ضرورت توجه به ابعاد فرهنگی و هنری زندگی شهید شیخ محمد خیابانی

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تبریز به ضرورت توجه به ابعاد فرهنگی و هنری زندگی شیخ‌محمد خیابانی تاکید کرد.

‌رامین اسبقی روز جمعه در جلسه هم‌اندیشی مجریان همایش بین‌المللی شیخ‌محمد خیابانی و نمایندگانی از هنرمندان صنایع‌دستی تبریز، افزود: بررسی و توجه ویژه به زندگی فرهنگی و هنری این شیخ شهید باید یکی از مهم‌ترین محورهای برگزاری همایش باشد تا صاحب نظران و مورخان در این خصوص به کشف حقایق زندگی آن شهید بپردازند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شیخ‌محمد خیابانی از جمله افراد فرهیخته و فعال در حوزه فرهنگ و هنر بود، لذا به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت آن شیخ عالم، مباحثی چون تولید محتوای هنری و فرهنگی، برگزاری جشنواره صنایع ‌دستی و ساخت و تولید تندیس آن شیخ شهید با همکاری هنرمندان شاخص صنایع‌دستی استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اسبقی ادامه داد: همایش بین‌المللی بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ‌محمد خیابانی امسال به صورت همزمان در تهران و تبریز برگزار خواهد شد که پیرامون این همایش، نمایشگاه فروش صنایع دستی در محل خانه موزه این شیخ فقید در تبریز برپا خواهد شد.

همایش بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت عالم مجاهد شیخ محمد خیابانی ۲۰ دی ‌ماه در تبریز و تهران برگزار خواهد شد و فراخوان این همایش بین‌المللی به زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فرانسوی، روسی، عربی و انگلیسی نیز انتشار یافته است.

شیخ محمد خیابانی (۱۲۹۷- ۱۳۳۸ق) روحانی مبارز، واعظ و آزادی خواه و رهبر «نهضت آزادیستان» در آذربایجان است و عمده شهرت وی به خاطر قیام علیه وثوق الدوله است؛ او در مجلس عضو حزب دموکرات بود و روزنامه تجدد زیر نظر او منتشر می‌شد.

خیابانی پس از به توپ بستن مجلس در ۱۳۲۶ ق، به آزادی‌خواهان پیوست و عضو منتخب انجمنی شد که وظیفه‌اش سامان دادن امور شهر بود.

در همان زمان انجمن ایالتی تبریز پس از ناامید شدن از همراهی عین الدوله – فرمانده نیروهای اعزامی محمدعلی شاه – با مشروطه خواهان، ضمن تنظیم لایحه‌ای با وی اتمام حجت کرد که این لایحه را خیابانی به همراه سه تن دیگر نزد عین الدوله برد و با وی مذاکره کرد که نتیجه‌ای حاصل نشد.

شیخ محمد خیابانی در روز ۲۲ شهریور سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۲۹ ذی الحجه ۱۳۳۸ هجری قمری به شهادت رسید و پیکرش که به طور موقت در سید حمزه تبریز دفن شده بود، توسط خانواده اش به تهران منتقل و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.