شاخص و کلید تربیت صحیح، رفتار معقول و بهینه با کودکان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفتگوی اختصاصی با عصر آزادی عنوان نمود:

عصر آزادی/ حامد پورمند

مصاحبه: خانم دکتر صغرا محمدزاده فرد

روانشناسی بالینی یک تخصص روانشناسی است که مراقبت های مداوم و جامع بهداشت روانی و رفتاری را برای افراد و خانواده ها فراهم کرده و همچنین مشاوره با ادارات دولتی و گروه های مردمی، آموزش و نظارت و نیز آموزش بر پایه تحقیق را ارائه می دهد. این یک تخصص وسیع است، وسعتی که طیف گسترده ای از آسیب های روانی شدید را دربر می گیرد و مشخصه آن جامعیت و نیز ادغام دانش و مهارت در داخل و خارج از روانشناسی است  و در اهمیت روانشناسی بالینی همین بس که دامنه روانشناسی بالینی شامل همه سنین، تنوع متعدد و سیستم های گوناگون روانشناسی است.

صغرا محمدزاده فرد، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی که دارای مربیگری مهارت های زندگی، برگزار کننده کارگاه های روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران که دارای تجارب ارزنده ای در این زمینه می باشد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه تقدیم می گردد:

لطفا ویژگی های مهم یک روانشناس خوب را بیان بفرمائید؟

روانشناس خوب علاوه بر اینکه از علم روانشناسی بهره می گیرد یک هنر نیز محسوب می شود. بیماری که برای اولین بار به روانشناس مراجعه می کند معمولا نگران و مضطرب است و نمی داند که با او چه برخوردی خواهد شد و با چه دیدی به او نگاه خواهند کرد روانشناس زمانی موثر خواهد بود که بیمار به مشاور اعتماد داشته باشد تا بتواند حقایق را به او بگوید و روانشناس به دقت گوش کند به چه جزئیاتی توجه نماید، صبور باشد و سعی کند به احساسات عمیق و درونی بیمار دست پیدا کند و تکه های پازل را کنار هم بچیند تا به بهترین و صحیح ترین ترکیب دست یابد، اغلب مراجعین به روانشناس قبلا توسط مردم قضاوت و داوری شده اند، تنها چیزی که فرد از آن فرارمی کند مورد قضاوت گرفتن توسط روانشناس می باشد. روانشناس با همدلی و دلسوزی به موقع سعی می کند یک بازی برد، برد بسازد البته داشتن مهارت ارتباطی قدرتمند و رازدار بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهترین روش و سبک فرزند پروری چیست لطفا ذکر نمائید؟

سبک فرزند پروری والدین به سه قسمت تقسیم می شود:1- والدین شتاب دهنده یا مستبد، والدینی هستند که سعی می کنند و باید و نبایدهای زیاد بچه را زودتر از سنش به کمال برسانند و با یک کودک سه ساله رفتاری مشابه کودک هشت ساله را دارند و فکر می کنند هر چه کودک بیشتر یاد بگیرد برایش بهتر است. 2- والدین بازدارنده و سهل گیر، والدینی هستند که با سهل و آسان گیری بیش از اندازه خود هیچ قانون و محدودیتی برای کودک ندارند و رفتار آنها باعث ناکامی کودکانشان می شود.3- والدین تسهیل گر یا مقتدر، والدینی هستند که به آهنگ رشد کودک گوش داده و به آن اهمیت می دهند و متناسب با نیاز روانی کودک با او رفتار می کنند انتظارت معقول و قوانین محدود و با ثباتی  دارند که البته این روش و سبک فرزند پروری بهترین روش می باشد و باعث موفقیت و شادکامی کودکان می شود.

لطفا در مورد مهارت های فرزند پروری توضیح بفرمائید؟

همه والدین دوست دارند که موفّق باشند و بتوانند فرزندان خلّاق و شادی داشته باشند، عملا این اتفاق نمی افتد چون والد گری موفق دو شاخصه دارد که عبارتند از: آگاهی و توانایی، آگاهی را معمولا همه دارند ولی توانایی بدون برنامه ریزی، تلاش و یادگیری مهارت ها امکان پذیر نمی باشد، داشتن آگاهی کافی نیست و با خواندن چند کتاب و کارگاه آموزشی نمی توان به توانایی رسید، بلکه باید آموخته هایمان را به مرحله اجرا در بیاوریم تا با تمرین، تکرار و تغییر رفتار ابتدا در خودمان بتوانیم نیازهای روانی کودکانمان را برآورده کنیم، توانایی هایی مثل ۰مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت حل مساله و حل تعارض کمک زیادی به بهبود روابط کودک و، والدین می کند. پنج نیاز اساسی هیجانی کودکان عبارتنداز: دلبستگی ایمن به دیگران، نیاز به استقلال و خودکارآمدی، نیاز به آزادی در میان احساسات و نیاز به محدودیت های سالم و نیاز به تفریح می باشد که اگر والدین این 5 نیاز کودک را برآورده کنند شاهد موفقیت و شادکامی فرزند خود خواهند شد و شاه کلید تربیت صحیح کودک ناکام سازی بهینه می باشد و به زبان ساده تر کامروا سازی بیش از حد باعث لوس شدن و ناکامی زیاد و سخت گیری باعث عقده در کودک می شود.

به نظرتان راه درمانی  با کودکان لجباز چیست بیان بفرمائید؟

در درمان کودکان از داروها کمتر استفاده می شود و در عوض بر تغییر دادن نگرش های والدین و باز آموزی کودک، کار با خانواده وهماهنگ سازی کسانی که منبع کمکی می باشد تاکید می گردد، مهمترین روش برای تغییر رفتار در کودکان توجّه کردن می باشد اگر به رفتار درست کودک توجه شود و تقویت مثبت صورت گیرد آن رفتار افزایش می یابد، هرچه مشوّق بزرگتر باشد احتمال تغییر رفتار بیشتر است و البته نادیده گرفتن رفتار منفی در کودک باعث خاموشی آن رفتار می شود. مهمترین روش برخورد با کودک لجباز تقویت و تنبیه به موقع است و با فهمیدن علت لجبازی در کودک با شکل دهی رفتاری می توان آن را تغییر و کمتر کرد.

لطفا هر آنچه که به ذهنتان می رسد را بیان کنید؟

هر مادری آرزوی آرامش و شادی فرزندانش را دارد اما برخی مادران با خطاهایی زندگی را برای کودکان مشکل می کنند هنگامی که کودک خود را بدون قید و شرط پذیرا نباشید و به نیازهایش توجه کافی نکنید باورهای غلطی در او شکل می گیرد مثل من بی ارزشم، اگر فرزندانتان باور کنند که در بین انسان ها حداقل دو نفر به وجودشان افتخار می کنند یقین بدانید هیچگاه دچار فساد اخلاقی و اعتیاد نخواهند شد با آنها مهربان باشید برایشان کتاب بخوانید و با آن ها محترمانه تر رفتار کنید. از مراجعین محترم خواهشمندم جهت انجام مشاوره با شماره ذیل تماس حاصل فرمایند: ۰۹۱۴۹۱۸۲۷۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.