشته باشند، افزود: در این رابطه، همکاری بین سازمان‌ها در سطوح مختلف تسهیل شده، به شکلی که کمیته‌های این پروژه بیش از 80 جلسه بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار کرده‌اند.

رضی منش در ادامه تشریح کرد: ارائه طرح‌های عملیاتی و اجرایی کردن آنها از جمله موارد مهم بوده است، چراکه ما صرفا مبتنی بر مطالعه حرکت نمی‌کنیم و نظارت مستمر و ارزیابی جدی این پروژه از طریق دبیرخانه علمی رصد و پایش می‌شود.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها نیز نقش بی بدیلی در این خصوص دارند، گفت: حمایت رسانه‌ها و ظرفیتی که رسانه‌ها در اشاعه فرهنگ زیست همراه با سلامتی و ارتقای شاخص‌های زندگی آبرومند دارند، بسیار مهم است.

وی تشریح کرد: تلاش می‌کنیم در عرصه سلامت محیط کار، کنترل بیماری‌های واگیر، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر، سلامت خانواده، سلامت روانی و اجتماعی و سایر برنامه‌های سلامتی و همچنین ارتقای همکاری سازمان‌ها تلاش مضاعفی داشته باشیم.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان این‌که شهر جدید سهند با ساختار مدرن است، افزود: سهند، شهری است که تمامی مسائل حوزه شهرسازی مدرن در آن رعایت شده و عمده طراحی این شهر به شکل محله محور بوده است.

وی با بیان این‌که شبکه معابر این شهر، متناسب با آیین نامه‌های روز کشور، سطح و سطوح سرانه‌ها متناسب با نیاز مردم با استاندارد بالا طراحی شده است، گفت: اولین شهر دانشگاهی بزرگ در شهر جدید سهند واقع شده و به لحاظ شرایط آب و هوایی نیز در بلندترین نقطه استان واقع شده است.

رضی منش به اقدامات کمیته‌های تخصصی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: اولین اقدامی که کمیته‌های تخصصی انجام داده‌اند بررسی و احصا مشکلات و کمبودها در قالب حدود 100 جلسه بوده است.

وی گفت: شهر سهند از چهار فاز تشکیل شده که در تمامی فازها به تفکیک، مجتمع آسیب‌های اجتماعی شناسایی شده و کاملا هدفمند و مدیریت شده، آموزش‌های لازم درحوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: پیوستن سهند به زمره شهرهای سالم سهند به معنای سالم بودن این شهر نیست، بلکه به معنای شروع یک حرکت و شروع رویکرد و نگاه جدید در مسئولان، مردم و تشکل‌های مردم نهاد این شهر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.